Bebis -07, kanske... Fler?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Spyro
Kontakt:

Bebis -07, kanske... Fler?

Inlägg av Spyro »

Hej hej... :D

Maken och jag har tänkt. Och diskuterat. Och funderat. Och vi har kommit fram till följande (självklara) faktum:

1. Skalman ska få ett syskon någongång och
2. Det ska förhoppningsvis ske inom 2007.

Vi ska bygga ett garage i sommar, så vi tänkte börja försöka till våren. På så vis slipper jag gå omkring och försöka bygga garage med stor mage, men bebisen kommer ändå rätt så nära. Skulle det inte vara för garaget hade jag varit gravid för ett halvår sen, "bebisnerven" har ryckt ända sedan Skalman var alldeles ny... :roll: :lol:

Men ändå... Ändå finns det små orosmoln. Förlossningen, till exempel. Min förra förlossning var ett helvete, :roll: led av för höga levervärden och nästan-havandeskapsförgiftning, sattes igång med hjälp av piller och sprängning av fosterhinnorna, hade värkar i 25 timmar utan att något hände och till slut blev det kejsarsnitt - tack och lov, för jag var helt slut och hade tappat kontrollen totalt de där sista 12 timmarna. Det som var värst var att ständigt få höra att "inget händer här nere, du är öppen EN centimeter"... :cry: HOPPLÖST! :evil:

Fattar inte hur jag någonsin ska våga ge mig in på att föda vaginalt igen. Helst skulle jag ta kejsarsnitt, men det känns lite... fegt :oops: och dessutom är inte läkarna sådär jättepigga på att bevilja planerade snitt häromkring. Jag är alltså en aning förlossningsrädd, kort sagt.

Och sen, då. Jag antar att jag har blivit lite påverkad av omgivningens "vänta bara"-kommentarer: Först hette det "Vänta bara! När bebisen väl är född kommer du att önska att h*n kunde krypa in igen!" :evil: (Hur kan man ens säga något så urbota korkat?)

:arrow: Sen blev det "Vänta bara! När han lär sig krypa kommer du att önska att han aldrig lärt sig lyfta på huvudet!" :evil: :evil: Gaah! Vidare i samma stil, ända tills olyckskorparna fattade att Skalman är ett "snällt" barn och inte kommer att ställa till desto mera bekymmer för sina stackars föräldrar.

:arrow: Då byttes taktiken, och nu: "Vänta bara! När nästa baby kommer får du inte en enda lugn stund, aldrig mera egentid, och du kommer att önska att du aldrig fått nummer ett ens!

Jag påpekar förstås att de som kommer med ett enda "vänta bara" till vänligen får dra till ett varmare ställe. Men jag kan inte hjälpa det, tänk om det verkligen blir så hemskt som de förutspår, trots Barnaboken!? :?

Summa summarum. Finns det andra här på detta forum som längtar, våndas, oroar sig och helt enkelt inte vet varken ut eller in? Kom an, låt oss diskutera bort våran oro och påminna varandra om hur underbara bebisar är, trots trista förlossningsminnen och jobbiga kommentarer! :D
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

P.S.

För att undvika missförstånd: Jag är alltså inte gravid. Än. Men snart, förhoppningsvis! :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag är inte heller gravid, och ska inte bli heller - bara så ni inte får för er något :wink:
Men tråden blir rolig att följa, och liiiiite önskar jag att jag fick vara med här också :roll: ooops, jag är ju visst det ändå :lol:
Lycka till med bebbeverkstan, Spyro, vi får hoppas på en bra årgång :!:

Kramelikram till alla produktiva :heart:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

miar70 skrev:vi får hoppas på en bra årgång :!:
Jaa-a, några forumbebisar ska väl tillverkas, eller? :wink: Kvaliteten på just AW-bebisar brukar ju vara mycket hög... Haha, lät bara som om du skulle ha pratat om kossor! :lol:

Men å andra sidan vill jag minnas att man känner sig rätt så ko-aktig när man ligger på BB och mjölkas, tjugo kilo för tung och allt. Till på köpet signalerades matens ankomst med KOSKÄLLA! :shock: :lol: Ibland hördes ett ironiskt "koooom då, kossorna" från några av mammorna som stapplade sig fram till matvagnen... :wink: :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Heja, heja! :D \:D/
Nä, jag kommer inte få fler barn. :cry:
Men jag vill ändå peppa dig i din oro!

Jag hade en riktg mardrömsförlossning när jag födde Clara.
Kunde inte tänka TANKEN på att föda ett barn till vaginalt, på över ett år.
Jag tänkte banne mig strida för planerat snitt!
Blev gravid.
Och så var det ju den där Anna Wahlgren...Hon, som har rätt i så mycket om barn, varför skulle hon inte ha det vad det gällde förlossningar OCKSÅ?
Så jag tränade och läste allt jag kunde hitta om profylax. Gick kurs, och tränade en timme om dagen i 6 månader. :shock: (ja, det är överkurs, men jag var livrädd)
Läs min berättelse, och även en mycket stubbad version av Claras under Sticky-tråden "Profylaxberättelser" ovan. Min berättelse är den första i raden.
Det finns sätt att på ett positivt vis jobba MED sin kropp istället för emot!
Du kan lära dig detta, och gå "segrande" ur din förlossning!
Kan jag, så kan du!

Och det där "vänta bara" ska du FULLSTÄNDIGT ignorera!!!
Det andra barnet är alltid "lättare" :wink: att ta hand om än det första.
Jag tror det beror på att man helt enkelt vet lite mer vad man gör. Ny bebbe forslas in i något som redan finns.
Och så HAR vi ju Barnaoken att gå efter! Och denna guldgruva till Forum, men svar på ALLT!!
HUR skulle det kunna gå fel och bli så hemskt?
Nä, skit i folken, och gå därifrån med högburet huvud!

Lycka till i verkstán :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Jag skulle gärna gå en profylaxkurs. Hemskt gärna. Men häromkring verkar ingen veta vad det rör sig om, alla tar det för givet att man ska ha ont. KURSER är inte ens att tala om, de enda kurser som finns lär ut att man ska inte vara rädd, det är helt normalt att känna sig som om man höll på att dö. Och sen önska att man skulle få dö ens, så man slapp smärtan. :evil:

:?: Finns det något slags internet-kurs? Eller om man skulle starta en kurs :? här på forumet? Ska genast ta och kolla in Stickyn. :)
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Hej Spyro! jag ar garna med i din barnverkstad! :lol: Har tillverkas det forfullt, dvs det har tillverkats barn sen i somras och det ar ju sjalva sjutton att det ska vara sa forbannat svart att bli gravid den har gangen! Arrrrgh! :evil: Jag som skulle ha minst 3 barn inom loppet av 4a ar, i den har takten maste jag ha tvillingar nasta gang for att det ska bli sa...

Men, fran det ena till det andra, jag tror bestamt att jag minns att Anna tipsade om nagon bok"att foda utan smarta" kan det stamma? Om du inte far tag pa en kurs, sa kanske en bok kan hjalpa? Vissa bocker har lagts upp sa pedagogiskt sa att man i princip kan anvanda det som en kurs..

Jag hade ocksa en for javlig forlossning som slutade med sugpropp efter 22 timmars verkar och ingen action. Sprack gjorde jag daremot knappt till allas forvaning, och jag ar overtygad om att det berodde pa mitt entragna yogande under hela graviditeten. Ont gjordedet darmot som fan :!: Inga smartstillane bet, epiduralen var meningslos, och de dar sterila kvaddlarna gjorde bara sa att det gjorde annu ondare :lol: Men ut kom han, min fina kille. Sa fin och rund och mysig. Ar man dodsforkrackt for sin forlossning sa kan man faktiskt fa kejsarsnitt, men, det kan ju ocksa vara sa att det blir lattare for dig nu. jag menar Skalman ar ju ganska ny, sa din kropp ar nog fortfarande "foglig" eller hur man nu ska uttrycka det!
3 fina...2005, 2007, 2010
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Spyro, jag hade också en chockartad upplevelse vid min fösta förlossning, med efterföljande 7 veckor på neo.

Jag har tränat profylax med hjälp av BB, samt Anna Wilsbys bok. Fått jättebra stöd från både Päivi via PM och anna genom flåsa genom luren. Har alltså inte gått kurs utan tränat helt på egen hand. Känner mig just nu mycket FÖRVÄNTANSFULL istället för rädd ( BF 6 januari)

Lycka till med bebisverkstaden :D
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Spyro!
Det finns några fler lästips i min tråd. Jag frågade, för jag tänker inte gå någon kurs, får klara mig med träning på egen hand. Dom är ju dyr. :roll:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8759
LisaLiten

Inlägg av LisaLiten »

Här gör vi vårt bästa för att få till en trea.
Min första förlossning var en hemsk upplevelse men tvåan gick SÅ mycket bättre att få ut. Jag hade tränat profylaxandning på egen hand men hade inte riktigt fått till den sista flämtandningen. Det var också när jag kom till den jag började få lite panik och tappa greppet. Inte så farligt och han var snabbt ute efter det. Men den här gången tänker jag nog ändå försöka hitta en kurs för att känna mig ännu lite säkrare.

Lycka till med syskontillverkningen!

/L :D
Hampus 0408, Adrian 0512
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen!

Jag gick helgkurs i Lund, 30 mil enkel resa...men det var det värt!

Jag har en hel del information om profylax om du väljer det sedan, när du blivit gravid!
Har bl.a skrivit en sammanfattning ur boken "Att föda barn utan smärta" som jag gärna mailar till dig.
Gå även in på www.growinlife.com läs under "specialteman" och vidare under "Träning och förberedelser inför förlossningen". Där står tydligt hur man tränar.

Härligt LindaVega! :D :thumbsup: Nu närmar det sig!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Mmm vilken mysig tråd!

Mjaaao... här kommer det kanske tillverkas under 2007, mer eller mindre med mening antar jag! 8)
Om vi börjar tänka kanske nån slags verktad börjar i slutet av året.
Men det kan bli före det också, för vi tar det som det kommer!
:lol:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Åhhhh vad härligt att följa denna tråd :D
Vad kul att ni planerar ett litet skräp under året.
Och förlossningen kommer gå bra. Med förberedelser och tips och råd här inne så fixar du det galant.

Kram
Sophie
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Det känns redan lite bättre... :) Visst vore det lättast att tjata till mig ett kejsarsnitt. Men något driver mig: Jag vill ju visa att jag KAN visst föda normalt!

Anna, jag pm:ar min mailadress! 8)

Och jag läser alla länkar och trådar, men det är en himla tur att jag inte är gravid än - det är så TUNGT att läsa lång text på datorn... 8-[

Jag visste att det var en smart idé att starta denhär tråden. Allt känns så mycket bättre redan. Problem med tvåan? Mej? Ånej, inte med forumisternas dygnet runt-hjälp! 8) :lol:
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Jo, en sak till. Förra graviditeten svällde jag upp. ENORMT. Jag gick upp 30 kg trots att jag knappt kunde äta något de där sista månaderna (halsbränna). Finns det något man kan göra för att förebygga sånt? Förutom att undvika salt, då?

En gång syndade jag och åt en hel chipspåse på bara någon timme. Den tabben gör jag aldrig igen: Mina läppar hamnade plötsligt i Angelina Joilie-klass, mina händer gick inte att använda och mina ben verkade vara inbäddade i bomull. Jaja, är huvudet dumt får kroppen lida... :wink: :roll:

Kan också nämna att jag gick ner 20 kilo på någon månad efter att Skalman var levererad och klar. Gör om det, ni! :lol: 8)

Och så dilemmat med förstoppning vs halsbränna. Alltså: Jag läste att om man har halsbränna så ska man äta bananer. Jodå, det funkade. I en timme, ungefär. Men efter den där timmen vaknade jag (skedde ju oftast på natten) och blev tvungen att äta en till banan, för att få sova en timme till... Men som följd av alla bananerna kom en :evil: :evil: :evil: förstoppning. Ha-ha. Vassego, välj mellan pest eller kolera! Finns det något som lindrar halsbränna utan att orsaka förstoppning?

Jaja, nästa graviditet blir knappast likadan som den förra. Men det är ju alltid bra att vara garderad mot allt tänkbart jäkelskap! :lol: :roll:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"