Info om föräldrakoperativ

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
kvacke
Inlägg: 543
Blev medlem: tis 18 apr 2006, 09:46
Ort: Borås

Info om föräldrakoperativ

Inlägg av kvacke »

Hej! :D

Vi är ett gäng föräldrar som har börjat spåna på idén om att starta ett föräldarkoperativ i barnaboksanda. Vi är väldigt gröna på området och behöver mer kött på benen.

Är det någon som har erfarenheter? Hur går det till?

Skriv gärna och berätta allt.... :wink:

Kram Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
nina80
Inlägg: 71
Blev medlem: ons 18 jan 2006, 18:17
Ort: Stockholm (Haninge)

Inlägg av nina80 »

Var bor ni? Hoppas på Stockholm...
Mamma till Emmy f?dd 2005-10-07
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)
kvacke
Inlägg: 543
Blev medlem: tis 18 apr 2006, 09:46
Ort: Borås

Inlägg av kvacke »

Vi bor i Borås :D
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Miani
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 17:28

Inlägg av Miani »

Kvacke: Åh, bor ni i Borås? Jag med! :D Låter intressant med ett Barnaboksföräldrakooperativ (puh!), när lillan blivit större förstås... Hoppas det går att fixa! :D
Lycklig mamma till storasyster R född i maj -06 och lillebror I född i maj 2011! Barnaboksbarn båda två.
Sommar
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 07 mar 2006, 09:58
Ort: Närke

Inlägg av Sommar »

Åh vad intressant!! jag vill också!! Denna tråd kommer följas med stooort intresse!
Kram Emma (Som tyvärr inte heller bor i Borås)
Mamma till Annie 051020
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Hur startar man kooperativ över huvudtaget?
Nu bor jag på en liten ort med, tyvärr, litet underlag för att starta ett kooperativ kan jag tänka mig. Men det skulle vara intressant att höra hur man går tillväga för att kunna luska lite här i kommunen.
Idun
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 03:02

Inlägg av Idun »

Är själv medlem i föräldrakooperativ men vet inte riktigt hur man startar det. Hmm, undrar om det räknas som en ideell förening eller ett företag? Organisationsnummer och postgirokonto behövs för att löner skall betalas ut och avgifter skall betalas in (maxtaxa, får man komma ihåg att betala in själv), och sedan får man förstås betala in arbetsgivaravgift och skatter till Skattemyndigheten varje månad. I vårt föräldrakooperativ står föräldrarna för grovstädning en gång per månad, tvätt varje vecka samt jour om personalen är sjuk (tryggare för barnen, och ger kooperativet god ekonomi). Föreståndaren är en organisatorisk eldsjäl som jobbar med diverse papper (?? troligtvis redovisning), sköter kontakten med alla föräldrar och lagar maten. Hon söker också pengar från kommunen för personal vid extra behov, och ordnar hemspråkslärare. Sedan kommer en städare varje dag och tar golven. Sysslor delas ut på löpande schema varje termin, så man får hänga med. Varje förälder är aktiv medlem i kooperativet.

Styrelsen består av ideellt arbetande föräldrar som organiserar en fixarkväll per termin (vi reparerar, skrubbar köket, målar mm), samt vanliga styrelsesysslor. Sitter ej i styrelsen själv, så jag vet inte exakt vad de gör, men bl.a. ordnar de diverse inköp, ser till att personalen får pengar att gå ut och äta middag då och då, håller koll på utgifter och intäkter, uppdaterar hemsidan, skickar ut månadsbrev via e-post, ordnar tillställningar för föräldrarna och de fixade även förra terminen en filminspelning. Varje styrelsemedlem sitter två år eftersom man då hinner bli lite varm i kläderna och arbetet går utav bara farten.

Detta är allt jag vet. Hoppas detta svarar på några av era frågor. Är knappast någon expert själv :wink: .
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

kolla den här länken, den kanske har något matnyttigt för er som funderar på föräldrakoperativt daghem

http://www.kic.se/bocker.shtml


ha det gott
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"