Hej!
Jag har såna problem när jag ska lägga mitt 7 månaders barn för natten. Vid andra sovtider går det bra, då är det bara att lägga henne i spjälsängen så somnar hon. Problemet är att när jag försöker lägga henne på kvällen så skriker hon jättemycket och vevar med armar och ben, hon kommer inte till ro. Efter ca.en timma kan jag ta up henne en stund för att sedan försöka igen, nattningentar oftast ca 1-2 timmar... Pappa har också provat. Jag har provat att lägga henne vid olika tider mellan 18-20. Hon somnar ej vid bröstet men ammar på natten. Sover alltid i egen säng. Vad gör jag för fel? Det känns som hon är övertrött och inte kan komma till ro.
Så här ser en dag ut,
6-7 vaknar ammar (har mycket mjölk)
8:15 somnar jättetrött i vagnen när vi lämnar storasyrran på dagis
ca 9:30 vaknar äter puré+smörgås
11:30 lunch mat+ pure
ca.12-13 ammas, somnar jättetrött i spjälsängen
ca.14-14:30 mellis pure+rån el. smörgås, ammar
ca.18 gröt (är oftast jättetrött nu), ammar
20 sover
Tack!
Problem vid läggning - Tips?
Problem vid läggning - Tips?
Döttrar födda feb -04 och maj - 06
Hej Lindis!
Jag tror att dottern din är övertrött. Hon behöver ca 14,5 h sömn per dygn och det får hon ju inte ihop vad jag kan utläsa. Mitt råd är att du gör ett schema som passar er familj, täcker hennes behov och med fasta tider. Maximalt kan du rucka på tiderna en kvart åt ena eller andra hållet. Bestäm också var hon ska sova sina dagslurar och var konsekvent med detta ett tag tills schemat satt sig ordentligt. Strukturera upp kvällsrutinerna så de är samma varje kväll och var noga med skratten till godnatt. Har ni använt er av verktygen? Om inte läs på här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewf ... 6bd4636fc8
När ni känner er taggade tycker jag att ni ska genomföra en minikur och på så sätt vända skutan. Säg till om du har några fler funderingar.
/Elle
Jag tror att dottern din är övertrött. Hon behöver ca 14,5 h sömn per dygn och det får hon ju inte ihop vad jag kan utläsa. Mitt råd är att du gör ett schema som passar er familj, täcker hennes behov och med fasta tider. Maximalt kan du rucka på tiderna en kvart åt ena eller andra hållet. Bestäm också var hon ska sova sina dagslurar och var konsekvent med detta ett tag tills schemat satt sig ordentligt. Strukturera upp kvällsrutinerna så de är samma varje kväll och var noga med skratten till godnatt. Har ni använt er av verktygen? Om inte läs på här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewf ... 6bd4636fc8
När ni känner er taggade tycker jag att ni ska genomföra en minikur och på så sätt vända skutan. Säg till om du har några fler funderingar.
/Elle
Tack för svaret...
Jag ska testa att lägga henne efter mellanmålet i morgon.
Det är så svårt att få tid för alla rutiner när man har ett till barn som kräver sitt.
Idag har vi skojat och gosat mer vid läggning, hade en liten nattlampa tänd då. Släckte efter goset, hon somnade iallafall mycket lugnare och hon var inte alls så hysterisk som oftast är. Ska försöka få det till en mysig stund i stället för ett hysteriskt ångestfullt tvång ner i spjälsängen...
Det är så svårt att få tid för alla rutiner när man har ett till barn som kräver sitt.
Idag har vi skojat och gosat mer vid läggning, hade en liten nattlampa tänd då. Släckte efter goset, hon somnade iallafall mycket lugnare och hon var inte alls så hysterisk som oftast är. Ska försöka få det till en mysig stund i stället för ett hysteriskt ångestfullt tvång ner i spjälsängen...
Döttrar födda feb -04 och maj - 06