Lite frågor angående sovtider och schema??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ami_le

Lite frågor angående sovtider och schema??

Inlägg av ami_le »

Hej!!

Undrade lite angående schema och sovtider.
Började kuren i Lördags kväll-natt.

Olivers schema nu:
20-08 sova natt
8.15 välling
11.30 Lunch
12.00-13.30 Sova middag
15.00 mellanmål
16.15-17.00 kvällslur
18.00 kvällsmat
19.30 välling
20 sova natt

Allt funkar jätte bra med detta schemat, utan att han nu tredje kvällen inte var trött kl.20, så han tramsade i sängen, var glad och ja, somnade inte förrän 20.30, var dock inte ledsen mer än när han frågade mig lite, jag svarade med påminnelse ramsan och till sist somnade han.

Kvällen innan (alltså andra natten) somnade han på 3 minuter, efter buffning, rams ugång och bekräftelse ramsa, ja då var han trött. På dagen sov han inte sin kvällslur, han ville inte, sov bra efter middag (12-13.45).

Jag undrar nu om jag inte ska ha en sådan sen kvällslur, han kanske behöver en tidigare han kanske ska ha 4 timmar vakenhet innan han somnar???
Malin mamma till sötnosen Oliver
född 060306
olivia

Inlägg av olivia »

Om jag räknat rätt så har du 12 timmar natt och 2 timmar och 15 minuter på dagen. Det är ju lite i "överkant", så om problemet kvarstår efter kur + uppföljningsvecka, så kanske det är bättre att dra ner på 45-minutaren till en 20-minutare?
Sommarbebis -08
ami_le

Glömde säga!

Inlägg av ami_le »

Jag glömde säga att nätterna är ganska jobbiga, men okej...i natt var han vaken i 2 timmar, han gjorde allt möjligt, skrek lite, ja jag gjorde som det står i boken, tillsist somnade han.

Han vaknade mer och skrek mer andra natten än första, brukar det vara så??
Malin mamma till sötnosen Oliver
född 060306
syren

Inlägg av syren »

Hej,

jag har en son som är lika gammal som din. Vi har nu helt tagit bort den sista eftemiddagsluren, som för oss var 20 minuter, 16h30-16h50, just därför att lillpojken inte längre ville vila då. Dock hade vi aldrig problem med läggningen därefter som ni. Men, jag undrar ändå om inte er sista lur ligger en aning sent på eftermiddagen? Vårt schema ser ngt annorlunda ut. Vi har en tidig lur på fm och en längre vid lunchtid. Därefter är pojken alltså vaken fram till läggning, vilket innebär 5 timmar. Jag kan inte senarelägga sista luren, då syskon skall hämtas på dagis och skola. Men, det fungerar ändå väldigt bra. Det är skönt att slippa sista luren med nästan bara skrik. Så här ser vårt schema ut :
6h45: god morgon + amning och frukost
8h45- 9h30: vila (45 min)
10h30: lunch
12h15-13h45: vila (1h30)
14h00: mellanmål (gröt)
17h30: middag
18h45: nattslurk
19h00 sova natten

Jag tycker nog att du bör korta ned sista luren, tidigarelägga den om möjligt eller kanske skippa den helt?

Lycka till!

Häklsningar,

SYrén, mamma till två flickor (00, 01) och en pojke (06)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"