Jesus och julen

Guldkorn att inspireras och lära av
Jannika

Jesus och julen

Inlägg av Jannika »

Min äldsta pojke 4,5 år har en längre tid varit helt uppslukad av Jesus och hans koppling till julfirandet.

-Mamma, kan du inte berätta nåt om Jesus?

Mamman, bara elementärt bevandrad i den kristna historien, börjar få svårt att hitta nytt berättarmaterial i hjärnbanken. Idag, när vi klädde granen, funderade sonen högt:

-När Jesus föddes var ju den första julen, eller hur? Den fick inte vi vara med på. Det var ju VÄLDIGT länge sen.

Kort paus.

-Och den här julen är det ju inte så många som har varit med om. Inte Milo i alla fall (lillebror). Faktiskt ingen när jag tänker efter!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Många djupa tankar i barns huvud. Och ofta väldigt logiska.

Jag tror inte att du behöver komma på så många. Han vill nog höra ungefär samma varje gång.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Tradition är Trygghet... berätta du samma historia en gång till - vem vet, det kanske är något som blir Barndomsminne för honom så småningom..?
När mamma satte sig i Stora Fåtöljen för att berätta om Julen och Jesus, medan barnen åt julens första pepparkakor, eller vad du nu hittar på.. :lol:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Nja, det brukar inte gå hem hos min vetgiriga kille.

-Näe mamma, kan du inte berätta något ANNAT om Jesus.

Det är samma unge som lärde sig alla bokstäver på teckenspråk av barnen på dövskolan bredvid vår stammislekplats i Älvsjö när han var 3 år och sedan klippte bokstäverna ett halvår senare efter egna studier. Nu är det engelska ord som gäller ur en lånebok från bibblan som han själv grävde fram ur en dammig hylla för de äldre barnen. Förutom Jesus då. :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Sissus!

Så vad HAR du berättat då.? Man kan kanske komma med lite tips - men då måste man ha klart för sig vad den lille vetgirige redan vet.. 8)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Lille raring :D :heart:

Och härligt att ha dig tillbaka Jannika... :heart: Är du nu klar med alla jul-horoskop :?:

Kanske är det läge att ta den lille till kyrkan en sväng :?: Där finns ju både folk som kan berätta historier och då får han än mer att fråga mamma. :wink: Jag vet att de i juletider på många ställen bygger en krubba som barnen får komma att titta på. Mina barn brukar ha gjort något julbesök med dagmammorna.

Jag kan nästan se honom framför mig när du berättar att Jesus gick på vattnet :shock: Det blir något att förklara det...

Kram
Susanne (som fortfarande är sjukskriven och beordrad att sova mest - hur kul som helst).
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Jannika

Inlägg av Jannika »

Haha! :lol: Jotack, man håller sig uppdaterad härhemma på en salig blandning av ämnen. Sällan funkar Annas "Vad tror DU?" :lol: "Jamen nu undrar jag om du VET, mamma?" :shock: "Eh..." Tack och lov självstuderar han en massa. Nu börjar han dessutom närma sig Vän av Ordning-åldern. Ujujuj...

Päivi, jag har hållit mig till själva tillblivelsen eftersom jag tycker det är trevligt om mina barn vet varför vi firar julen överhuvudtaget. Alltså inte bara tomtar och julklappar.

Så vi har avverkat skattskrivning, Herodes, Augustus, de tre vise, herdarna, änglarna, Elisabeth, härbärge, krubba, stjärnor, besöket i templet, flykten till Egypten och lite sånt.

-Varför var Herodes så elak?
-Hur kunde både A och H bestämma på samma ställe?
-Varifrån kom de tre? "Från Öster" Jamen var i öster?
-Var det bara farbröder som var herdar? :shock: Var sov de?
-Vad hette de andra änglarna?
osv

Men det är klart, det kanske börjar bli dags för vattengång och handpåläggning. :lol:

Tack för tipset Susanne*! De var på en liten dockteater i helgen faktiskt. Genererade en hel del fler frågor då så klart. :lol: Näe, inte på långa vägar astroklar men nu har jag det under kontroll. Vill man gärna tro! :lol:

Kram på er alla! Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D

Du kanske kan visa på kartan hur stort Romariket var - vilka länder som ingick - då blir det lättare att fatta att Augustus inte gärna kunde vara överallt samtidigt... han behövde lite hjälp! Där kommer Herodes in då... han hade ju ansvar över ett ställe - medan Augustus hade ansvar över allting... :shock: Ungefär som i skolan: en lärare har ansvar för en klass - en grupp elever, men skolans rektor... :shock:

Sedan finns det ju en massa historier om Jesus och barnen som du kanske kan avancera till... 8)

Lycka till! :wink:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Tack tack!

Och Susanne*, jag glömde helt bort att fråga hur det var med dig? Inte allt för eländigt hoppas jag. :heart:

Kram Jannika
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Vad omtänksam du är - tack :heart: Betyder så mycket att någon bryr sig lite extra.

Men för att svara på din fråga så måste jag ju säga att det har varit roligare. Det krävs en massa humor för att hantera detta bra. Egentligen är jag hela tiden så tacksam för att det ändå är saker som går över...men det tar på energin och glädjen.

Blev sjukskriven två veckor till igår. Jobbet ringer dock hela tiden så är lite pressad. Sedan insjuknade den lilla igår igen :shock: och har nu över 39 grader hela tiden. Maken bortrest... :? och släkten i Göteborg. Stora flickan är lite hängig efter sin infektion och hostar så hon kräks varje morgon...

Men vad är det man säger "I never promised you a rose garden..." 8)

Men det är samtidigt helt ok. Ungarna är ljuvliga och de gillar att jag sitter mer stilla och bara är med dem - istället för att flänga runt. Nu sitter den lila brediv mig och undrar varför jag inte tar de arga gubbarna. :twisted: :twisted: :twisted:

Men nu blev hon nöjd...och nu är det läggdags.

Kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Jannika

Inlägg av Jannika »

Åh, gullevännen då! Fröken Astrid tycker att det är skönt med en stillsam mamma. Känner igen det där med flänget och då är jag ändå MYCKET lugnare nuförtiden. Jag bidrar med lite underhållning för morgondagen (för nu sover väl den lilla prinsessan). :twisted: :twisted: :twisted:

Vilket elände! Kan inte papsen ta och komma hem till sin tappra skara så gravida mamman får vila på riktigt? Du får be Fjällmor ramsa hem honom åt dig. :lol:

Att du orkar vara så samlad är ju en bedrift i sig. Själv har jag en antydan till nackspärr efter för många timmar i snålblåsten igår och idag har jag varit kinkig som bara den. Ringde darlingen på jobbet och gnydde om att "jag inte kaaaan laga mat, jag kaaaan inte böja huvudet framåt så jag ser vad det blir för maaaat". Han är född diplomatisk och duttade lite lagom med mig så han kunde lägga på och fortsätta jobba. Så idag festade vi till på ris och fiskbullar, haha! En kulinarisk höjdpunkt i veckans matlista. Men fantastiskt enkelt och snabbt att fixa ska jag säga till fiskbullens försvar. Riset fixar barnen och sedan bara häller jag i bullar och sås utan att ens värma så blir det barnvänlig ättemperatur direkt. :lol:

Näe, nog om mig och mina fjuttproblem, jag skickar massor av healingtankar så den eländiga lunghistorien tar och rätar upp sig.

Varma kramar Jannika
inger
Kontakt:

På tal om Jesus

Inlägg av inger »

När min son såg kort på sig själv som baby på sitt dop i sin fadders famn(som han inte sett på länge) sa han:
- Var det Jesus som bar mig till dopet?
Det hela tog en stund att reda ut.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Min äldsta, min underbara vetgiriga dotter, var (och ÄR!) precis så... Attans vad utmanad hjärnan blir!

Just "Jesusperioden" krönte jag med Bibeln i serieformat (brukar finnas på bibblan) - stor och tjok är den, och hon kunde formligen bädda ner sig i Jesushistorier när hon ville. Serieformatet var kanon för en lten läsare, de gånger läsorken tryter kan bilderna göra sitt :wink:

Nästa var stenar och mineral, nästa var kosmos.....där är vi än.. :heart:

/Fjällmor
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Hittills har jag haft lite ettårs-ångest då sonen håller på att bli en stor gosse... Om bara 17 år får han körkort och flyttar hemifrån, herregud! :cry: :shock:

Men när jag läser sånt här känner jag mig bara förväntansfull, det ska bli spännande att få höra Skalmans kloka filosofier om något år! :D
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej inger, jag förstår att det orsakade en del huvudbry, man kan aldrig veta när de dyker upp de gudomliga! :lol:

Fjällisarna, skönt att höra att det finns fler! Som lärare får man i o f s vara glad över att någon ser till att sköta ens fortbildning under föräldraledigheten. :lol:

Spyro! SÅ fort går det inte! Och det är roligt hela vägen men på olika sätt tror jag. :wink:

Bidrar med Janders senaste:

Igår kväll satt han på toaletten och såg fundersam ut. "The buisness" var avslutat om man säger.

-Vad funderar du på? undrade mamman.
-Inget särskilt. Jag bara prov-tänker lite så jag vet att hjärnan fungerar.

Gullungen. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"