Puh - nu är jag trött

Skriv svar
CHELLO

Puh - nu är jag trött

Inlägg av CHELLO »

Hej!

Mina två söner sover i samma rum på natten. Den ena är snart fem år och den andre är 16 månader. Ingen av dem är SHN kurade. Standardmodell och rutiner på dagarna har räckt. Den minsta sover 19-07 och den stora sover 20-07,30. :thumbsup:

MEN

En eller två gånger varje natt (sedan två veckor tillbaka) pratar min stora, snart femåriga son, i sömnen. Det kan vara allt från pyttelite prat till STORA diskussioner med allt vad därtill hör; peka, skrika osv. Jag har nu hållt mig vaken tre nätter och kan konstatera följande;

:arrow: 1, Först börjar storebror prata i sömnen / gråta i sömnen.
:arrow: 2, När detta startar vaknar lillebror - helt förvirrad och börjar gråta.
:arrow: 3, När lillebror gråter med sina stora röstresurser ja, då vaknar storebror och börjar gråta (fast nu i vaket tillstånd).

Jag har haft ett jädra hallå med att få dem lugna och att somna om.
Jag har som sagt inte SHN kurat mina barn så jag vet inte vad jag skall ta mig till nu. :cry: En ramsa biter ju liksom inte på dem och att jag ränner i deras rum på nätterna är ju inte precis "normalt" det heller :?

Är det någon som har något klokt råd att komma med :?:

En annan sak; storebror blir arg på lillebror för att han lillebror väcker honom på natten. Men så är det ju inte. I själva verket är det ju storebror som börjar. Skall man förklara detta för storebror så att han inte fortsätter att vara arg på lillebror ?

Puh - nu är jag trött
// Chello
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

I vantan pa klokare rad, far du nojas med mitt. :lol: Jag tror faktsikt att du kan ga in och ramsa anda, de blir sakert forvanade forsta gangen, men eftersom de ar sakra sovare sa vet de ju att man sover pa natten, och jag inbillar mig att de forstar ramsans innebord och mening ganska sa direkt. "Nu ska vi sova, godnatt". De vaknar ju iten for att de bestamt sig for att ha lite lajbans pa natten utan av omstandigheter so mde itne riktigt rar for. Jag tror faktiskt att en liten mini-rams kur kan gora susen. Sarskilt om du laddar med attityd, lugn och sjalvklarhet innan du gor det.

Alternativ tva. Om du tror att det ar en overgaende fas, sa kanske det vore en ide att sara pa dem ett litet tag sa de inte vacker varandra? Sa ar det bara storebror som behover lugnas.
3 fina...2005, 2007, 2010
CHELLO

Inlägg av CHELLO »

Hej och tack Mamma S.

Jag måste medge att jag känner mig som en riktig nolla när det gäller att kura och/med ramsa. :oops: Eftersom det aldrig tidigare har behövts så vet jag inte hur jag skall börja. Med eminenta råd från det här forumet kan jag säkert få den lille att fatta galoppen men hur gör jag med den stora killen - går det verkligen :?:

För 8-9 måndader sedan började den stora sonen gå i sömnen. Då skrev jag hit och bad om råd. Den gången löste det sig - men inte med att kura eller köra ramsa - utan jag vaktade utanför dörren några nätter och kunde s a s stoppa promendaden redan där. Det gick över på ett par dagar bara. :heart: :thumbsup: :heart:

Hoppas jag kan få fler råd (eller tips om hur man gör när man kur ramsar en stor kille).

Tack så länge
Chello
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Sorry kompis, min rams-expertis stracker sig dessvarre bara till 21 manaders pojkar... :D

Men sa har tror jag, ramsan ar ju egentligen en godnatt froklaring pa satt och vis, i vart hus sager vi "Godnatt, sov gott vi ses i morgon" det sager jag flera ganger till sonen och klappar honom pa huvet, ibland (om jag kommer av mig och sitter kvar for lange) sager han "bye bye" till mig och puttar bort mig :shock:

Med det menar jag att du nog skulle kunna skapa din egen ramsa som passar till en stor pojke. Och ga in och saga den till honom, om och om igen och lugnt och fint lagga honom till ratta och gosa till tacket etc. jag tror det viktigaste ar att man inte borjar prata och beratta nagra saker pa natten for honom, utan att ramsan, som kan vara vad som helst, far bli din forklaring att allt ar ok. Ja, du jag vet inte, detta ar bara spekulationer, vet ju itne hur man ramsar en stor pojke... :oops: hoppas du far fler svar! :D
3 fina...2005, 2007, 2010
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"