Dra ner på sömnen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Dra ner på sömnen?

Inlägg av Gäst »

Min lille är drygt fyra månader och har tre dagslurar på 1,5 och 2 timmar och den sista på en timme. Den sista veckan har han börjat vakna tidigare på sista luren och dessutom tidigare på morgonen. Kan det vara en signal om att det är dags att dra ner på sömnen?

Undrar också hur det är bäst att gå tillväga på längre sikt när sömnbehovet minskar. Vilka lurar som först kortas ner och vilka som senare tas bort eller dras ihop.

Lillen sover nu 11,5 timmar på natten men har åtminstone fram tills nu behövt den extra sömntiden.

Siri :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Han behöver c:a 15,5 tim nu i den ålder han är, och har 16.
Mina har varit tröttare än vanligt båda två, så de har alltid sovit lite längre än "man ska", inget fel i det :wink:

Men eftersom han strular lite, och egentligen inte behöver så mycket sömn, kan du ju justera lite.
Det första jag tycker du ska göra är att dra ner sista luren till 45 minuter, eftersom det är ett mer naturligt sovpass än 1 timme.
Fundera sedan på hur du vill att dagarna ska se ut.
Kan du tänka dig att starta dagen tidigare? I så fall drar du den andra kvarten på morgonen. Eller lägger du honom 15-30 min senare på kvällen.

Ida har jag i färskast minne, och med henne kapade jag förmiddagsluren först. Jag drog ner den i det första steget, och sedan tog jag bort den helt och ökade samtidigt på middagsluren.
Andra steget var att ta bort kvällsluren, och öka på lite till vid middagen.
Men det gjorde jag inte innan Ida var 1,5 år, hon behövde den så länge, men det brukar vara ovanligt, tror jag.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack, Anna för bra förklaring :D

Ja, jag ska börja med att dra ner eftermiddagsluren till 45 minuter. Tidigare har en timme varit naturligt för honom och han har vaknat på minuten, men det verkar ha ändrat sig. Kortlurarna kan man ju inte marginalkvarta- men jag antar att det går bra att lägga en kvart för tidigt även där? Och sedan en kvart tidigare inför natten om det skulle behövas?

siri
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Japp! :D

anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"