Hej.
Nu har jag gogglet, eniroat och ringt runt...men ingen fattar/vet om det är luftgenomsläppligt, mörkläggningstyget de har i sin affär.
Ett företag hade nåt gråmöstrat tyg för kontor som kostade 230:-/meter. Det blir en del eftersom det behövs sisådär sex meter. Hm
Har någon här hittat ett bra tyg? Var? Det ska väl vara rätt tunt? Någon som kanske har använt sitt färdigt och vill sälja?
Vänligen Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Viggo född i april 2004 (med Cri du chat syndrom)
Ilja född i maj 2006
Om du ber om solblockerande tyg så borde tygaffärerna förstå, tycker jag. Vi har köpt på metervara. Väldigt följsamt, men mycket tjockt. Dubbla lager i väven, om du förstår vad jag menar. Sen klipper du till så mycket som du behöver. Det finns också rullgardiner som är helt solblockerande, men det smiter in ljus på sidorna (åtminstone hos oss) så det blir ändå rätt ljust i rummet med sådana.
Lycka till!
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 & Lilltufsan född feb -06
Jag köpte mitt tyg på en vanlig tygaffär, kostade nog kring 150kr metern (men det var två år sedan och minnet är inte det bästa ). Frågade även på Hemtex då, men där var det dyrare. Tyget är lite tjockare, men luftgenomsläppligt är det förstås! Det är ju inte som plast utan bara tjockt tyg...
Hej!
Tack för era svar. Ska kolla på solblockerande.
Jag frågar lite mer: Har ni satt upp en skena i taket eller hängt det på annat sätt? Är tyget slätt när det är fördraget, eller liksom veckat och volangigt?
AW rekommenderade helst en meter från sängen, men det får inte plats hos oss, blir nog en halv meter i alla fall. Hoppas han inte har för långa armar...
Sara som är i pysseltagen
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Ja, det är lite knepigt, det där med mörkt i rummet och passande tyg. VI gjorde en annan variant, som fungerar alldeles utmärkt för oss: runt spjälsängens kanter (d v s där spjälskyddet slutar) har jag lagt/hängt ett mörkt tyg runt hela sängen (ej sidan mot väggen). Det är ett mörkblått tyg, faktiskt inte alls så tjoskt, som jag hittade på Åhléns för c:a 60kr/meter. Lillpojken ser då ingenting alls i rummet. (Så gjorde jag även med lillasyster som delade rum med storasyster och tyckte det var så roligt att titta på storasyster och busa med henne. Sängarna stod då väldigt tätt, så jag klädde in lillasysters spjälsäng med en mörk filt runt om. Det fungerade också alldeles utmärkt och det var innan jag kände till SHN och AW). Faktum är att detta räcker. Men, vi har, för att få en egen liten privat sfär för oss föräldrar i rummet (lillpojken har inget eget rum för tillfället), har vi hängt upp ett draperi mellan vår säng och pojkens. Detta är ett tjockare tyg, men inte alls mörkt, snarare rosatonat. Det fäste vi med hjälp av "linor" inhandlade på IKEA för detta syfte. Men, en skena går alldeles utmärkt också. När vi hade draperiet på ett annat ställe, var det just en skena vi hade. En meter eller en halvmeter från sängen spelar nog inte så stor roll. Man får ju göra det som är möjligt. Prova med att klä in spjälsängen. Då försvinner intresset för ett eventuellt draperi.
Lycka till!
SYrén, mamma till två flickor (00, =01)och en pojke (06)
Hej igen.
Har helt snöat in på detta med draperityg...
Nu har jag hittat ett mörkläggningstyg på en butik jag ringde. Ett tjockt med en svart kärna, sa han jag pratade med. Först sa han att de inte hade något luftgenomsläppligt, eftersom fabriken inte hade marknadsfört det som det.
Hm.
Blir lite osäker. Vore ju inte så bra att bygga ett tätt tält kring ungen.
Men om det liksom går att blåsa igenom borde det väl vara okej?
Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Låter som mitt. Det är gråvitt med svart kärna. Vi har sytt kardborreband i kanterna för att få det tätt i skarvarna. Så nu tror jag du hittat det du söker!
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 & Lilltufsan född feb -06