Jo vi kurade vår nu precis ett år gamla dotter,eller ärligt talat var det mest jag eftersom pappan är blödig av sej och har ett tungt och farligt heltidsjobb som börjar okristligt tidigt.
Kuren pågår egentligen fortfarande, tror att det är fjärde veckan. Hon sover i stort sett jättefint på natten och dagen.
Schemat är
19.30 till 07 30 natt, 7.30 tar jag upp henne och ammar i sängen. 8.00 stiger vi upp, lite mer bastant frukost.
10.00 en 45 minuters lur ute
12.00 lunch
14.00 eftermiddagslur 45 minuter
Middag 17
bad 18.30
Alltihop fungerar jättefint - utom morgonen när hon ibland vaknar tidigare,ca halv sju. Då ramsar jag och i regel somnar hon om. sen vaknar hon ofta till kl sju igen och vill ännu hellre stiga upp. Jag försöker hålla det till halv åtta men det är ibland svårt att få henne somna om för vi sover i samma rum och trots att det är mörkt kan hon se mig i sängen.
Effekten med det glada GOD MORGON!! instormandet blir ju tyvärr inte riktigt densamma heller även om jag gör mitt bästa....
Det som hänt nu är att min man inte tycker att hon ska skrika på morgonen utan att man bör ta upp henne halv sju när hon vaknar och lägga i vår säng.
Han tycker synd om henne som skriker och menar att har hon ändå sovit till halv sju är det väl inte så noga sen.
I morse medan jag ramsade kom han in och tog upp henne!, kl sju. Jag lät det vara så (det får ju vara måtta på dubbla budskap) och ammade då istället, och tänkte att vi stannar ändå i sängen till åtta så blir det någotsånär som vanligt .
Varpå både jag och babyn somnar om och vaknar halv nio!
Och sen somnade hon inte alls på morgonluren.
Hm.
Frågan lyder:ska jag försöka få henne att sova 1,5 timme i eftermiddag i stället?
Eller är det bättre att låta det vara som vanligt?
Fråga 2. Tror ni att natten vi lagt är för lång för en ettåring,12 timmar?
Fråga 3. Om man inte kan lägga henne i ett annat rum, hur gör man då om hon vaknar på morgonen när pappa smyger upp? Ska jag stiga upp och gå ut och ramsa utanför dörren?
Ja det var det,tacksam för svar!