Sovit gott i tre veckor, men vaknar oftast för tidigt.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fru Majsan

Sovit gott i tre veckor, men vaknar oftast för tidigt.

Inlägg av Fru Majsan »

Hej!
Snart en månad har gått sedan vi började kura och nu har lillkillen sovit sina hela nätter i mer än tre veckor! Det känns förstås underbart! Dock undrar jag lite över vissa delar i kurfilosofin (ja, jag HAR läst på, men tycker faktiskt inte att jag finner svar på precis allt ändå...)

1. Som jag har skrivit tidigare så vaknar han ofta lite tidigare på morgnarna än vad vi har bestämt. Detta har gått bättre och bättre och nu kan han ofta ligga och jollra ett bra tag innan vi med hjälp av marginalkvarten tycker att vi kan ta upp honom. Min fråga är: är det nödvändigt att få honom att somna om på morgonen om han ligger och jollrar, eller räcker det att ta upp honom i ett läge när han är lugn och glad? Min andra fråga på samma tema gäller hur vi ska få honom att somna om på morgonen när han uppenbarligen inte är det minsta trött? Ramsa? Då hör han ju att vi också är uppe och verkar ännu mer ivrig över att få komma upp. Gå in? Samma sak där, då blir han mycket förväntansfull då han tror att det är morgon och vi ska ta upp honom. Låta bli att göra något över huvud taget? Det gör vi för det mesta, till dess att han börjar komma igång och skrika för att han är trött på att ligga själv. Då ramsar vi till dess att det är dags att stiga upp ändå. Men somna om, det har han aldrig gjort om han vaknat själv 30-45 minuter innan det är dags att stiga upp.

2. Egentligen samma typ av fråga, men detta gäller dagslurarna: om han vaknar av sig själv innan luren är slut, är det då ok att ta upp honom om det bara är fem-tio minuter kvar av exempelvis en 1,5-timmeslur. Eller en 45-minuterslur? Hur viktigt är det egentligen att det är VI som väcker honom?

3. Jag har ju läst att man bara ska buffa i absoluta nödfall, men vi har märkt att liiite buffning vid läggdags är ett bra sätt att ge honom en signal om att nu är det dags att sova. Sen somnar han oftast av sig själv ganska snart, ibland efter lite protester men oftast mycket kort. Är det några nackdelar med att göra så här tycker ni?

4. Jag har också läst att kurade barn inte ska skrika när man lagt dem, men det gör vår son ändå. Inte mycket, men oftast en liten stund så vi får stå utanför och ramsa till dess att han somnar. Jag upplever inte att han skriker av rädsla för "vargen" utan snarare för att han blir sur över att bli lämnad ensam i sängen när han hade det så kul med oss :-) Framför allt gäller detta dagtid då det är jättesvårt att lägga honom och lämna åt honom att somna själv. Han vill helt enkelt inte, och då blir det ganska långa perioder av buffning, solfjädring och ramsning innan han äntligen somnar. Nån som har tips på hur man ska komma tillrätta även med detta så att han somnar snabbare på dagtid också?

På det stora hela tycker jag ändå att kuren fungerat mycket bra för oss och vi har en underbart glad och pigg liten kille för det mesta :heart:
Mamma till Axel, född i april 2004.
Startade SHN-kuren den 3 januari 2005.
Bettty

Inlägg av Bettty »

Hej. Jag har fattat det så här att om han vaknar inom marginalkvarten på 1,5h luren då är det ok att ta upp honom, det brukar jag göra. Men jag brukar se till att hon inte är ledsen när jag tar upp henne. Däremot på kortlurarna är det exakta tider som gäller, inga marginalkvartar.

Sen på fråga nr.4 Kan det inte vara så att du går in/ramsar lite för mycket? Försök backa så mycket som möjligt så kommer han att komma till ro snabbare.
Sen har jag hört att man kan buffa lite vid läggning, men bara som markering, helt ok alltså.

Min dotter skriker också vid vissa läggningar, men inte gallskriker, utan protesterar lite bara. Ibland får jag påminnelseramsa, men sen försöker jag att inte störa mer.

Jag är ingen expert, så jag hoppas du får fler svar!
Mamma till tv? sm? gullungar, en p? 2 1/2 ?r (ej kurad) och en p? sex m?nader (kur startad 23 Januari, mycket lyckat!)
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Tack för dina frågor! Vi har ju ganska exakt samma situation här hemma, så vi kommer att följa svaren med spänning.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Lillamolntuss: Vad spännande att vi har det så lika. Men så började vi ju också kura nästan samtidigt. Hur har ni gjort, har ni följt allting till punkt och pricka eller har ni också "fuskat" med att ta upp tidigare och så?
Lillamolntuss

Oj, vilken samvetsfråga! :wink: Vi har följt det nästan slaviskt, det är bara nu de senaste dagarna när lilla skrutt varit förkyld som vi "trixat" lite.

Jag har varit en väldigt "snäll" mamma och promenerat mycket med vagnen eftersom hon sovit bättre på dagarna då. Nu har jag dock börjat lata till mig lite och såklart fått reaktioner på detta. Idag skulle hon sova 1,5 timma, men vaknade efter 1 timma och då tog vi faktiskt upp henne eftersom det blev så väääldigt olyckligt. På eftermiddagen skulle hon sova 45 min men vi lät henne sova tills hon vaknade av sig själv efter 1,5 timma eftersom hon är förkyld.

Vi vet inte om vi håller på å sabba allt... hoppas inte det. Det låter så självklart när man läser allt - och sen står man där på riktigt och fattar ändå inte hur man ska göra.

Vi har fortfarande väldigt struligt med nattningen och hon vaknar för tidigt. För det mesta tar vi inte upp henne, men ibland så... :oops:

Ja... det här är ett kärt ämne och jag skulle kunna skriva och skriva och skriva... vilket jag egentlligen inte alls har tid till nu. Hej!
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Men hur gööör man egentligen när han vaknar alldeles för tidigt på morgonen och protesterar lite lagom sådär, men utan att gallskrika? Låter honom somna om själv, eller ramsar så fort man hör första gnyet? Vet inte om backningen ska göras efter att man har påmint honom om att sova eller om den när vi hållit på så här länge består i att helt enkelt lämna honom att fixa saken själv...
Lillamolntuss

Vi pangramsar vid första pipet, vilket funkar missinassen, men inte när klockan är runt 7 - då vill man upp och ha godmorgon fast det inte ska vara godmorgon förrns 7.30.

Fast nu är det undantagsregler som gäller - för dumma mamma har gett gröt och välling som inte lilla magen klarar, så det är helt katastrof i magen sen en tid tillbaka. Nu har vi fattat vad magkrånglet berodde på och vart och köpt gamla vanliga sorterna igen.

De e mycke å tänka på...
camilla

Inlägg av camilla »

Jag borjade kuren for 2,5 veckor sedan och har emellanat haft lite strul med laggningen, antagligen ar det valdigt lite strul med tanke att jag maste dela upp strulet pa 2 :lol: . Jag har dock rent samvete da jag sager att jag ALDRIG fuskat, det ar inte alltid jag fatt dem att somna om men iallafall att sluta skrika, morgon e kl 8 aven om de vaknat 7. Det lustiga e att da jag gar in kl 8 sa ser jag att de ligger och jollrar halvsovande med slutna ogon. Hur som helst, igar verkar det som om polletten trillade ned for sedan dess har alla sovpass gatt som pa rals, somnat utan ett pip och sovit hela passen. Vad jag vill saga ar att det tar 3-4 veckor innan det funkar helt (antar att man raknar veckor utan fusk...) sa fortsatt bara som om inget hant, fast utan fusk aklart, sa fixar det till sig sjalvt :)
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"