För mätt för sista slurken

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Citymamma

För mätt för sista slurken

Inlägg av Citymamma »

Hej alla!

Jag har "snott" ett schema till min 3,5-månaders här på sajten och det fungerar utmärkt. Med untantag av en sak.

Hon sover sin sista dagslur 16:30-17:00 och jag ammar henne efter den.

Men då är hon inte riktigt hungrig igen framåt kl 19 då jag lägger henne för natten. Resultat: hon vaknar och vill äta vid 2 eller 3 eller 4.

Finns det någon annan som har funderat på det här?

schemat ser ut så här:

gomorron kl 7
vaken 7-9
sova 9-10:30
vaken 10:30-12:30
sova 12:30-14:30
vaken 14:30-16:30
sova 16:30-17:00
vaken 17:00-19:00
sova natt 19-7

det är 16 timmars sömn per dygn men hon verkar behöva det

Stort tack om nån kan hjälpa mig!
Mamma till Samuel född i december 2004 och Lydia född i augusti 2006
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Citymamma!
Jag antar att lillan får mat ungefär 7, 11, 15 under dagen? Kanske är det inte så konstigt att hon inte är hunrig så att det räcker till två mål inför natten? Jag satt i en likande situation för inte så länge sedan och valde att dra ihop kvällsmål och nattslurk till ETT mål ca en timme före gonatt, som vid ca 4 månader kompletterades med gröt. (Från 4,5 månader enbart gröt+frukt)
Hennes fråga om mat igen mitt i natten kan väl vara en helt ordinär fråga huruvida det inte borde serveras en måltid då. Dvs: det kanske är det läge att ta till verklygen då och vänligt med bestämt upplysa om att nattetid sover man (med undantag för nattpigga forumister, då... :oops: ) och inget annat. Mat serveras igen kl 7. Massor av mat.
Lycka till!
Ulrika
Citymamma

Inlägg av Citymamma »

Stort tack för ditt svar!

Jag följde ditt råd och det funkade bra att vänta med 17-målet till lite senare.

Men jag har några till frågor...

Hon äter så pass bra vid ett mål att hon aldrig vill ha mer inom en timme. Räcker det med mat från bara ett bröst 4 ggr per dag? Kl 7, 11, 15 och då runt 18?

Kan jag med en sån kosthållning med gott samvete försöka få henne att sova över nattmålen?

Jag har också en fråga om buffning / vagning... Dottern är storvuxen och sover inte bra i vagnen helt enkelt för att den är för trång. Men hon somnar själv och sover bra i spjälsängen. Men om jag ska få henne att sova över nattmålen, går det att buffa en bebis på 3,5 månader? Hon blir bara arg av att buffas när hon har svårt att somna så det enda vi gör då är att gå ut och låta henne sköta det själv. Men jag tvivlar på att hon lyckas somna om helt själv om hon upplever att hon är hungrig...

Frågan är om jag ska lägga över henne i vagnen på natten och vagna innan hon vaknar för mycket?

Tack om du har funderingar kring det här!
Mamma till Samuel född i december 2004 och Lydia född i augusti 2006
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej igen!

Först ska jag fråga: Har ni börjat med gröt eller puré ännu?
Jag började med det när Hugo var ca 3,5 månader. Det var gott i magen inför natten!

Jag tippar på att dotterna får större aptit på dagen om du tar bort nattmålen. Det löser problemet med den något vikande hungern vid dagens mål. Här hemma tog vi bort ett mål i taget, det första (ca 01) tog vi när Hugo var 2 månader och det andra (runt 4-5) när han var 3 månader. Det var lite svårare. Vi fick buffa och vagna lite väl mycket. Eftersom han inte är regelrätt SHN-kurad så var vi nog lite dåligt pålästa, men nu fattar jag ju att buffning och vagning bara ska anändas en, max två, nätter. Vi tog till det lite då och då vid behov i ett par veckor :oops: i vargtimmen (det så kallade buffningsträsket...).
Men så fort vi slutade med det, och lät Hugo somna om av sig själv, så slutade han också att vakna i vargtimmen (surprise...) :!:
Så till din fråga: vagna eller buffa och hur? Du kan visst buffa en storväxt tjej på 3,5 månader, men upplever du att vagning är bättre så skulle jag försöka låna en större vagn för just den/de aktuella kurnätterna, där hon sover bättre.
Jag skulle köra på med 4 dagsmål om det är vad hon pallar i dagsläget, introducera gröt inför kvällen, plocka bort nattmålen ett i taget (eftersom jag förstår att din fröken inte riktigt behöver kuras, hon kan somna om själv nu som det låter?) och lita på att aptiten på så vis ökar dagtid.
Jag hoppas att det går bra för er! Hojta till om du har fler funderingar!
Ulrika
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

i den här tråden har vi snackat en del kvällsmat också. Kanske kan ge uppslag!

http://www.annawahlgren.com//forum/view ... 8971#68971

Ulrika
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"