Dagslurar struliga för tvillingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
pelleplutt

Dagslurar struliga för tvillingar

Inlägg av pelleplutt »

Hej på er,

Vi kurade våra 9 månaders tvillingar för några veckor sedan. Läggningen funkar bra, de somnar fint efter några ramsor. Det har även funkat med barnvakt. Vargtimmarna vaknar en av dem ibland, ibland ingen, ibland båda. Inatt ingen :D Antar att det kommer sätta sig mer och mer.
Våra tider:
630 Morgon, välling
800 Macka med familjen
900 Mellanmål (gröt)
930 Vila (40-45 min från insomnandet på respektive barn)
1200 Lunch
1330 Vila (i vagn just nu, brukar bli max en timme, skulle önska 1,5)
1500 Välling
1730 Gröt + mat
1830 Natt (somnar oftast på en kvart)

Nu till min fråga: Hur ska jag göra med sömnen på dagarna då jag är själv med dem. De är väldigt aktiva krypbarn och inte lätta att bara "lägga ner"!
Jag har seda kuren lagt dem vid förmiddagsluren på en filt på golvet och hållt (halv) solfjäder på deras ryggar tills de nästan sover och då säga dagramsa. Gick strålande i början, men nu protesterar framförallt den ena väldigt mycket. Det är ett fasligt sjå att få dem lugna, de kryper iväg hela tiden och jag kan på så sätt inte ramsa med någon kraft. Jag vill självklart kunna lägga dem i sina sängar, och inte vara tvingad till promenader för att få till sömnen. Men hur ska jag göra? Vi har provat en helg för en mini-dag-kur då vi var två, men då sov de ingenting knappt.
Sängarna står bredvid varandra i ett eget rum. Det går ju inte buffa två samtidigt till ro, och det verkar inte alls "ta" som det gjorde när vi kurade på natten. Snälla hjälp oss!
pelleplutt

Tillägg

Inlägg av pelleplutt »

Idag la jag dem i sina sängar på förmiddagen, det tog en halvtimme innan första killen somnade och ytterligare tio minuter innan den andra sov. Han som somnade först sätter sig upp hela tiden, och jag fick tillslut solfjädra honom lugn. Det är inte lätt att säga dagramsa på vägen ut när den andra står i sin säng och illvrålar. Ska man göra det ändå? Jag gjorde så och ignorerade den ilskna/ledsna. De är förkylda och han som tog längst tid på sig tar tummen, det var inte så lätt nu. Jag har verkligen minimerat mina besök där inne, stått och diskat och grejat under tiden. Mozart på stereon. Tillslut fick jag lägga min andre gullplutt, men absolut inte magläge (han gillar bara det på kvällen), stretade emot jättemycket trots att han var så trött. Jag la han tillslut på sidan och så somnade han. Ramsade på vägen ut utan protester till slut.
Två frågor: Hur låter detta, bra, nästan bra, urdåligt?
Hur länge ska de sova nu? Enligt schema vill vi att de sover 45 minuter, men hur ska det räknas? Från insomnandet för respektive barn eller från det jag la ner dem?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej pelleplutt!

Jag har själv ingen erfarenhet av tvillingar. Gör så att du skickar ett pm till signaturen J och Å, de har två tvillingflickor och kan säker hjälpa er.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej hpp

Här är jag. Tvillingtjejer på 5 månader. Tycker jag känner igen din situation, har du skrivit om den på tvillingklubben? Jag har skrivit där redan lite.

Ska nu mata mina tjejer och sen träffa ett annat "foumfolk" så jag återkommer gärna ikväll. Hoppas du kan vänta tills dess :wink:
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
pelleplutt

Inlägg av pelleplutt »

Hej igen,
Har skrivit om det på tvillingklubben, det stämmer, där under signatur J. Tänkte att jag kanske kunde få fler tips genom att fråga här. Kommer inte in på Tvillingklubbens sajt nu, så jag vet om det kommer något mer inlägg sen jag kollade sist...
Vill bara berätta en en gång till att det var så skönt att vi fick tips på tvillingklubbens forum om att SHN-kuren funkar för tvillingar! Äntligen något att "ta på". Spontant så känns det inte rätt med det där att man ska vara så nära barnen nattetid, sova med dem och trösta hela tiden, som så många rekommenderar idag. Jag känner mig bara otillräcklig när det bevisligen inte räcker, barnen blir ännu ledsnare när man stökar med dem på natten. Och sömnen naturligtvis värre, som ni alla vet här! Att jag inte upptäckte AW tidigare!

Våra gullungar sov egentligen inte uruselt och sammanlagt fick de många timmar, fast tidiga morgonar, rörig dagsömn, osynkat.. MEN varför inte göra saker och ting ännu bättre om man nu kan. Måste erkänna att jag hade fördomar innan vi provade, trodde bla att skrikmetoden var din idé Anna. BVC var inte heller till någon hjälp, de bara hänvisar till den. De verkar för övrigt aldrig kunna ge några tvillingråd. Säger bara att det inte finns forskning. Vi var inte så pålästa innan barnen kom, och när de väl landat hinner man ju knappt. I alla fall, nu känner jag mig mer upplyst, lusläser Barnaboken och är så glad för de tips man får. De är KONKRETA, till skillnad från så mycket annat "flummigt" där man faktiskt bara får dåligt samvete och känner att man ger för lite till sina barn hur 17 man än gör. Så tack Anna, jag är säker på att vi med lite tips från det här fantastiska forumet ska få det ännu bättre!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Från pelleplutt som är så välkommen :lol: har inkommit PM till mig, som jag lägger här och försöker besvara här. Och många innerliga TACK för alla vackra ord, som värmer ända in i hjärtat :heart:

* * * * *

:?: Vi har problem med att lägga våra 9 månaders tvillingar om dagarna. De sover i eget rum i varsin säng sedan 5 månader.

De sover inte så mycket som de borde ännu. De kurades för ca en månad sedan. Vi vill så gärna få till det här! Attityden finns här redan, vi är väldigt motiverade.

Schema:
630 morgon, välling
800 macka att pilla lite med när vi äter
900 Gröt
930 vila 45 min
1200 lunch
1330 vila 1,5h
1500 välling
1730 mat + gröt
1830 nattning

Däremellan lägger vi förstås in social delaktighet och ibland ensamlek tillsammans. Våra killar är väldigt pigga och glada små forskare!

Nätterna ser i stort sett lika ut, de somnar efter 1-20 minuter, någon vaknar runt 06, ibland ledsen ibland inte. Det är mycket svårt att få båda lugna med ramsa innan "morgon", och ofta går vi in och väcker när en är sur. (Fel? Tips mottages gärna!) Det händer säkert att den andra blir väckt.

Du har ju skrivit att vargtimmarna kan strula under ett tag, så jag hoppas att det är övergående. Vaknar de enstaka gånger andra tider på natten somnar de på ramsa.

Första vilan på dagen har vi nu börjat göra i sängarna. Men det är så svårt att få dem att komma till ro!! (Jag är oftast själv dagtid.)

Ljust i rummet, Mozart på stereon, lägger ner dem med 10 sek-solfjäder, lätt filt och går ut med ramsa. De reser sig upp direkt och sen står de och håller olika shower för varandra! Väldigt roligt att tjuvkolla på...MEN de somnar inte. De håller lätt på en 45 minuter innan någon blir lite grinig. Även om de visade trötthetstecken innan.

Hur ska jag göra? Ramsa? Lägga tillrätta? De verkar inte själva komma på att de ska ligga ner. Ska jag vänta ut dem så här? Nu har det slutat med att jag efter så lång tid gått in och lagt tillrätta några gånger, men det känns inte rätt (de blir så klart störda av mig och mer griniga).

De somnar tillslut (den ena tio minuter före den andre) och sover 30-40 minuter (varför inte 45?). Jag tar upp dem utan att söva om när de låter vakna, om det gått minst 30 min. (Rätt?Fel?)

OM jag nu ska vänta ut dem tills de själva somnar, ramsa under tiden, ska man räkna 45 från var och ens insomnande? Även om det är 1h efter i schemat? Jag har aldrig fått väcka dem...

Eftermiddagsluren har hittills blivit i vagn, men den vill jag också kunna ha möjlighet att göra inne. De sover då också sällan mer än 45 minuter i vagnen, någon gång 1 timme men aldrig 1,5h.

Kan du ge oss lite handfasta tips? Tack för den här kuren, skulle upptäckt dig tidigare! Tycker du verkar ha så sunda åsikter och vem i min veliga generation kan inte älska dina konkreta tips och råd!

* * * * *

:!: Eftersom schemat inte sitter riktigt, efter så pass lång tid, undrar jag om du inte skulle revidera det en smula. Allt hänger samman, vet du. Orkar de verkligen vara vakna så länge på förmiddagen :?: Risken är att de blir övertrötta till 45-min-luren och därmed har onödigt svårt att komma i ro. Eftermiddagsluren kunde då tidigareläggas den också, vilket skulle ha det goda med sig att det kunde bli längre mellan de två sista målen.

Lägger du dem alltså i varsitt rum på natten men i samma på dagsluren inne :?: Jag föreslår att du gör tvärtom :!: På natten kan de ju ramsas över en kam. Det stör inte den som sover, som du märkt.

Lägger du dem i varsitt rum på dagen instället, förenklar du livet. Ha då halvdunkelt i rummen på dagen, det behöver verkligen inte vara tvärljust. Och börja inte med Mozart! Honom tar man till i stället för att påminnelseramsa evinnerligen, och på kvällen, förslagsvis. På dagen ska det räcka med "normala" ljud i huset, när du väl lagt och gått ut med ramsanx4 i hög och glad, gärna hurtig ton.

Ska du ha dem i samma rum på dagen, måste du skärma av så att de inte ser varandra.

Em-luren tycker jag du ska låta dem fortsätta få ute. Det är så skönt för dem och nog för dig också, eller hur :P Tids nog, när sömn och schema sitter och de blivit SS - säkra sovare - kan de sova var som helst. Tålaod förordas :wink: :lol:

Orkar du vagna ute, om och när det behövs, över "skarven" :?: Annars kan du mörklägga lite (så de inte ser), låta vagnen stå och ramsa högt och punktsättande och gå ett stycke bort under tiden. Och låta dem sova ett par minuter innan du börjar gå igen. Ramsan ersätter då vagningen.

Det är inte så viktigt att de ska väckas, och inte heller är det så viktigt att de sover varje minut de "ska". Det viktiga är att de tas upp icke skrikande, och att de har förutsättningarna för att sova den tid de "ska".

Följ därför tiderna, först och främst. De sätter sig så småningom men bara om du verkligen föjer schemat. Med marginalkvart, inte mer. Och vad gäller 45-minutersluren får den, om det somnas alldeles försent, bli 20 minuter lång i stället, vilket är ett s k naturligt sömnrytmspass och platsar inom marginalkvarten, så att schemat inte rubbas för resten av dagen. Försök aldrig kompensera, utan håll tiderna :!: Ge dem en chans att bli sina egna små klockor. Det blir de inte om du flyttar på visarna då och då.

Läs om tidiga morgnar här i Tips på vägen :wink:

Om de så somnar på 1 minut eller det tar 20, ska själva läggningen ta högst 2 :!:

Hoppas du fick lite handfasta vinkar här nu. Återkom :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Ah, jag ser att jag missförstod - de sover i egen säng i samma rum :!: Förlåt :oops: Och bra :wink: :lol:

Införskaffa då bara en skärm eller häng ett draperi emellan som ni kan dra för på dagen, bara.

Bra för ensamleken också, då de ju heller inte ska kunna se varandra :wink:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS 2 :shock:

Och så missade jag det där med dagsläggningen. Tio sekunders solfjäder är ett krisverktyg. Lägg dem bara distinkt tillrätta med tydliga handgrepp och tryck till en smula, varpå du genast reser dig och går, med ramsan och vänd mot dörren. Den "solfjädern", som avslutar tillrättaläggandet, handlar om en sekund kanske och är bara en markering, inget lugnande i stor stil :idea:

Poppar de upp sedan och står, så låt dem stå, tills om och när de verkligen ber om hjälp. Läs om även detta lila fenomen i Tips på vägen :wink: :lol:
pelleplutt

Inlägg av pelleplutt »

Först och främst: Tack för att du tog dig tid för att svara Anna, och så utförligt dessutom.

En liten rapport om hur det går nu: Vi kom rakt in i förkylningar, och som en liten bonus har de varit magsjuka i två dygn. Vi är imponerade över att de klarat sova sina timmar precis som vanligt i alla fall! Vi har tagit upp dem och ut ur rummet för att snorsuga/byta blöja/torka kräk (inte fixat i sängen för att undvika att störa brorsan) och det har gått alldeles utmärkt, de har somnat om i stort sett direkt på ramsa.

Vargtimmarna är fortfarande lite sisådär (en av dem vaknar alltid smågrinig strax innan 6), men vi har läst Tips på vägen och absolut inte gått in. Tycker att grinigheten avtagit något lite för varje dag så den kanske försvinner helt efter ett tag. Brorsan vaknar ibland, men ligger då bara och småsnackar nöjt.

Vi har ändrat schemat lite som du föreslog, lägger dem en kvart tidigare på förmiddagsluren (hoppar över mackan). Vi ska ta tillbaka det en kvart till (= vila kl 9) tänkte vi. Det funkar betydligt bättre med tidigare fm-lur. Ingen Mozart, snabbt och tydligt tillrättaläggande, ramsax4 och sen allmänt skrammel. De har somnat själva utan att vi gått in trots att de ofta stått upp när jag lämnat rummet (de kan lägga sig ner själva), tar ca 10-20 minuter tills båda sover. (Vi har inte fått tag på någon vägg att ha emellan dem ännu, men de har faktiskt inte stört varann sen ditt svar.) Vi har också dragit ner persiennerna så att det blir lite mörkare (dunkelt) och jag undrar om vi inte blivit ännu mer övertygande i vårt tillrättaläggande (man får ju liksom större förtroende även för dem i och med att ens egna självförtroende stärks när man ser att det FUNKAR). Och hör på de här: Vi har fått väcka dem efter 45 minuter flera dagar!! :lol:

Eftermiddagarna har tyvärr inte blivit bättre, bara en dag sov de över skarven och då i 1,5 h. Kan det vara så att de inte behöver mer än 45 minuter :?: Det tar också längre tid för dem att komma till sömns på eftermiddagen (vi är en kvart tidiga jämfört med innan), minst 25 minuter. Så promenaderna har blivit mycket lååånnggaa, ibland en liten suris i sele på magen i en halvtimme eller så. De har hur som helst varit pigga efter promenaden och klarat sig rätt så bra fram till kvällen. Idag la vi dem inne (orkade bara inte gå ut) och då sov de exakt 45 minuter, sen vaknade båda varav han som är morgon-grinig var grinig nu också. De fick vara kvar i sängarna en kvart innan vi tog upp dem. Tyvärr en grinig då men kanske kan man skylla på magsjukan.

Måste också säga att ju mer de har blivit synkade på dagarna och sover så fantastiskt bra på nätterna så har jag haft bättre tålamod till social delaktighet (för det krävs ju lite tålamod att ha två små medhjälpare när man inte är van vid det). Tycker det är så roligt, och det känns så RÄTT alltsammans. Vi är så STOLTA över att våra små gullungar fixar det här med sömnen allt bättre.

Imorgon skjuter vi schemat en kvart till och kanske blir eftermiddagen bättre då. Ska också prova att "vagna" dem med filt över "skarven" vid 45 minuter, har inte gjort det ännu utan bara promenerat. Rapporterar mer sen, kanske kan vara till nytta för någon annan i samma situation...

Ps Förtydligande: Det där sista målet vid 1730 är alltså lite middagsmat som vi äter och gröt (de har inte riktigt gått över till vår middag ännu) som blir som en måltid.
Vi har ingen nattslurk. Ev byter vi ut gröten mot det när de äter mer "riktig" middagsmat.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det låter ju strålande :!: Vilka framsteg :!: Pris och beröm :lol:

Och visst är det så - man hamnar i en god cirkel, när saker FUNKAR - minsta lilla "sak" drar med sig en trevlig sak till... och ännu en... och ännu en. Jag blir så glad för de små älsklingarnas skull och för er allas :lol:

Ta dig mödan och försök vagna över skarven. 45 min är en sådan där tjatig klassiker. Små barn måtte födas med inbyggd äggklocka. Men det GÅR att överbrygga. Det tar lite tid, "bara".

Kan mycket väl bli perfekt omsider när du väl flyttat klart - en ynka liten kvart kan göra all skillnad :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"