Från pelleplutt som är så välkommen

har inkommit PM till mig, som jag lägger här och försöker besvara här. Och många innerliga TACK för alla vackra ord, som värmer ända in i hjärtat
* * * * *

Vi har problem med att lägga våra 9 månaders tvillingar om dagarna. De sover i eget rum i varsin säng sedan 5 månader.
De sover inte så mycket som de borde ännu. De kurades för ca en månad sedan. Vi vill så gärna få till det här! Attityden finns här redan, vi är väldigt motiverade.
Schema:
630 morgon, välling
800 macka att pilla lite med när vi äter
900 Gröt
930 vila 45 min
1200 lunch
1330 vila 1,5h
1500 välling
1730 mat + gröt
1830 nattning
Däremellan lägger vi förstås in social delaktighet och ibland ensamlek tillsammans. Våra killar är väldigt pigga och glada små forskare!
Nätterna ser i stort sett lika ut, de somnar efter 1-20 minuter, någon vaknar runt 06, ibland ledsen ibland inte. Det är mycket svårt att få båda lugna med ramsa innan "morgon", och ofta går vi in och väcker när en är sur. (Fel? Tips mottages gärna!) Det händer säkert att den andra blir väckt.
Du har ju skrivit att vargtimmarna kan strula under ett tag, så jag hoppas att det är övergående. Vaknar de enstaka gånger andra tider på natten somnar de på ramsa.
Första vilan på dagen har vi nu börjat göra i sängarna. Men det är så svårt att få dem att komma till ro!! (Jag är oftast själv dagtid.)
Ljust i rummet, Mozart på stereon, lägger ner dem med 10 sek-solfjäder, lätt filt och går ut med ramsa. De reser sig upp direkt och sen står de och håller olika shower för varandra! Väldigt roligt att tjuvkolla på...MEN de somnar inte. De håller lätt på en 45 minuter innan någon blir lite grinig. Även om de visade trötthetstecken innan.
Hur ska jag göra? Ramsa? Lägga tillrätta? De verkar inte själva komma på att de ska ligga ner. Ska jag vänta ut dem så här? Nu har det slutat med att jag efter så lång tid gått in och lagt tillrätta några gånger, men det känns inte rätt (de blir så klart störda av mig och mer griniga).
De somnar tillslut (den ena tio minuter före den andre) och sover 30-40 minuter (varför inte 45?). Jag tar upp dem utan att söva om när de låter vakna, om det gått minst 30 min. (Rätt?Fel?)
OM jag nu ska vänta ut dem tills de själva somnar, ramsa under tiden, ska man räkna 45 från var och ens insomnande? Även om det är 1h efter i schemat? Jag har aldrig fått väcka dem...
Eftermiddagsluren har hittills blivit i vagn, men den vill jag också kunna ha möjlighet att göra inne. De sover då också sällan mer än 45 minuter i vagnen, någon gång 1 timme men aldrig 1,5h.
Kan du ge oss lite handfasta tips? Tack för den här kuren, skulle upptäckt dig tidigare! Tycker du verkar ha så sunda åsikter och vem i min veliga generation kan inte älska dina konkreta tips och råd!
* * * * *

Eftersom schemat inte sitter riktigt, efter så pass lång tid, undrar jag om du inte skulle revidera det en smula. Allt hänger samman, vet du. Orkar de verkligen vara vakna så länge på förmiddagen

Risken är att de blir övertrötta till 45-min-luren och därmed har onödigt svårt att komma i ro. Eftermiddagsluren kunde då tidigareläggas den också, vilket skulle ha det goda med sig att det kunde bli längre mellan de två sista målen.
Lägger du dem alltså i varsitt rum på natten men i samma på dagsluren inne

Jag föreslår att du gör tvärtom

På natten kan de ju ramsas över en kam. Det stör inte den som sover, som du märkt.
Lägger du dem i varsitt rum på dagen instället, förenklar du livet. Ha då halvdunkelt i rummen på dagen, det behöver verkligen inte vara tvärljust. Och börja inte med Mozart! Honom tar man till i stället för att påminnelseramsa evinnerligen, och på kvällen, förslagsvis. På dagen ska det räcka med "normala" ljud i huset, när du väl lagt och gått ut med ramsanx4 i hög och glad, gärna hurtig ton.
Ska du ha dem i samma rum på dagen, måste du skärma av så att de inte ser varandra.
Em-luren tycker jag du ska låta dem fortsätta få ute. Det är så skönt för dem och nog för dig också, eller hur

Tids nog, när sömn och schema sitter och de blivit SS - säkra sovare - kan de sova var som helst. Tålaod förordas
Orkar du vagna ute, om och när det behövs, över "skarven"

Annars kan du mörklägga lite (så de inte ser), låta vagnen stå och ramsa högt och punktsättande och gå ett stycke bort under tiden. Och låta dem sova ett par minuter innan du börjar gå igen. Ramsan ersätter då vagningen.
Det är inte så viktigt att de ska väckas, och inte heller är det så viktigt att de sover varje minut de "ska". Det viktiga är att de tas upp icke skrikande, och att de har förutsättningarna för att sova den tid de "ska".
Följ därför tiderna, först och främst. De sätter sig så småningom men bara om du verkligen föjer schemat. Med marginalkvart, inte mer. Och vad gäller 45-minutersluren får den, om det somnas alldeles försent, bli 20 minuter lång i stället, vilket är ett s k naturligt sömnrytmspass och platsar inom marginalkvarten, så att schemat inte rubbas för resten av dagen. Försök aldrig kompensera, utan håll tiderna

Ge dem en chans att bli sina egna små klockor. Det blir de inte om du flyttar på visarna då och då.
Läs om tidiga morgnar här i Tips på vägen
Om de så somnar på 1 minut eller det tar 20, ska själva läggningen ta högst 2
Hoppas du fick lite handfasta vinkar här nu. Återkom