Hej lilla mia! Jag säger som Lua, fint jobbat!
Här hittade jag en tråd som gäller tidigare morgnar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ngramsa%2A Bra råd av Nancy.
Vi har som sagt väckarklocka inne hos oss. Det har funkat bra. Hon hör den fint till sitt rum. På dagslurarna använder vi inte väckarklocka.
Det verkar som ni är inne på rätt spår. Fint!
Kramar,
Sara
Ska barnet väckas på morgonen???
Hej igen!
Minikuren har fungerat näst intill perfekt. Hon somnar själv på kvällarna, ibland direkt utan gnyende och ibland tar det 5 minuter!
Sen är det ofta lite oroligt vid 22-23. Liten gnäll och bök i sängen men som hon reder ut själv. Drömmar?! Ramsar inte. Sen sover hon lugnt natten igenom
men vaknar kl 7! Plus minus 10 minuter. Jag pangramsar en gång vid första gnyendet och hon blir tyst. Men sen börjar hon gny igen efter 5-15 minuter. Hon brukar hinna med en 3-4 gångers gnyende innan klockan ringer 7.30. Jag har provat både att pangramsa vid varje nytt uppvak/gnyende eller bara en gång vid första pipet. Märker ingen större skillnad. Förutom att hon tystnar snabbare om hon får en tillsägning (ramsa). Tidigare skrek hon ju konstant till jag kom och tog upp henne så det har ju blivit mycket bättre! Men jag inbillar mig ibland att hon inte somnar om på morgonen utan bara ligger i sängen och väntar på att det ska bli morgon...
Så en liten fråga:
När väl väckarklockan ringer så blir hon alltid ledsen!
Inget fnitter och tihi thihi här inte. Hon börjar skrika!! Hur ska jag komma till rätta med det
/lilla mia
Minikuren har fungerat näst intill perfekt. Hon somnar själv på kvällarna, ibland direkt utan gnyende och ibland tar det 5 minuter!
Sen är det ofta lite oroligt vid 22-23. Liten gnäll och bök i sängen men som hon reder ut själv. Drömmar?! Ramsar inte. Sen sover hon lugnt natten igenom
Så en liten fråga:
När väl väckarklockan ringer så blir hon alltid ledsen!
/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
-
Just a mother
Hej!
Vår tjej har sovtiden 19-7. men hon kan ibland ligga vaken upp till 45 min. innan hon somnar. Då sover hon till sju (använder ibland sig av marginalkvarten). Somnar hon genast jag lägger henne, så vaknar hon oftast lite före sju.
Jag sku inte ta någon stress över att hon vaknar en halvtimme tidigare än tänkt. Vaknar hon för tidigt, ge henne en mjuk, glad upplysande ramsa och låt vara tills det är dax. Tycker du att hon verkar orolig och du börjar känna dig orolig, så sätt på lite lugnande musik så får ni annat att tänka på.
Det där att ropa då klockan ringer gjorde vår flicka också i början. Vi har en klocka med mycket humant pip-ljud, så jag tolkade det inte som att hon var rädd, utan mer otålig, typ "okej, packa dej hit nu morsan, dagen har börjat". Har du en riktig skrällande gammaldags väckarklocka kan det förstås vara så att hon är rädd för ljudet och då kanske det vore bättre med en mildare variant!
Jamen, det låter bra. Kom ihåg att inget är perfektMinikuren har fungerat näst intill perfekt. Hon somnar själv på kvällarna, ibland direkt utan gnyende och ibland tar det 5 minuter!
Sen är det ofta lite oroligt vid 22-23. Liten gnäll och bök i sängen men som hon reder ut själv. Drömmar?! Ramsar inte. Sen sover hon lugnt natten igenom men vaknar kl 7! Plus minus 10 minuter. Jag pangramsar en gång vid första gnyendet och hon blir tyst. Men sen börjar hon gny igen efter 5-15 minuter. Hon brukar hinna med en 3-4 gångers gnyende innan klockan ringer 7.30.
Jag sku inte ta någon stress över att hon vaknar en halvtimme tidigare än tänkt. Vaknar hon för tidigt, ge henne en mjuk, glad upplysande ramsa och låt vara tills det är dax. Tycker du att hon verkar orolig och du börjar känna dig orolig, så sätt på lite lugnande musik så får ni annat att tänka på.
Det där att ropa då klockan ringer gjorde vår flicka också i början. Vi har en klocka med mycket humant pip-ljud, så jag tolkade det inte som att hon var rädd, utan mer otålig, typ "okej, packa dej hit nu morsan, dagen har börjat". Har du en riktig skrällande gammaldags väckarklocka kan det förstås vara så att hon är rädd för ljudet och då kanske det vore bättre med en mildare variant!
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
-
Nancy
Hej lilla mia
Du har redan utmärkt stöttning i tråden men jag ville bara berätta hur vi gjort med väckarklockan:
Klockan ringer exakt samma tid varje dag (i vårt fall 07)
Upplysningsramsa ifall Leia vaknar före 06.30, i annat fall ingen ramsa. Vår tystnad betyder då: "du väljer själv om du somnar om eller inte, snart ringer klockan".
Ev oro vid klockans signal bryter ni genom att strax efter med teaterröster ropa "oj, nu ringde lillans klocka, nu är det dags att göra godmorgon, åh vad skoj"
Nancy
Du har redan utmärkt stöttning i tråden men jag ville bara berätta hur vi gjort med väckarklockan:
Ev oro vid klockans signal bryter ni genom att strax efter med teaterröster ropa "oj, nu ringde lillans klocka, nu är det dags att göra godmorgon, åh vad skoj"
Nancy
hej!
kul att så många svarar!
det är så skönt att höra andras åsikter och man känner sig inte ensam! stöttning behövs alltid när man är mamma! detta forumet är toppen!
lillis har nu vaknat kl 7.10 prick i flera dagar i sträck. konstigt?! iaf somnar hon om efter en ramsa och sover oftast till jag väcker henne 7.30. har slutat med min klocka- som faktist har ett ganska skrällt ljud! och övergått till pappas som är mer pip pip pip i en stegrande volym.
märkte idag att hon tittade skrämt på timern i köket när den började tjuta att kakan som stod i ugnen var klar. så- det kanske helt enkelt va så att hon var rädd. hoppas det ska bli bättre nu med den mildare modellen. tycker för min egen del att det är praktiskt med klockan så behöver jag inte själv vara orolig för att sova över.
tack alla igen!
kram lilla mia
kul att så många svarar!
det är så skönt att höra andras åsikter och man känner sig inte ensam! stöttning behövs alltid när man är mamma! detta forumet är toppen!
lillis har nu vaknat kl 7.10 prick i flera dagar i sträck. konstigt?! iaf somnar hon om efter en ramsa och sover oftast till jag väcker henne 7.30. har slutat med min klocka- som faktist har ett ganska skrällt ljud! och övergått till pappas som är mer pip pip pip i en stegrande volym.
märkte idag att hon tittade skrämt på timern i köket när den började tjuta att kakan som stod i ugnen var klar. så- det kanske helt enkelt va så att hon var rädd. hoppas det ska bli bättre nu med den mildare modellen. tycker för min egen del att det är praktiskt med klockan så behöver jag inte själv vara orolig för att sova över.
tack alla igen!
kram lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.