morgnar strular länge ,men hur länge är det?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Pepparkakan

morgnar strular länge ,men hur länge är det?

Inlägg av Pepparkakan »

Skriver en ny tråd då rubriken på den andra är vilseledande och jag inte får några svar.

Tidiga uppvak strular fortafarande efter 6 v. När plutten, nu 5 mån, vaknar bajsar han alltid järnet, oavsett om han vaknar 05 eller 06.30. morgon är kl 07.

Tips. Har prövar " pangramsa"
och väckarklocka. Inte samtidigt ! H An är nöjd och glad (inte i morse) men annars. Jag låter honom vara. Men lilla älsklingen är ju jääätteee trött hela dagen! :sleep:

Tacksam för tips.
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Jag behöver verkligen råd!! Plutten vaknade nu "mitt inatten" 03.45!!. Somnade dock om på en ramsa. BRA. VAknar sedan sin vana trogen 06.20 , får en ramsa, sådar lagom det- är -fortfarande -natt- du -skall- sova- ramsa, men somnar inte om. Klang och ubel kl 07. :D

HAn är nu 5 mån och på 7 v inte sovit sin 12 h natt en enda gång. Vaknar altid för tidigt på morgonen. Har haft 15,5 h schema har det fortfarande, Är det dags att dra ner på fm luren ??

nuvarande schema

07 morgon och mat
08.30 -10.00 sov
10 mat
12-13.30 sov
13.30 mat
16-16.30 sov
16.45 mat
18.45 kvällsslurk
19 natt

Han somnar alltid( i stort sett) jättebra på kvällen. Dagslurarna går som på räls om vi är hemma. Middagsluran krånglar om vi är borta. är trött på dagen. inga problem att sova länge på fm luren.

Dags att dran er fm luren till 45 min och göra em luren också till 45 min :?:

Behöver verkligen tips för jag har såååå svårt att somna om när han vaknat. Kan liksom inte skappna av. Vill inte tillbaka till det h..et som jag hade innan då jag inte kunde sova alls!
:cry:
Lua

Inlägg av Lua »

Stå på dig bara, tror jag :!: Kolla av hur ni har det i övrigt. Skrattas det ordentligt till godnattet? :lol: Får han massor av delaktighet, utevistelse och MAT? =P~

:?: Behöver du ramsa när det är mitt i natten? Kanske klarar han att somna om själv då?

Vad gäller morgnarna så blir mitt heta tips: Bestäm dig för en strategi och håll fast vid den :!: Vi har kört med pangramsa och väckarklocka och det fungerar numera prickfritt. Min erfarenhet är att ju fler grejer man "provar" ju längre tar det innan allt sitter. Därför är det så svårt att svara på hur länge "länge" är!

Jag tycker att du ska hålla fast vid sovtiderna och schemat, tills allt sitter som en smäck. Någon som tycker annorlunda?

Hoppas att detta gav något. Skriv och berätta!

Kram Lua. :heart:
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Tack Lua. Vi kör på då. Ja när jag tänker efter har jag väl dragit med mig några vargar de senaste kvällarna när plutten somnat. Hm... är det för kallt i rummet, har han täcket på sig, har han bajsa :?: :oops: : oops:.

Kan det vara det som spökar :?: Dvs JAG som spökar :)

Japp lite mer ATTITYD av självklarhet och detta skall nog gå. Är själv suuuper trött :sleep: idag då jag har så svårt att somna om på natten och TRÖTTHET drar med sig ORO och NOJJIGHET eller hur :wink:

Nä tillbaka dit vi började, då gick allt nästan super! :idea:
Lua

Inlägg av Lua »

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv :!: :wink:

Stor sövande godnattkram från Lua. :heart:
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

jomenvisst. I stort sett ingen trafik i gårkväll , förutom att jag la på täcket strax innan jjag själv knoppade in! Plutten sov fram till 0450, vaknade och grät faktiskt, jag ramsade direkt och avvaktade. Han börjar då elda uppsig och jag går in , lägger tillrätta (har ej gjort detta på 4 v) med snutten ocg han somnar på 5 min. :thumbsup:

HAN SOMNADE OM!!! I bajs blöja och allt!!! Vilken piggelin jag hade till frukost!! :D :D :D

Älsklingen är ju 5 mån nu och har 15,5 h sovtid totalt. Skall jag behålla detta schema några v till till morgnarna satt sig eller :?:

Hotellnatt inatt håll tummarna 8-[
Elle

Inlägg av Elle »

Du ser, han kan ju, så länge han får betryggande ledning :wink:
Ha det så trevligt ikväll och hoppas du kan sova gott :sleep: Få bukt på uppvaken först och låt schemat stabiliseras sedan kan du minska lite på sömnen, förslagsvis minska em-luren.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Em luren är bara 30 min. Har aldig sovit 45 här även om det var tänkt från början. Givetvis har han fått ligga kvar tiden ut osv. Är förövrigt väldigt sällan ledsen eller gnällig, nästan alltid glad :D , förrutom när vi är borta på kvällarna, i annan miljö än hemma alltså. :cry:

tänkte ändra till 1 tim, 1,5 och 30 min som sovpass. 45 1,5 45 är väl mer naturligt men får inte till 45 min på em. Kankse sover han längre om morgonluren kortas :?: :)

Tips:?:

Är väldigt morgontrött så eg är väl 1,5 45 45 det allra bästa men sen vill jag ju ha lunchluren som den längsta. Hur gör jag då sedan för att ändra 45 till 1,5. Det måste ju vara mkt svårare. :-k
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Em luren är bara 30 min. Har aldig sovit 45 här även om det var tänkt från början. Givetvis har han fått ligga kvar tiden ut osv. Är förövrigt väldigt sällan ledsen eller gnällig, nästan alltid glad :D , förrutom när vi är borta på kvällarna, i annan miljö än hemma alltså. :cry:

tänkte ändra till 1 tim, 1,5 och 30 min som sovpass. 45 1,5 45 är väl mer naturligt men får inte till 45 min på em. Kankse sover han längre om morgonluren kortas :?: :)

Tips:?:

Är väldigt morgontrött så eg är väl 1,5 45 45 det allra bästa men sen vill jag ju ha lunchluren som den längsta. Hur gör jag då sedan för att ändra 45 till 1,5. Det måste ju vara mkt svårare. :-k
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, du det här med schema är inte alltid lätt. Men det viktigaste är att det passar er som familj och täcker sonens behov. När man lägger långluren är en samksak. Vi hade, i den åldern din son är, 45-1,5h-45. Så lägg det som passar er och tänk på att det viktigaste är inte att sonen sover exakt de minuter han ska, utan att han har förutsättningarna!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Sonen har nu i 3 dagar ganska tydligt signalerat att han inte vill sova lika länge på ett av hans långa sömnpass under dagen. Så en liten schema undran. från mig.

Natt 19-07, vi jobbar fortfarande med tidiga morgnar, i morse vaknade han 0545 och vägrade somna om. Saken är den att pappan går upp 0530 och jag tror han blir väckt då, fast ibland somnar han om och ibland (oftare senaste v) vaknar han mellan 06.30-0650. En enda gång har han somnat om så vi fått väcka honom på morgonen och detta på nu 8 v. Vi är super konsekventa och det är aldrig morgon föra 0700. Pangramsar och kör med veckarklocka sedan 4 v.

Ja åter till schema tankar. Han är korgontrött coh sover lättast långa passet på morgonen. Skall jag gå efetr hans rytm endast:?: Så småningom skal han ju bara ha en långlur vid lunch (1,5 h ) Skall jag behålla den nu då:?: Eller ger det sig av sig själv att sovpasset blir längre om det bara blir ett:?:

Förvirrad mor :?
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

en fråga till; hur gör ni med små trixare vid tidiga uppvak. ':-k' Plutten vaknar och rissar runt så han ligger uppoch ner eller på tvären, där han knappt får plats, och sparkar av sig täcket. Det är kallt i hans rum (17-18 grader). Han somnar ju inte såhär, har provat måååånga morgnar. Somnar efter en stund om jag i tysthet går in och lägger tillrätta. MEN....det är ju underhållning.
Eller hur:?: :?
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Hej

Jag är ganska ny på detta så jag kanske igentligen inte är rätt person att svara nån mera får gärna ge sin syn på saken och rätta mig om jag säger fel. Men jag har haft samma problem som du med tidiga uppvak. Det gick ganska bra under kuren men sen började han vända på sig och hamna i fel ställningar och kunde inte somna om, det blev värre och värre tillsut vart han jätteledsen. Då bestämde jag mig för att vara på pass i några nätter och lägga tillrätta honom utan att han märkte det. När han vaknade för tidigt och var ledsen körde jag solfjädern tills han somande om. Och så flyttade jag ut honom ur mitt rum köpte mörkläggnings gardiner och satte runt spjälsängen och nu har han sovit 3 hela nätter utan så mkt som ett pip eller för tidigt uppvak. Men det är ju för tidigt att andas ut än :?

Men det verkar som att de lär sig lättare att vakna i rätt tid när man lyckas få dem att somna om. Trots att det blir lite trafik i rummet men eftersom de inte riktigt är medvetna om det om man är nog snabb tror jag inte att det "förstör" nått eller tas som underhållning.

Sen tränar jag med honom flera ggr på dagen att vända sig och då har han börjat vända sig mindre på natten det tipsade nån mig här på forumet om.

Lycka till !/åsa
Pepparkakan

omsomning????

Inlägg av Pepparkakan »

tack för svaret. Jo vi har bara lyckats få honom att somna om 4 ggr på 2, 5 månad så jag inser att NU måste här göras ngt :!:

Han vaknar numer sällan före 06 men oftast strax efter, vilket innebär att han är suuuper trött 08.30 så det blir oftast marginalkvart här. Är alltid glad och pigg den timmen han ligger vaken. Sitter och somnar :sleep: i matstolen t ex. Vi har som sagt pangramsat vid minsta pip (fungerar bäst när pappa gör det, men jag övar :) och väckarklocka i en månads tid och det är aldrig morgon innan 07. Men med som sagt endast 4 omsomningar. För Vår skull spelar det ju ingen roll. Vi är ur Zombie-stadiet för länge sedan men lillprinser är ju så trött på morgonen. Vissa dagar får han bara ihop ca 13,5 h sömn , då han vaknar så tidgt och schemat ska hållas. Han får träna som sjutton på att vända sig och rulla runt och kräla på golvet!! Skall tilläggas att han alltid somnar gott utan gnöl på kvällen. :D
Schema nu 6 månader

07 morgon+ välling
08.30-10 sova
10.15 gröt
12.30-1315 sova
13.30 Mat lunch
16.00-16.45 Sova
16.45 gröt
1830 välling
19 sova natt

För att få till omsomningar har jag färstått att vissa väntar in den om det så skall ta hela fm. Men vad händer med maten då :?: Han är ju hungrig =P~
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Hej igen glömde en sak

Vi har satt en liten radio på som står några meter från hans säng och sorlar på hela natten och det verkar hjälpa när vi hade den avstängd en natt vaknade han för tidigt.Kanske kan vara nått att prova.

Jag tycker ditt schema verkar bra hoppas att det löser sig.

MVH Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"