Schematrassel och 8-månadersångest

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jennie27

Schematrassel och 8-månadersångest

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Sonen, 7,5 månad har med enstaka undantag följt sina scheman fint, sovit sina 19-7 nätter kanon och sällan sovstrulat men nu urartar inte bara dagslurarna utan även lägg- och morgontid. Han visar tydliga tecken på 8-månadersångest, främlingsrädsla, omväxland frimodig "forskare" och omväxlande klättrande på mig, hängande i byxbenen, gnölig och "känslig" för småsaker - små "missöden". :roll:

För tre veckor sedan blev det helt ohållbart med tre lurar, vi fick ta bort sista 20-minutaren och införde två lurar. Lite svajigt en vecka, stabilt förra veckan och nu senaste tre dagarna - katastrof! :shock: Han har vaknat 6 och inte varit intresserad av att somna om - idag lyckades vi dock få till en omsomning - somnar sedan (förstås) allt för tidigt, i förrgår och igår redan i ensamleken 7.30-8 :roll: Sover 25-35 min sedan igång igen, somnar sedan under promenaden 12.15-13.15 sover ca 35-45 min. Sover sedan 15.15-16 på em. Trots detta snåla tilltag sömn somnar han plötsligt inte längre 19 när han läggs utan ligger och gnölar till 19.15-19.30. Övertrött?? Han har de här dagarna sovit 13,5-14 h trots att han getts alla förutsättningar att sova mer. Idag sov han 25 min av sin 1,5 h lur på fm (men var kvar i sängen och tyst efter första uppvakskrisen, tiden ut), 45 min lunch och 45 min em.

Hans schema ser ut så här:
7 morgon
10-11.30 fm-lur
15-15.45 em-lur
19 natt

Det han nu faller tillbaka på är ungefär hans gamla schema, men då sov han 1,5 h över lunchen - nu 45 min max. :roll: Nu vill jag inte vela mellan scheman och kanske var jag för snabb att byta schema, men det gick aldrig att få till 20-min på em med massivt kvällstrassel som följd, för trött för att äta på kvällen, skarv och uppvak. Inte skoj! :cry:

Anledningen till att jag blandar in 8-månadersångesten i rubriken är hur hans uppvak ser ut. Han vaknar med ett illvrål, gråter förtvivlat. Sitter i sängen med tårarna sprutande. Panikskrik och allmän förvirring. :cry: Jag försöker ha bra attityd men samtidigt gå in snabbare, lägga tillrätta, lugna i sängen, solfjädra och ut igen. Bara ramsa utanför i sådana här lägen har snarast motsatt verkan. Jag VET att det troligtvis är tillfälligt, en månad eller så, men hur hjälper jag killen igenom utan att schema och tider rasar helt??
En goding till son född 0603 :heart:
Mamma til Isak f.30.03.06

Inlägg av Mamma til Isak f.30.03.06 »

Hei! :D
Våre små er nesten like gamle!
Se på
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9192 for tankar om dagslurar i samme alder. Du vet best kva som passar for din lille -for vår ville det blitt for lenge med 3,5 timar vaken, så eg kan inte hjelpa deg der. Og så er det vel Attityden man må ta på seg, även når det gjelder ramsan...
Håpar du kan få hjelp av andre her.
Lykke til! De fiksar dette!
/Anette

Les også på i Barneboka om korleis ein kan handtera 8 mnd-krisen, men det har du kanskje??
:D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, mamma till Isak :wink: :D Att läsa om åttamånadersångesten i Barnaboken kan verkligen vara en bra idé, så man inte hemfaller åt missuppfattningen att det handlar om separationsångest från MAMMA. Som tyvärr inte är Guds enda välsignelse i alla sammanhang :oops: :cry:

Utan Guds välsignelse är faktiskt mera de trygga rutinerna, det icke ifrågasatta YTTRE, i en tid när det inre är ett enda stort förvirrat kaos därför att man har blivit född till ett jag (och vem eller vad är nu det :?: :!: ).

Nu vakar du över honom som en hök (varg) med stirrig oro, och den spär på hans något våldsamt. Gör inte det. Beväpna dig med totalt lugn. Odla Attityden av Självklarhet, den som säger: "Jaja, älskling, livet är inte alltid så kul alla gånger, men så länge man får vad man behöver här i världen är det inte särskilt synd om en. Det är inte synd om dig. Det som händer är inte roligt, det förstår jag fullkomligt, men det är inte farligt eller fel. Det är bara att jobba på, som vi alla får göra när förändringar timar. Världen går inte under. Den står kvar, och den väntar på dig. Välkommen!"

Om du förstår :D

Övertrött? Ja, förmodligen. Passet mellan natt och första lur är lite långt.

Ramsan förvärrar? Ja, för att du springer in och "omyndigförklarar" den. Det är den som ska ge honom betryggande besked och vid behov betryggande påminnelse om vad som gäller. Nu skickar du mest iväg den som en fråga och han svarar NEJ! Han skriker dig till sig eftersom du har lärt honom att du kommer. Men du har ingenting där att göra. Du ska se till att ramsan tar och inte ge dig förrän han tar den till sig som så betryggande som den ska vara och som bara du kan göra den, i dialogen med honom som du ska känna uppstår (och det är en ganska underbar känsla).

Du måste alltw backa vilket inte betyder att förhålla dig passiv. Det betyder att sluta med trafiken, odla Attityden, träna ramsan (se Lathunden och verktygslådan) och framhärda så länge som han och en gång till, dvs tills han anser sina frågor nöjaktigt (för honom) besvarade och reagerar med lättnad.

Du gödslar med krisverktygen till ingen nytta alls mer än att du utarmar dem. Han skulle inte sitta i sängen "med tårarna sprutande" om han inte var olycklig över den oro och förvirring DU exponerar.

På dagarna: bär inte, trösta inte. Sätt dig hos honom till hans dispostition på golvet i stället och gör ingenting. Bryt det du har för händer och var hos honom tills han på eget initiativ rör sig bort från dig. Låt det ta den tid det tar! Och det kan ta evigheter. Man kan läsa under tiden om man vill :wink:

Men framförallt: rucka inte på tiderna ens en kvart nu. Ge honom en chans att förlita sig på att åtminstone någonting står säkert här i världen :!: Din oro är det sista han behöver ovanpå sin egen.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Tack "Mamma till Isak" och Tack Anna!

Kapitlet om 8-månadersångest är välläst i vårt exemplar - har tom fått maken att läsa det. :shock: :D Men tydligen har jag inte fattat riktigt allt....? :oops: :roll:
annawahlgren skrev:Ramsan förvärrar? Ja, för att du springer in och "omyndigförklarar" den. Det är den som ska ge honom betryggande besked och vid behov betryggande påminnelse om vad som gäller. Nu skickar du mest iväg den som en fråga och han svarar NEJ! Han skriker dig till sig eftersom du har lärt honom att du kommer. Men du har ingenting där att göra. Du ska se till att ramsan tar och inte ge dig förrän han tar den till sig som så betryggande som den ska vara och som bara du kan göra den, i dialogen med honom som du ska känna uppstår (och det är en ganska underbar känsla).

Ja så är det förmodligen! :oops: Jag tycker ju synd om honom för att han uppebarligen har det stökigt och det är denna "oro" (medlidande) som måste kontrollerad (av mig). Innan det urartade hade jag backat så totalt att han fick reda upp nästan allt på egen hand - och gjorde det strålande. :D Men någon gång för två-tre veckor sedan började det strula mer och mer och jag "hjälpte" mer och mer. Nu stör jag förmodligen mest igen. Det är illvrålen som är svåra att hantera (för mig). När jag ramsar suger han i värre, värre och värre. Det hela eskalerar - det är så dialogen ser ut. Negativ!! :cry:
annawahlgren skrev:Övertrött? Ja, förmodligen. Passet mellan natt och första lur är lite långt. .
Hur fasen får jag till det? :?: Just nu är det en hopplös mellanperiod. Precis som Mamma till Isak skriver är 3,5 h i mastigaste laget, 2h och 45 min på morgon (använder mycket marginalkvaratar -ska inskränka dem) och 3 h mitt på dag och 3 h till kvällen vore perfekt men den dygnskonstruktionen finns inte. :roll:
annawahlgren skrev: På dagarna: bär inte, trösta inte. Sätt dig hos honom till hans dispostition på golvet i stället och gör ingenting. Bryt det du har för händer och var hos honom tills han på eget initiativ rör sig bort från dig. Låt det ta den tid det tar! Och det kan ta evigheter. Man kan läsa under tiden om man vill .
Detta är inga problem. Jag har förlagt en hel del verksamhet till golvet (till hundens förtjusning :D ) och nog klättras det duktigt på mamma! Det bjuds också på sångstund och "sagoläsning".

Vi ska skärpa till oss med verktygen!!
:D Tack!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :!:

Tänk dig in i hans lilla situation. Han är gjord av precis detsamma som du :idea:

Så fint!
Dette skal eg ta med meg i framtida.. typ om nokre veker kanskje!
Takk Anna! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på er!

Tänktre bara flika in och säga att Anton (född precis mittemellan era två killar!!) också ligger i skarven mellan tre och två lurar. Daglurarna krånglar rejält vissa dagar... :? . Det är visst en fas 8) :wink: . Men 3,5 timmars vakentid är på tok för långt, så just nu funderar jag så det knkar på ett bra två-lurars schema. Knakknak!

Kram!
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Vi jobbar på med ramsan och "min del" av trasslet går åt rätt håll. :D Har även lyckats häva en den illvrålsuppvak med mjuk trygg ramsa. Men det trasslas fortfarande med lurarna. :roll: Tyvärr är det endast när han är gnöligt, alltför trött, som han sover hela sin 1,5 h lur på fm. Somnar han tidigare "i bättre skick" - vilket jag önskat - sover han i bästa fall 45 min. :(

Ett optimalt schema vore väl:
7 morgon
9.30-11 fm-lur
14-14.45 em-lur
17.30-17.35 5-minutare att äta på
19 kväll :?:

Men vi har aldrig lyckats få till någon 5-minutare. Han ligger (sitter/står :shock: ) av tiden och är sedan tröttare än någonsin.... :(

Men när han är utsövd och glad är han en forskare av rang - idag kröp han upp och in i diskmaskinen.... :shock: :D

Så flott! Klart det går rett veg! :D
Dette skjemaet skal funka. Berre ein liten tanke om det:
Er det mogleg at det hadde vore betre med 45 min på formiddag og 1,5 t tidleg på ettermiddagen? Kunne det hjelpt til ?
Klem
Anette
Sessan

Inlägg av Sessan »

Hej Jenni 27 !

Det är en jobbig period, men den går över :D Beväpna dig med ett stort lugn som kommer ifrån magen sas. Gå lugnt in i barnets rum, lägg till rätta med lugna händer, ramsa lugnande - gör all hantering utav barnet så lugnt du bara kan. Inga förändringar i schemat, jag la dottern i vagnen för att få henne att somna daglurarna och vagnade vid behov. För mig hjälpte det i alla fall. ( Tänk dig en sengångare.... :wink: )

Och som sagt , när denna period är över och du har lyckats förmedla till barnet att allt är lugnt, lift sucks sometimes but ..... så kommer ni att komma ut på andra sidan och det är en magisk känsla. Har precis varit där du är ( läs under inlägget Hmmm ) och nu njuter vi igen trots en elak luftvägsinfektion så sover min dotter hela nätter igen.

Kram Sessan / mamma till Saga 10 mån
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Tack "Mamma till Isak" och Sessan för uppmuntrande ord! :D

Det behövdes för idag har det varit riktigt struligt. :cry: Snorigheten som hängt med ett tag har nu blommat ut i en praktförkylning med hosta, hosta och mer hosta och en oj så täppt näsa (mycket Näsfrida...). Tröttare och gnöligare men ännu svårare att sova pga hostan och näsan.
Jo nätterna är ännu ofördärvade, där får han sköta sig själv, i natt halvvaknade han två gånger och gnydde. Då ingriper jag inte alls, då skulle jag ju väcka honom!

Förmiddagen gick ok men han tog sig inte längre än till 9.40 och sov en timme med två små hostskarvar, stod sedan i sängen och spanade tills jag hämtade efter full sovtid. Därpå slockande han förstås under slutet av hundpromenaden vid 13 och fick sova till 13.20 då jag plockade upp honom. Inte mycket att göra, småsjuk och i vagn håller man sig inte vaken. :roll:
La honom hemma med marginalkvart 15.15 och då var han trött trots allt. Men sovas skulle det inte. Han skrek av och till i 40 min - usch! Jag ramsade, avvaktade, ramsade, avvaktade och ramsade i alla trygga lugna bestämda tonarter jag kunde hitta på. Då och då trodde jag det skulle funka men icke! Var även inne en gång efter 35 min la lugnt tillrätta och ramsade ut - därefter blev det än värre! :shock: Här har AW smärtsamt rätt - jag har inte där inne att göra! 16 är det mat och här började han väl bli hungrig tänkte jag så jag gick in, lugnade, tog upp för mat och kände då att han bajsat ner sig totalt! Jaha, konstigt att han stod upp i sängen och skrek! :oops: :oops: Oj vad jag kände mig hemsk.
Så snabbt byte, mat slevades i och sedan åkte han i bingen igen. Somnade på 2 röda. En timme för sent, men det fanns ingen möjlighet att inte låta honom sova för då skulle vi få lägga för natten kl 17!

Ytterligare en dag med schemahaveri alltså!

Jo "Mamma till Isak" ditt förslag om lång em-lur och kort fm har varit på tapeten tidigare men när schemat skrevs om för två lurar var det endast fm han kunde tänka sig att långsova. Eftermiddag sov han helst 25 min. En annan svårighet med det är att vi går ut med hunden 12.15-13.15 och om hans lur skulle börja ca 13.30 så skulle han förmodligen "powernappa" i vagnen och inte somna när han skulle. :roll:
Sessan

Inlägg av Sessan »

Hej igen Jennie 27

Lägg alla lurar i vagnen - gör en liten minikur utav det. Sedan när lurarna i vagnen sitter - flytta in i sängen igen. Fungerade utmärkt för mig.

Min dotter är äldre än din pojk. Hon är född 060117 och hon sover fortfarande 3 lurar. Hon är också en utforskare utav rang men för att kunna forska måste hon sova :!: Mitt schema " sovtider" ser ut så här :
9-10
12-13
15.30-16.15
+ 12 tim natt.

Hon sover allstå mer än hon behöver enl BB men hon mår gott av det. När jag insåg detta ( att hon behövde tre lurar och inte två ) så satte sig dagslurarna och natten fantastiskt. Frågan om två el tre lurar kom upp mitt i 8 mån ångesten och då fick jag rådet att inte ändra ngt så jag har behållt tre lurar och det fungerar över förväntan. :D

Bara ett förslag :)

Kram Sessan / mamma till Saga , 10 mån, som sover gott
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Man måste inse att det inte är synd om små barn som får sova. Man måste inse att det är en stor och livsnödvändig tillgång för dem och en ynnest.

Så det gäller att visa vägen, i all enkelhet, vänligt men bestämt. Inget konstigt med det, tvärtom högst naturligt :!:

Lika naturligt som att man fattar att de behöver mat, och matar dem. Är eller borde det vara :wink: :lol:
jennie27

Inlägg av jennie27 »

:D Det är klart att det inte är synd om barnet som får sova! Det är synd om barnet som inte begriper hur bra han har det i sin mysiga säng....tänk om man fick krypa ner där...? :D :D

Sessan, efter två schemamässigt :twisted: :twisted: -dagar har jag (med makens medhjälp) tänkt sätta igång en liten "sova ute i vagn"-kur imorgon för att försöka få honom att sova över sin 45-min (eller 34min)skarv och sova fulla 1,5 h på förmiddagen. Att denna lur falerar förstör ju hela dagsschemat.
Hans dagar har nu sett ut som så:
9.40-10.25 fm-lur
13-13.20 smyglur i vagnen
15.25-16.10 em-lur efter STOR protest! :(
Har sedan lagt honom 18.30 om kvällarna istället för 19 för att han ska få tillräckligt med sömn och det har i alla fall funkat fint. Nätterna är fortsatt stabila.
Igår lyckades jag hålla mig ute ur rummet men idag fick jag gå in och buffa :oops: :shock: då han stod upp och skrek sig blå - helt onåbar. Inte somnade han om men han höll sig liggande och lugnare resten av luren, fick komma upp 11.
Våra dagar är INTE roliga. Det gnölas, klättras, nyps, rivs (på mamma) och blir mycket lite gjort under hans vakentid. Nu måste mönstret brytas!! Basta! 8) (alltså sömnen, 8-månadersångesten är väl så längen den är.)

Sedan två dagar tillbaka har matlusten försvunnit också. Han som åt som en skogshuggare i onsdags, äter bara hälften lite drygt sedan i torsdags. Visst läste jag om det i BB och träffade idag mina "mammagruppsmammor" (som alla nattammar :roll: ) och hörde flera liknande fall där matlusten dykt från en dag till en annan. :?:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"