lite frågor gällande riktigt ny lill-Skrutta!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mrs tall

lite frågor gällande riktigt ny lill-Skrutta!

Inlägg av mrs tall »

Hon är ju bara några dagar gammal så egentligen finns det inga "problem" ännu, men vill lite uppdatera mina egna tankar gällande standardmodellen.

Vi kör på med standardmodellen (så gott det går.. Idag har det varit riktigt kämpigt att hålla henne vaken), med ca 1,5 h (försöker!) vakentid och sedan sömn på det. Än så länge har hon inte sovit några 2,5 h (2h är det vanliga), men det kommer väl.

Hon äter bra på dagen, men verkar vilja "tanka" på nätterna. Då vill hon gärna äta nästan varje timme. Kämpigt för oss föräldrar, men vi hoppas att det blir rätsida på det hela bara tjejen blir lite större och dagarna får bättre struktur.

Men visst är det ju så att hon skall ha mat alltid när hon skriker? Även fast hon bara sovit en timme? Blev osäker igår natt, då jag blev orolig om jag lär henne "snutta" sig igenom nätterna? Att köra med regelrätta helmål på nätterna låter ju inte vettigt, men amning x2 verkar inte göra henne tillräkligt mätt för att sova längre. I går natt sov hon faktiskt 3 h i stöten, men då hade jag somnat med henne i sängen (jag VET! Är bara helt slut av plötslig sömnbrist...) och hon sussade så sött med huvudet mot mitt bröst. Hennes riktiga plats är i egen säng brevid våran säng.

Jisses vad fort man glömmer hur man gör med spädisar! Kommer inte alls ihåg hur vi gjorde med Skruttis!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Oj, vad konstig början det blev på texten. Det finns definitivt inga problem ännu, bara funderingar!!! Problem med 5 dagars bebisar... Suck :roll: . Borde nog säkert sova på dagen lite!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

AW hade redan gett råd på en annan tråd (jisses vad snabb du är! Jag hinner ju inte ens fråga före jag får svar :wink: . That is fast!), och det är nog bara att "chilla"! Vi fortsätter mysa och gosa så fixar vi resten när tiden är mogen! :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Fjällmor ryter till ända från Lappland :!:

:heart: Njut!
:heart: Sov!
:heart: Njut ännu mer!
:heart: tänka hinner du med tids nog... :wink:

STOR grattiskram! :lol:

/Fjällmor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Och byt inte tråd, är du snäll :!: Vi vill ju hänga med i lilla Skräpets första goda "steg" här i världen, från början :wink:

Och så ber jag att få plantera en puss eller tre på lilla näsan :heart: (Barnets, alltså :lol: ) GRATTIS :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kajsa_rob

Inlägg av kajsa_rob »

Hur hittar jag tråden AW svarat i? Jag vill ju läsa om tips och tankar. Tänker redan på hur jag ska göra med mitt nästa barn när det väl anländer.
Lycklig mamma till Mia - f?dd 15 januari 2005.
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 6&start=15

Där har du tråden som allting började med! Man kanske kan flytta tråden hit till späda barn forumet på något sätt? Man kanske inte kommer på att söka på barnaväntan forumet om redan födda barn... :?:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, mrs Tall :wink: :D Min lilla "introduktion" ligger nu i den klistrade tråden Standardmodellen i levande livet.
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Jag fortsätter ang Lill-Skruttan på den här tråden istället för på barnaväntan forumet...

Nu är hon två veckor och en riktig liten pärla! Himla lugn verkar hon, hänger med på ett hörn och för inte så mycket väsen av sig. Pigg och kry är hon, klarar redan av att vara vaken hela 2 h i sträck när det vill sig! Aptiten heter duga och det har blivit så att vi både flaskmatar och ammar, eftersom det är lite knapert med tid när storebrorsan (som föresten är sjuk just nu :( ) också skall ha sitt.

Hon har dock lite problem att sova över 45 min skarven. Jag har helt prompt redan vagnat över den, eftersom hon trots att hon gnölar och gnisslar inte tar bröstet så tätt inpå sista slurken. Är det OK att vagna såhär små skräp? Det känns bara som att hon sover så himla lite mellan varven, och mat vill hon ju inte ha.

Tankar?
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Läste i BB om barn som inte vill sova, och enligt det skall hon alltid ha mat när hon piper till. Sedan är det bara att köra igång med en ny omgång mat, umgänge osv enligt standardmodellen. Känns faktiskt helt konstigt att proppa i en redan proppmätt unge, och att hålla henne vaken även om hon just varit vaken... Man skulle ju gärna vilja låta magen vila eftersom hon käkar MASSOR! (trodde att Skruttis var en storätare i denna ålder, men icke sa Nicke... Lillsyrran brädar honom på alla sätt!)

Ingen som har tankar?

Hon sover numera ute under dagarna (på sidan... Här är det redan så pass kallt att jag inte vågar ha henne på mage med filtar och sovpäse och allt...)och på mage under nätterna.
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Snälla, ingen som har några tankar? Situationen har blivit värre för var dag, och jag vill verkligen stoppa spiralen före det hinner bli katastrofalt med hennes överlevnadsångest. För det är det absolut! Lurarna blir bara kortare och hon kastar sig över flaskan även om hon nyss avslutat ett standardmodellmål på två timmar. Så vagna, eller inte? Just nu är det bara skrik och gråt för hela slanten och hon äter 95 % av sin vakna tid.. Att ligga själv eller umgås kommer inte i fråga.

Det funkar bättre på morgonen, men dess närmare kvällen lider desto mindre sover hon och mer äter hon (med slutresultatet att hon får luft i magen och ålar och kråmar sig än värre. O vill äta än mer för att få bort det onda) .
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

mrs tall skrev:Läste i BB om barn som inte vill sova, och enligt det skall hon alltid ha mat när hon piper till.
:D Kära nån, i det kapitlet finns inget "alltid" utan det handlar om barn som "VÄGRAR" saker och ting och där man måste bryta en ond cirkel. Så bortse från det nu :!:

LIlla barnet håller nu på att bli svårt övertrött och det vill vi inte. Försök sikta in dig på principen 2-2 (med 6 tim natt). Det kommer hon inte att orka med riktigt ännu, men då har du en inriktning i alla fall. Hon närmar sig den egentliga födelsen, eller hur? Desto viktigare då med umgänge, bekantskap med världen, att hon får vända sig utåt mer och mer, i alla bemärkelser. Så fuska inte med Standardmodellens kompletta lilla program - vi vill inte att någon brist ska uppstå, i något enda avseende!

Åter till ordningen alltså, dvs Standardmodellen :idea: Mat i fyra omgångar (så mycket du kan få ner och lite till) inom loppet av en och en halv timme, max. Utöver detta ska hon ha vakentid och umgänge och hela lilla baletten. Sedan får du hjälpa henne att somna och sova vidare så att hon åtminstone får ihop 2 tim. Öva dig med tyngd i vagnen, så att du får upp den rätta lilla knycken och inte fastnar i evigheter. (Utan springer fram och tillbaka och verkligen GÅR mellan varven :lol: )

Hon sover väl på mage med larm? Magläget underlättar kolossalt för små sömntrasslare.

På kvällen har förmodligen kvällstrasslet börjat göra seriös entré - hon blir som sagt övertrött - och då får du sticka emellan med en 20-minuters när hon slokar, mitt i alltihop. På så vis blir sista målet förlängt medan hon får hämta andan. Det brukar vara skönt.

Vänta dig nu inte allt omvälvande resultat på en enda dag, eller ännu värre ett enda "mål" (med allt vad därtill hör). Du måste ge det hela åtminstone fyra metodiska dygn, innan du ens kan tänka på att utvärdera :wink: :lol:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Tack massor för svar! Nu har jag lite kött på bena och kan känna mej säker i det jag gör :D . Så här gjorde vi ju faktiskt med Skruttis också när han var runt månaden, men för någon orsak är jag osäkrare med lilla Stumpan... Kanske för att jag inte alls har tid på samma sätt att ge henne ögonblickliga svar när Skruttis ännu är så liten.

Då kör vi med vagningen, så att vi kommer på rätt köl igen! :D
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Gör en uppdatering mest för andra som kämpar på med standardmodellen..
Vi kör på och stundtals skall det sägas är det riktigt jobbigt :oops: . Vi har Lill-Skruttan ute i vagnen under dagssömnerna (funkade för brorsan), och det blir en hel del vagnande för att hon skall sova sina timmar. Mellan 5-10 ggr/ 2 h sovpass. Så lätt är det inte att lära såhär små att sova! :wink: Hon prickar in sömncyklerna exakt. Det är väldigt populärt att vakna efter 5 min eller 20 min och i några få fall sover hon hela 45 min i stöten :roll: .

Vakentiden blir bättre. Precis som Anna W säger vänder hon sig mer och mer ut mot världen. En hel del promenerande med henne blir det nog, hon är inte nöjd på ett ställe någon längre stund. Vi tittar än på det ena och än på det andra och bekantar oss med världen. Helt annorlunda än helnöjda brorsan alltså!

Nåväl, vi gör fler uppdateringar "as we go"! :)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :wink: :D Emotses med glädje :lol:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"