Nionde natten stundar... Hjälp!
Nionde natten stundar... Hjälp!
Hej.
Jag kör en SHN-kur med vår tredje unge. Åttonde natten var inatt och det går inget vidare...
Läste på noga i Barnaboken innan, väntade tills jag var helt beredd och så satte jag igång.
Ilja är fem och en halv månad. Jag vagnar. jag har tidigare ammat honom ca fem ggr per natt och han har inte varit nöjd för det.
Vi har en även femåring och en två och ett halvt-åring med ett ovanligt syndrom (och sömnstörning ha ha). Pappan sover med den senare så jag sköter kuren själv.
Så jag MÅSTE få detta att fungera.
Vi startade natten till förra måndaren. Gick bra. Grät vid varje vagning, men redan natt 2 blev han tyst direkt. Kändes bra. Men sen händer liksom inget mer. Jag vagnar istället för att amma och han vaknar lika ofta.
Fel jag gjort?:
*Han sover middag i ett rum och natt i vardagsrummet med mig.
*Jag väcker honom och ammar 1.30 för att inte mjölkmängden ska minska för mycket (och, jo, jag är väl rädd att han är hungrig också...)
*Det troligaste:jag vagnar för länge varje gång kanske. Jag vagnar hårt tills han blir tyst, stilla och lägger ner huvudet. Kanske ska han få låta lite?
Nån gång har han somnat så fint, gnatat lite för sig själv och så somnat. I morse vid första luren (jag hade då läst lathunden) vagnade jag KORT, gick ut med ramsa och sa den sen i dörren några omgångar. Och han somnade!
Detta var åtteonde natten och förutom att min man tog halva natten till lördagen har jag skött detta själv:TRÖTT.
Och kjag tänker INTE ge upp nu, och låta all möda vara i onödan!
Kan någon erfaren ge råd?
Helst fort. Hej från Sara
Jag kör en SHN-kur med vår tredje unge. Åttonde natten var inatt och det går inget vidare...
Läste på noga i Barnaboken innan, väntade tills jag var helt beredd och så satte jag igång.
Ilja är fem och en halv månad. Jag vagnar. jag har tidigare ammat honom ca fem ggr per natt och han har inte varit nöjd för det.
Vi har en även femåring och en två och ett halvt-åring med ett ovanligt syndrom (och sömnstörning ha ha). Pappan sover med den senare så jag sköter kuren själv.
Så jag MÅSTE få detta att fungera.
Vi startade natten till förra måndaren. Gick bra. Grät vid varje vagning, men redan natt 2 blev han tyst direkt. Kändes bra. Men sen händer liksom inget mer. Jag vagnar istället för att amma och han vaknar lika ofta.
Fel jag gjort?:
*Han sover middag i ett rum och natt i vardagsrummet med mig.
*Jag väcker honom och ammar 1.30 för att inte mjölkmängden ska minska för mycket (och, jo, jag är väl rädd att han är hungrig också...)
*Det troligaste:jag vagnar för länge varje gång kanske. Jag vagnar hårt tills han blir tyst, stilla och lägger ner huvudet. Kanske ska han få låta lite?
Nån gång har han somnat så fint, gnatat lite för sig själv och så somnat. I morse vid första luren (jag hade då läst lathunden) vagnade jag KORT, gick ut med ramsa och sa den sen i dörren några omgångar. Och han somnade!
Detta var åtteonde natten och förutom att min man tog halva natten till lördagen har jag skött detta själv:TRÖTT.
Och kjag tänker INTE ge upp nu, och låta all möda vara i onödan!
Kan någon erfaren ge råd?
Helst fort. Hej från Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Viggo född i april 2004 (med Cri du chat syndrom)
Ilja född i maj 2006
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Och hans schema:
Ni borde kanske se hans schema också.
6.00 väcks
8.00-9.30 sova 1,5 timme
12-13.30 sova 1,5 timme
15.30-16.15 sova 45 min
18.30-19.15 sova 45 min
20.30 sova natt
1.30 väcks och ammas
Och han har vaknat på nätterna oftast vid 23, 00.30, 2.30, 4, 5...
Men inatt var det VARJE timme! 21, 22, 22.50, 00.30, 2.40, 4.07, 5.22
Tacksam för hjälp!
Sara
6.00 väcks
8.00-9.30 sova 1,5 timme
12-13.30 sova 1,5 timme
15.30-16.15 sova 45 min
18.30-19.15 sova 45 min
20.30 sova natt
1.30 väcks och ammas
Och han har vaknat på nätterna oftast vid 23, 00.30, 2.30, 4, 5...
Men inatt var det VARJE timme! 21, 22, 22.50, 00.30, 2.40, 4.07, 5.22
Tacksam för hjälp!
Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Hej Sara!
Här kommer några råd från mig:
Ta bort den sista luren och tidarelägg kvällen istället.
Ta bort nattmålet och ge mat, mat och mera mat under dagen istället. Han behöver sin hela nattsömn.
Har du börjat med smakportioner? Han börjar bli stor och kan behöva lite mer.
Lägg tillrätta ordentligt, vagna ngr korta drag som besked, skak på handtaget och GÅ bort med ramsan. Avvakta, avvakta och avvakta. Gnölar han och bökar så låt honom vara. Endast om han "jobbar upp sig" och blir ledsen så ge en ramsa. Se vagningen som KRISVERKTYG i övrigt svarar du på sonens frågor med en betryggande ramsa.
Lycka till!
/Elle
Här kommer några råd från mig:
Lycka till!
/Elle
Hej och tack för att du tar dig tid att svara!
1. Ja, den sista luren försvinner faktiskt redan nu ibland, men hittills har jag lagt 20.30 ändå. Känns som att ju längre natten ska vara desto svårare/jobbigare att få kuren att funka.
2. Ja, det är nog så att nattmålet bara krånglar till det. Men jag är lite orolig att han inte ska få i sig tillräckligt under dagarna. Fram till för åtta dar sen har han ju fått äta obegränsat även på nätterna.
3. Ja, han käkar morot, äpple och citronvatten med glatt mod.
4. Gjorde som jag ser att du rekommenderat nu under em-sovet. problemet är att han blir så ledsen/arg! Vet ej vilket. Och när han skriker så mycket ger ramsan ingen synbar effekt. Och då vagnar jag några drag och han tystnar ofta direkt, men börjar så fort jag slutar (eller så fort han hör ramsan...).
Känns som om jag fastnat vid vagningen.
Ska i alla fall hänga upp ett skynke bredvid vagnen inatt, för jag sover i samma rum. (kan ju ändå gå ut när jag ramsar)
Sara
1. Ja, den sista luren försvinner faktiskt redan nu ibland, men hittills har jag lagt 20.30 ändå. Känns som att ju längre natten ska vara desto svårare/jobbigare att få kuren att funka.
2. Ja, det är nog så att nattmålet bara krånglar till det. Men jag är lite orolig att han inte ska få i sig tillräckligt under dagarna. Fram till för åtta dar sen har han ju fått äta obegränsat även på nätterna.
3. Ja, han käkar morot, äpple och citronvatten med glatt mod.
4. Gjorde som jag ser att du rekommenderat nu under em-sovet. problemet är att han blir så ledsen/arg! Vet ej vilket. Och när han skriker så mycket ger ramsan ingen synbar effekt. Och då vagnar jag några drag och han tystnar ofta direkt, men börjar så fort jag slutar (eller så fort han hör ramsan...).
Känns som om jag fastnat vid vagningen.
Ska i alla fall hänga upp ett skynke bredvid vagnen inatt, för jag sover i samma rum. (kan ju ändå gå ut när jag ramsar)
Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Jag tycker det verkar som om du bara har ett par-tre saker som ställer till det:
Jag håller med Elle att nattmålet inte är nödvändigt längre. Det är förståeligt att du vill behålla mjölken men har du ammat nästan fullt såhär länge så försvinner den inte. Mängden kommer säkert att minska något men det gör inget. Det är ändå dags för gossen att vidga sina kulinariska vyer. Amma och ge gröt/välling/puré efteråt, det kommer att funka. Du skriver inget om mattider - men ni har sådana?
Jag instämmer också i att natten borde göras längre på bekostnad av sista luren. Men .. även om jag räknar bort nattmålet får jag bara ihop 14 timmar. Minns jag galet, eller var det inte så att vid 5 mån ålder behöver man bortåt 15 timmars sömn? Kolla det.
En annan sak jag tänkte var att det borde vara jättesvårt att inte vara överkoncentrerad när man sover i samma rum. Finns det inte någon annanstans du kan sova? Jag tror det skulle hjälpa.
Sist men inte minst, så får jag en stark känsla av att du är för aktiv, för närvarande. Vagnar för mycket, vagnar för länge kanske och ramsar för mycket. Läs Puffis inlägg. Hon fick många råd, bl.a av A.W. herself och jag kan tänka mig att du kan hitta användbara saker där.
Hoppas nu att du känner dig stärkt och inte kritiserad. Det goda självförtroendet betyder allt, så odla det! Personligen tror jag att du är snubblande nära ett genombrott och såå skööönt det ska bli för er att sova!
Håll modet uppe, lycka till och kram!
Victorine
Mamma till Nadia 010526 och Elis 060501
Gick bra först, sen inte...
Hej och tack för råd! Tog bort sista luren och natten började vid 20.
(Har problem med att få ihop dagens sovtider pga dagishämtning, men han sover fint på fm och lunch, värre på em när syskon är hemma.)
Victorine har rätt i att det bara är fjorton timmars sömn...ska fixa schemat.
Mattider har vi för äpple och morot. Amningstider är jag mer flexibel med. (Dumt?)
Så här var natten:
20.00 läggs
21.00 gråt vagnar tre omgångar och ramsar ut emellan
mycket gråt så fort jag slutar vagna
(råkade ev vagna för länge sista gången..?)
23.20 (glömt anteckna och har inget minne...)
00.30 vagnade EN gång, grät, men blev tyst på 20 sekunder!
01.20 ramsa, ingen effekt, vagnade EN gång: lite prat och gråt, tyst snabbt
02.40 vagnade en gång, som ovan men jagade upp sig efter ett tag
vagnade igen: GRÅT
vagnade igen: tyst ett tag sen GRÅT
vagnade igen: blev lugnt
(i kanske fem min)
03.06 Vagnade och han började gråta mycket direkt. Om och om igen...
och där slutar tyvärr anteckningarna. För jag insåg att jag inte skulle orka stå där till klockan 06.00 när det blir morgon. Grät gjorde mamma.
Så när han var tyst en sekund bestämde jag att det var nattsugningsdags och sen att han skulle ligga hos mig.
Ja, fy tusan. Vet inte hur man får in de här ledsna ansiktena men här skulle det vara ett sånt.
Läste Anna Wahlgrens svar till Puffis, att grannarna får stå ut...
Men i rummet bredvid ligger trötta pappan som sköter trötta utvecklingsstörda storebror med sömnstörning (samt en brorsa till med näsblod inatt). Och vi har ändå möblerat om oss så gott det gått inför detta.
Och så grannar under som åker till jobbet vid sex.
Kan inte stå och skrika "Sov gott min lille prins Sov gott min lille prins Sov gott min lille prins Sov gott min lille prins!" i högan sky.
Jag tyckte inte att jag KUNDE låta honom skrika.
Ska han verkligen göra det?
Jag är alldeles säkert för aktiv. Ramsan hör han inte och jag vagnar när han skriker mycket för att få honom lugn.
Usch. Jag vet att Anna har slutat ta emot bäbisar hos sig, men har hon inga små assistenter som kan ta över.
Inatt blir elfte natten och jag vet inte vad jag ska göra.
Fortsätta som förut?
Väcka alla med skrik och ramsa?
Strunta i alltihop? Men han ska INTE suga hela natten. Ska jag vagga i famnen då? Är ju inte bättre.
Hjälp mottages tacksamt om nån orkat läsa hit.
Trött Sara
(Har problem med att få ihop dagens sovtider pga dagishämtning, men han sover fint på fm och lunch, värre på em när syskon är hemma.)
Victorine har rätt i att det bara är fjorton timmars sömn...ska fixa schemat.
Mattider har vi för äpple och morot. Amningstider är jag mer flexibel med. (Dumt?)
Så här var natten:
20.00 läggs
21.00 gråt vagnar tre omgångar och ramsar ut emellan
mycket gråt så fort jag slutar vagna
(råkade ev vagna för länge sista gången..?)
23.20 (glömt anteckna och har inget minne...)
00.30 vagnade EN gång, grät, men blev tyst på 20 sekunder!
01.20 ramsa, ingen effekt, vagnade EN gång: lite prat och gråt, tyst snabbt
02.40 vagnade en gång, som ovan men jagade upp sig efter ett tag
vagnade igen: tyst ett tag sen GRÅT
vagnade igen: blev lugnt
(i kanske fem min)
03.06 Vagnade och han började gråta mycket direkt. Om och om igen...
och där slutar tyvärr anteckningarna. För jag insåg att jag inte skulle orka stå där till klockan 06.00 när det blir morgon. Grät gjorde mamma.
Så när han var tyst en sekund bestämde jag att det var nattsugningsdags och sen att han skulle ligga hos mig.
Ja, fy tusan. Vet inte hur man får in de här ledsna ansiktena men här skulle det vara ett sånt.
Läste Anna Wahlgrens svar till Puffis, att grannarna får stå ut...
Men i rummet bredvid ligger trötta pappan som sköter trötta utvecklingsstörda storebror med sömnstörning (samt en brorsa till med näsblod inatt). Och vi har ändå möblerat om oss så gott det gått inför detta.
Och så grannar under som åker till jobbet vid sex.
Kan inte stå och skrika "Sov gott min lille prins Sov gott min lille prins Sov gott min lille prins Sov gott min lille prins!" i högan sky.
Jag tyckte inte att jag KUNDE låta honom skrika.
Ska han verkligen göra det?
Jag är alldeles säkert för aktiv. Ramsan hör han inte och jag vagnar när han skriker mycket för att få honom lugn.
Usch. Jag vet att Anna har slutat ta emot bäbisar hos sig, men har hon inga små assistenter som kan ta över.
Inatt blir elfte natten och jag vet inte vad jag ska göra.
Fortsätta som förut?
Väcka alla med skrik och ramsa?
Strunta i alltihop? Men han ska INTE suga hela natten. Ska jag vagga i famnen då? Är ju inte bättre.
Hjälp mottages tacksamt om nån orkat läsa hit.
Trött Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Hej Sara
Du verkar ha kört fast här, och vill ha lite mer handfast hjälp se jag...
Det finns ju 15 utbildade kurare i Sverige/Finland, ser att du bor i Järna, men är så fruktansvärt dålig på geografi så har ingen aaaning om var det ligger
Det finns en lista med oss kurare på förstasidan:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7921
ta en titt där och se om det finns någon nära dig, som kan kura på plats och bli en handfast coach! Annars kan man ha mail kontakt också!
Såklartskadu få ordning på Iljas nätter, men DU behöver också vila lite mellan passen!
Fundera lite på det här!
Kram Mia
Du verkar ha kört fast här, och vill ha lite mer handfast hjälp se jag...
Det finns ju 15 utbildade kurare i Sverige/Finland, ser att du bor i Järna, men är så fruktansvärt dålig på geografi så har ingen aaaning om var det ligger
Det finns en lista med oss kurare på förstasidan:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7921
ta en titt där och se om det finns någon nära dig, som kan kura på plats och bli en handfast coach! Annars kan man ha mail kontakt också!
Såklartskadu få ordning på Iljas nätter, men DU behöver också vila lite mellan passen!
Fundera lite på det här!
Kram Mia
Hej...
Ja, jag är lite slut. Börjar liksom grina så fort nån svarar på mina inlägg...
Menar du att nån kan komma hit kanske???
Järna ligger strax söder om Södertälje. Rätt nära dig, Hi, hi.
Jag mejlar de fem som bor närmast.
Sara
Menar du att nån kan komma hit kanske???
Järna ligger strax söder om Södertälje. Rätt nära dig, Hi, hi.
Jag mejlar de fem som bor närmast.
Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Re: Hej...
Nja, Sara, jag bor i ett litet pluttAlby i norrland jag, inte Alby-Stockholm3barn skrev:Järna ligger strax söder om Södertälje. Rätt nära dig, Hi, hi.
Hej igen!
Skyndade ut på nätet så fort jag fick en möjlighet för att se hur natten gått för er. Jag lider med er, verkligen. Stackars er alla, stora och små. Men en tröst i bedrövelsen är att gossen längtar efter sömn, han också, så bara du hittar rätt saker att göra så kommer han att sova som en stock!
Jag vill inte ge några råd som får dig att gråta, men det blir väl så när man är slutkörd. Man lipar för allt. Ändå skulle jag vilja att du strukturerade upp schemat efter mattiderna. 3,5 timmar mellan målen, amma och mata med gröt/välling/puré. Var inte så försiktig, han kommer snart att äta som en hel karl!
Jag har massor att säga i ämnet amma och kura. Jag ammade min son nästan helt när jag kurade honom. Han var 5,5 månader, precis som Ilja.
Jag skulle kunna fortsätta att skriva en hel massa, men nu måste jag väcka lillis. Min e-postadress är fredde_moppar@hotmail.com, om du skulle vilja ha mitt telefonnummer.
Hoppas du snabbt får tag i en underbar coach, jag håller tummarna för er.
Stor stor kram!
Victorine
Skyndade ut på nätet så fort jag fick en möjlighet för att se hur natten gått för er. Jag lider med er, verkligen. Stackars er alla, stora och små. Men en tröst i bedrövelsen är att gossen längtar efter sömn, han också, så bara du hittar rätt saker att göra så kommer han att sova som en stock!
Jag vill inte ge några råd som får dig att gråta, men det blir väl så när man är slutkörd. Man lipar för allt. Ändå skulle jag vilja att du strukturerade upp schemat efter mattiderna. 3,5 timmar mellan målen, amma och mata med gröt/välling/puré. Var inte så försiktig, han kommer snart att äta som en hel karl!
Jag har massor att säga i ämnet amma och kura. Jag ammade min son nästan helt när jag kurade honom. Han var 5,5 månader, precis som Ilja.
Jag skulle kunna fortsätta att skriva en hel massa, men nu måste jag väcka lillis. Min e-postadress är fredde_moppar@hotmail.com, om du skulle vilja ha mitt telefonnummer.
Hoppas du snabbt får tag i en underbar coach, jag håller tummarna för er.
Stor stor kram!
Victorine
Mamma till Nadia 010526 och Elis 060501
Tack
Tack för omtanken! Jag grinar inte för att ni är elaka, utan för att ni är så snälla och försöker hjälpa!
Schemat är helt baserat på sovstunderna, för att passa dagishämtning mm. Och maten gjorde jag lite som det föll sig med...
Ammat ofta! Kanske inte varit så bra?
Nytt schema:
6.00 Ammas
8.00 sova 1,5 timme
9.30 ammas
11.30 sova 1,5 timme
13.00 ammas+morot
15.30 sova 1,5 timme
17.00 ammas+äpple
19.30 ammas
20.00 sova natt 10 timmar
Totalt 14,5 timmars sömn
Strax kommer gröten in i bilden också.
Blir fyra timmar mellan målen på em, men jag kan inte se nåt annat sätt. Bäst vore om em-luren var 1 timme, men det ää ju inte så bra.
Sara
Schemat är helt baserat på sovstunderna, för att passa dagishämtning mm. Och maten gjorde jag lite som det föll sig med...
Ammat ofta! Kanske inte varit så bra?
Nytt schema:
6.00 Ammas
8.00 sova 1,5 timme
9.30 ammas
11.30 sova 1,5 timme
13.00 ammas+morot
15.30 sova 1,5 timme
17.00 ammas+äpple
19.30 ammas
20.00 sova natt 10 timmar
Totalt 14,5 timmars sömn
Strax kommer gröten in i bilden också.
Blir fyra timmar mellan målen på em, men jag kan inte se nåt annat sätt. Bäst vore om em-luren var 1 timme, men det ää ju inte så bra.
Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Tionde natten klar.
Och lilla Ilja sov från 20.30 till 02!!!
Lät lite ett par gånger, men inte så jag gick upp.
Duktig! NÅGOT har i alla fall hänt.
...som jag hoppas att jag inte förstört, eftersom jag inte visste vad jag skulle göra sen när han bara grät så fort jag slutade vagna. Hade inga verktyg.
Så vi la oss i min säng.
Nu vet jag att det inte är nåt alternativ, för så vill jag ju inte ha det igen insåg jag.
Så jag är redo för nya tag.
Nytt schema gäller. Äntligen har jag fått till det!
Så svårt att få lagom avstånd mellan målen, hämta brorsa på daigs, ta emot annan brorsa vid taxin...
6.00 amma
7.30 amma (ska strax bli gröt med resten av familjen)
8.00 sova 1,5 timme
11.00 amma+morot
12.00 sova 2 timmar
15.30 amma+äpple
16.30 sova 45 min
18.00 amma (snart gröt)
19.30 amma
20.00 sova natt
Lite tätt mellan de två första och de två sista målen, men jag vill ha det så. Morgonslurk och kvällsslurk liksom.
Nu hoppas jag få mejlkontakt eller live-hjälp av någon som är duktig.
Vi hörs!
Sara
Lät lite ett par gånger, men inte så jag gick upp.
Duktig! NÅGOT har i alla fall hänt.
...som jag hoppas att jag inte förstört, eftersom jag inte visste vad jag skulle göra sen när han bara grät så fort jag slutade vagna. Hade inga verktyg.
Så vi la oss i min säng.
Nu vet jag att det inte är nåt alternativ, för så vill jag ju inte ha det igen insåg jag.
Så jag är redo för nya tag.
Nytt schema gäller. Äntligen har jag fått till det!
Så svårt att få lagom avstånd mellan målen, hämta brorsa på daigs, ta emot annan brorsa vid taxin...
6.00 amma
7.30 amma (ska strax bli gröt med resten av familjen)
8.00 sova 1,5 timme
11.00 amma+morot
12.00 sova 2 timmar
15.30 amma+äpple
16.30 sova 45 min
18.00 amma (snart gröt)
19.30 amma
20.00 sova natt
Lite tätt mellan de två första och de två sista målen, men jag vill ha det så. Morgonslurk och kvällsslurk liksom.
Nu hoppas jag få mejlkontakt eller live-hjälp av någon som är duktig.
Vi hörs!
Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006