vargtimmesfundering

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

vargtimmesfundering

Inlägg av JH »

Ok, detta är INTE menat som nåt gnällinlägg (jag har också läst AW's kloka text!). Jag funderar och funderar på hur jag ska lösa MITT vargtimmesproblem och ber bara ödmjukast om lite feeback. Det är nåt litet steg jag missat/inte förstår/inte behärskar. Trots ALL din hjälp, Mammut :heart: så kommer jag inte förbi vargtimmen. Lyckas inte hjälpa mitt barn att komma till ro. Tror på allt du skrivit, det är ju så självklart, men av någon anledning får jag det inte att fungera. Funderar mkt på vad jag gör fel och hur jag ska gå tillväga. Kort bakgrund och en fråga.

:arrow: Elsa sov hela natten 3 nätter före jul (efter 3 v kurande), sen vagnade vi i vargtimmen för att inte störa min familj som vi bodde hos över jul (tror du att jag ångrar det nu?!) Har sen dess sovit hela natten 2 nätter.

:arrow: Allt annat funkar. Elsa somnar 8 ggr av 10 utan minsta pip. Vid kvällsläggningen alltid utan protester. Sover sina lurar som hon ska och vaknar aldrig före vargtimmen. Glad liten solstråle nästan jämt.

:arrow: Med Mammuts råd har morgnarna blivit bättre för Elsa, hon är inte så ledsen utan mest gnälltrött, men KAN inte komma till ro (= jag lyckas inte hjälpa henne med detta). Vaknar oftast 04.50. Efter 1 timme kan hon börja bli ledsen.

:arrow: Sista 2 veckorna har jag bara ramsat. Tror inte jag gått in alls under denna tid och ramsan tar mer än förr, men hon blir ändå ofta förbannad :evil: när jag börjar ramsa. Får ibland henne att somna om, men ofta bara 5-20 min, inte längre. Sen är hon ännu argare när hon vaknar. Ramsan "tar" mer i början av vargtimmen än i slutet (för att hon är tröttare i början?)

:arrow: Idag gick jag in 2 ggr, buffade kort och solfjädrade ganska länge (ca 2-3min) och gick sen ut med bestämd ramsa. Detta gjorde henne helt lugn och avslappnad och hon somnade om 2 x 20 min. Sista gången mellan 06.05-06.25, då jag gjorde morgon direkt när jag hörde henne röra sig i sängen. Solfjädern har jag inte tyckt mig behärska förut, men har nu övat och då gav det resultat.

:?: FRÅGA: Funderar nu på att backa bakåt i "vargtimmeskurandet". Gjorde det en gång tidigare, men inte tillräckligt/på rätt sätt. Min fundering är om jag borde satsa på att få henne LUGN och att SOMNA OM . Jag lyckas inte med ramsan att nå ÄNDA fram, även om den som sagt funkar bättre än förr. Det jag har tänkt är att i ett par nätter gå in direkt och köra min buff/solfjäder/ramsa så att hon somnar. Vid eventuellt nytt upvaknande tänkte jag avvakta och sedan, om det behövs, in igen och göra samma sak. Om detta ger resultat gör jag nya baksteg efter ett par nätter, och låter ramsan ta över igen. Jag vet att det INTE är korrekt att göra så så här långt in i kuren, när ramsan ska råda ensam, men eftersom jag hållt på så länge :roll: och inte fått det att funka så är detta ändå mina tankar.

Jag är på intet sätt uppgiven och har inga tankar på att ge upp. Tror på detta och VET att det funkar, men är kanske lite frustrerad över att jag inte lyckas fast jag vet vad som gäller. Vill bara att Elsa ska få komma till ro och inte behöva ligga och vara arg/ledsen på morgnarna. Vad tror du Mammut? Är jag bara ute och cyklar nu eller kan detta vara värt att prova?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tycker inte att du är ute och cyklar alls! Var heller inte ödmjuk :roll: - här ska ställas frågor lika intensivt och rakt som våra barn gör det! Jag svarar punktsättande och med besked (ibland med "nu-får-det-banne-mej-vara-nog-attityd :evil: ") :lol: ! Så vill vi ha det på detta forum :P !

:idea: Här har du tänkt till själv och tom :shock: ÖVAT på solfjäder - det funkade alltså då :roll: :twisted: :wink: ?

:idea: Visserligen är du långt in i kuren men har missat vargtimman. Jag tänker så här!

:arrow: In och solfjädra till tysnad och lugn på direkten när hon vaknar vid 04.50! En pang-solfjäder!
:arrow: Därefter ramsar du x8 och sedan avvakta - gör inget mer än vid verklig KRIS och gör då samma sak.
:arrow: Gör detta i TVÅ dagar - därefter kör du pang-ramsa och inget mer! Backa undan helt - hon måste få fixa detta själv! Och KAN det också - lovar!

:!: Det var väl ungefär så som du tänkt?!

:D Lycka till!
JH

Inlägg av JH »

:D TACK! :heart:
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Re: vargtimmesfundering

Inlägg av Gäst »

JH skrev: Solfjädern har jag inte tyckt mig behärska förut, men har nu övat och då gav det resultat.
8) Kan bara inte låta bli att "quota" detta - det talar för sig själv! Annas inlägg har verkligen fått det resutat vi önskade - det har fått föräldrars hjärnor att börja rassla och DET gynnar de små barnen :D !

:D JH är ett fint exempel på det i denna tråden :heart: !
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, min Mammut Maria :D

:D Vill bara att du ska veta, JH, att detta var rena drömläsningen för mig. Just så ville jag att det skulle vara :!:

Sedan är det ju en annan sak att man inte kan begära att alla ömma ska kunna uttrycka sig lika vackert som du... :lol:

Inte för att jag vill röra till saker och jag håller fullkomligt med min kronprinsessa - och med dig, JH själv :heart: - men jag tycker du ska satsa på solfjädern om det nu har strulat till sig efter att ha varit bra förut. Ramsa x4 så fort lilla ungen vaknar och avvakta sedan tills DU fått nog. För barnet vet ju vad som gäller :!: Strängt taget. Gå då in snabbt och lägg surt och bestämt tillrätta och gör solfjädern och håll den där, komplett statisk och stadig. Det kan få ta mer än 2-5 minuter. Det ska bara inte "hända" någonting under tiden. Småsurt och punktsättande. PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Det är ingen katastrof om hon faktiskt skulle hinna somna. Ge ramsan ändå, bekräftande :wink:

Tack än en gång för ditt - vill jag tro :!: - mönsterbildande sätt att be om råd :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack min Anna :D !

:idea: Med pang-solfjädern (som är pang för att den kommer DIREKT i detta fallet - ska dock utföras så som Anna säger!) tänkte jag att det skulle få barnet reagera ut ordentligt direkt när hon vaknar till och inte, genom ramsan, ta sej till ett halvreagerande tiilstånd som slutar med en timmas halvvaket gnöl. Ville bara förklara så att JH inte blir förvirrad av olika budskap 8) !
JH

Inlägg av JH »

:D Tack Anna och Mammut för fina ord!

Jag har lagt in en hel del "gnäll"inlägg förut :oops: , framförallt i början av kuren, trots att jag faktiskt läste så ögonen blödde innan vi började. Tror att jag använde forumet, kanske inte för att få gnälla, men för att själv få bekräftelse stup i kvarten. Det kändes skönt när man var lite orolig att bara få skriva av sig och få lite pepp från andra här inne - men konstruktivt var det ju INTE!!! :evil: :roll: Och som sagt, det hjälpte kanske MIG, men inte Elsa! Nu tänkte jag faktiskt till SJÄLV innan jag skrev - i flera vändor - och se så mycket bättre det blev! :wink:

Inför natten tror jag att jag kör en pangsolfjäder, eftersom Elsa tidigare nätter har tystnat till första ramsan, men sen - som Mammut skrev - sakta tagit sig upp till halvgnöl och sedan ledset skrik. Jag tar dock helhjärtat till mig dina tips om HUR jag ska solfjädra, Anna! Tack, tack för att du tar dig tid! :heart: :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
JH

Inlägg av JH »

Jag som var SÅ peppad att solfjädra! Nu skulle här LUGNAS och SOMNAS OM!!

Och vad händer? Elsa sov. Från 18.30-06.13!! :D \:D/ Känner mig nästan lite snopen :? :wink:

Men jag är fullt beredd på att detta inte behöver ske igen i natt - och då VET jag ju vad jag ska göra. Är med andra ord lika peppad ikväll! :twisted:
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Kanske det var den där attityden som hjälpte ? :lol:
Du var så laddad med positiv energi inför nattningen att det smittade av sig, mamma tycker detta är heeeelt ok, då kan jag somna tryggt :)

HAr många gånger kännt som du, kommit med lite kanske självklara frågor, men sen egenligen vetat svaret djupt därinne. Jag har också läst barnaboken så bladen snart trillat ut på vissa områden som tex trots :?
Men det är som om man måste låta budskapet sjunka in lite innan man fattar. lägga ifrån sig boken en dag, tänka på det man läst och sen kolla om man förstått rätt. Oftaast har jag varit för ivrig att komma igång, så mycket har gjorts lite för fort, men det lärde min son mig att det funkar inte, man måste vara påläst, in till benmärgen påläst, för annars genomskådar han mig :oops:

fortsätt med din positiva pangramsekänsla så kommer ni snart vara där du vill :)
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ibland räcker det med att luften i huset genomsyras av en pangattityd och en pangmamma :P !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"