Ang. Annas nya inlägg om SHN kuren från Pelles ma

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lotta72

Ang. Annas nya inlägg om SHN kuren från Pelles ma

Inlägg av lotta72 »

Hej på er!
Läste Annas nya inlägg om att läsa INNAN SHN kuren påböras. Det var ingen nådig kritik det. Naturligtvis har Anna helt rätt. Jag är nog dessutom en av dessa som inte läst på ordentligt som hon syftar på.
Saken är ju bara den att när man har fått sitt allra första lilla barn är man (iaf jag) ganska så osäker och det är lätt att det blir fel när man blir stressad även om man läst på ordenligt. Anna beskriver mycket bra metoden med verktyg och filosofin bakom den, men trots att man faktiskt läst på, blir det inte alltid rätt. Givetvis är det inte barnets fel, men det är lätt att bli frusterad när man är ovan vid barn i största allmänhet och att ta ansvar för ett eget litet barn i synnerhet.
Ville bara säga detta.
P.S Natt två med SHN kuren gick mycket bättre än natt nr 1. Lilleman somnade efter bara en vagning och två x ramsor. Han vaknade till vid två men somnade med bara ramsan. Vi hade ett litet bakslag vid 5 snåret med flera vagningar och ramsor som följd, men sedan somnade han och jag väckte en jätteglad kille kl 07.30
Lotta, mamma till Pelle 3 1/2 månad.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Självklart är det lätt hänt att man blir frustrerad när man är ovan (eller van för den delen) vid nya situationer, och det är då vi ska gå tillbaka och läsa den här "sparken i häcken" från Anna :lol: . Alla har vi nog fått en när vi misströstat och det är just den som puttat oss in på rätt spår igen :!: Inte sant :?: :D
Senast redigerad av Sagomamma den fre 28 jan 2005, 17:18, redigerad totalt 1 gånger.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Jag tycker att inlägget är klockrent.
Syftet är ju inte att vara arg på föräldrar som faktiskt ber om hjälp när de inte förstått - eller vill ha hjälp med att komma tillrätta.
Det som är tråkigt är ju att det är många som tror att det är något man fixar lätt om man bara har hört sig för lite. Och inte orkar ta till sig hela filosofin.

För det är ju en filosofi - ett tankesätt. Hur man är mot barn. Det är ju dock ett val man måste göra. För man kommer inte att få stöd för det om man skulle fråga på BVC eller någon annan som inte hittat hit.

Jag är SÅÅ lycklig över att jag har hittat hit och Barnaboken (kan man skriva så :roll: )

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Sen en annan tanke som jag tyckte fanns med i det Anna skrev... De som inte läser på ordentligt utan frågar frågar och frågar här om de (ursäkta uttrycket) mest enklaste sakerna i kuren "utnyttjar" de vänliga själar som sitter här och svarar både nu och då. Det är enklare att snabbt fråga om den lilla bit som man tror sig behöva just då och läsa bara det svaret än vad det är att läsa allt material om filosofin shn...

Självklart finns vi alla här för att hjälpa varandra men det måste finnas engagemang från båda sidorna :wink: :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Louise

Inlägg av Louise »

När jag var ny på forumet ,i augusti, började jag med attt läsa. Jag var ute efter en sömnkur för mitt barn.
Långsamt gick det upp för mig att det handlade om så mycket mer än så. Läste om igen. Lånade Barnaboken. Läste om igen. Läste med penna i hand. Funderade och skrev schema och skrev om. Och efter detta började jag fråga forumet om råd.

Jag har liksom tagit för givet att de flesta gör så, men jag på frågor som ställs att en del börjar med att fråga utan att ha läst på och funderat ordentligt.
Så Annas uppläxning är på sin plats, tycker jag.

Barnabokens filosofi har förändrat min syn på barn och föräldraskap radikalt och jag är så lycklig över att jag funnit såväl boken som forumet.

Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
mia75

Inlägg av mia75 »

Instämmer med er andra! Jag är så glad att jag har hittat hit! :D Hela familjen sover gott och barnaboken är inhandlad. Jag ska ikväll börja på femte delen, jag har streckläst de sista dagarna :shock: , det är så intressant så det är svårt att sluta, och jag lär mig massor.
Tack så mycket för en fantastisk bok!
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
mammamy

Inlägg av mammamy »

Halloj! Vi verkar ha gjort tvärtemot alla andra på nåt sätt, fast fel ändå kanske. I desperation över att jag inte lyckades fungera som mamma började jag läsa i barnaboken och på hemsidan och kände direkt att det här var "min" melodi, själva filosofin och tankarna runt kuren och livet med barn i allmänhet. Anna formulerade och exemplifierade vad jag kände var rätt i mitt inre och det gjode att vi la oss till med några av verktygen (schema , ramsa och TRYGGHET i att vi gjorde rätt för första gången, dvs den berömda ATTITYDEN, något vi inte lyckats få hjälp med någon annan stans). Lille E reagerade verkligen med ren lättnad och vi har inte behövt göra någon kur alls, trots att han var en mästare i icke-sovning och allehanda andra inlärda beteenden. Vi tog det hela bakvägen alltså, men jag är så oändliogt tacksam för att jag fann Annas goda råd vilka hjälpt mig att bli den mamma som lille E behöver.
Jag har ett mycket svårt, tufft och krävande arbete i vanliga fall och är van att alltid kunna förhålla mig till det som händer, oavsett hur illa eller omtumlande det är. För mig var det därför OERHÖRT skrämmande att bli mamma med en tuff start som vi fixade trots allt, för att sedan upptäcka att jag var fullständigt oförmögen att förhålla mig till mitt moderskap på något konstruktivt sätt och dessutom oförmögen att ge mitt barn det han behövde. Jag blev skräckslagen och helt vanmäktig över denna oförmåga och fick INGEN hjälp eller vägledning någonstans, förrän jag hittade Annas kloka ord.
TACK ANNA för denna OSKATTBARA gåva! :heart:
Till er föräldrar som tvekar så kan jag bara säga: kör inte kuren utan att ta till er hela konceptet, för det är det som är den egentliga grejen! (Tror jag. ) :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag har precis samma erfarenheter som Mammamy angående starten och relationen till Barnaboken och dess filosofi!

:idea: Jag hade turen att jag lånat den av min syster och var redan bekant med den när första barnet kom och det gjorde att jag faktiskt inte alls kände igen mig i den "osäkerhet" som man per automatik :roll: skulle känna när man fick sitt första barn 8) . Ursäkta, men jag VISSTE/VET att jag var/är en helt ok mamma - se på det UNDERBARA resultatet! Allt fanns inom mig och det var Barnaboken som såg till att dra det ur mig och att bekräfta!

:idea: Vet ni vad - det är precis så fantastiskt att vi alla föräldrar har det inom oss om vi bara släpper taget till opersonliga BVC:n, ömkande och eländesgottande omgivningar samt media! Lyssna på den uråldriga Mammutgenen i er och LEV med era barn i känslan av självklarhet!

8) Nu lät jag lite missionerande men ibland måste man ju visa den sidan också :wink: !
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt, Lotta 72 :D Pris och beröm :D "Bakslaget" var inget bakslag. Det var vargtimmen. Helt normalt och kan sitta i ett tag. Det går förbi. Hantera enligt Tips på vägen :D

Och tack, Mammamy :heart: Helt egenmäktigt tackar jag också för lille E.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Och jag skulle tacka alla :heart: här, som skrivit så vackert och sant :idea: men då hamnar vi i Gästboksprat :shock: Så pussa bara era små älsklingar på näsan från mig, när de ska sova :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
br

Inlägg av br »

hej
vi har varit bortresta i två veckor och jag försöker nu att komma i kapp :D Annas inlägg om "innan kuren" var mkt bra! När vi staratde kuren på lillen så fanns inte detta forum :shock: , (det staratde några veckor efter kurstart)! Vi hade då ingen möjlighet att fråga här utan vi hade endast annas material att gå tillbaka till! Och vår erfarenhet är att även om vi hade läst på om flera gånger så fanns svaren på våra funderingar under kuren i materialet! Det var nästan så att vi hittade ngt nytt varje gång vi läste! Vi var inlästa på Barnaboken och kände annas filosofi som mer än en "sömnlösningsmetod"

Det är bara att inse att det inte finns några genvägar och att man måste sköta jobbet själv! Däremot är det bra att kunna dela med sig av erfarenheter och få tips och glada tillrop här på forumet!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"