Vi genomförde shn-kuren på vår lilleman för drygt ett år sedan med mycket gott resultat! Han har sedan dess sovit jättebra om nätterna. Det händer dock rätt så ofta att han vaknar vid runt 6-tiden (vi har morgon kl 7) och "frågar". Vi har då ramsat och han har för det mesta somnat om eller legat och pratat lite för sig själv och så har vi tagit upp honom kl 7 (eller ibland utnyttjat marginalkvarten)
För en vecka sedan blev han magsjuk. Nästföljande natt vaknade han då vid 4-tiden och fick vätskeersättning och somnade om till kl 7.
Men nu till "problemet"

Han har nu mer och mer börjat att vakna tidigt, ibland vid 05:30 eller vid 06 och det går inte att få honom att somna om. Idag SKREK han säkert i en timme av och till, man hörde att han var mycket ARG!!!

Han vaknade med detta gallskrik så min man rusade in och trodde att han slagit sig eller dylikt, vilket han inte hade gjort. När han lagt honom tillrätta gick han ut ramsandes. Sedan ramsade jag en halvtimme senare. Han tystnade vid ca 06:50. Kl 7 hade han somnat om men då gick maken in och glatt gjorde morgon.

Ibland när han vaknar så tidigt så har han legat och pratat/sjungit/ropat på mamma/pappa. Vi har då inte ramsat utan låtit honom hållas, han har ju varit nöjd

Men efter en stund så har han börjat att gnälla, gråta. Vi har då ramsat. Har vi gjort fel, skulle vi ha ramsat när han börjat prata? Hur ofta skall man ramsa? Vi har ramsat när han varit ledsen och sedan inte upprepat ramsan så mkt utan låtit honom hållas. Det är ju inte farligt att vara arg eller ledsen som AW säger. Skall vi kanske ramsa så fort som vi hör honom?
Jag är medveten om att detta kan vara en försmak av trotsåldern eftersom han är 18 mån och jag har läst att de små då kan börja tjorva lite med nattsömnen, men hur skall jag hjälpa min lille prins att få sova ut ordentligt. Alternativet är inte att ha morgon tidigare för man märker att han är såååå trött när han vaknat kl 6. Han har mkt social delaktighet på dagarna. Han tvättar, dukar, lagar mat och städar
Idag vägrade han att äta lunch, så då lade jag honom iallafall för klockan var ju sovdags, då blev det protester (vilket inte har skett vid middagsluren sedan ½ år) Men då tystnade han vid ramsan.
Tips emottages tacksamt!

Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!