Nybörjare med en 6 veckors.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tuss

Nybörjare med en 6 veckors.

Inlägg av Tuss »

Hej allihopa!
Jag är mamma till en snart 6 veckor gammal bebis, som precis är inne i en tillväxtfas, där hon ständigt vill amma eller bli buren.

Jag snubblade just över AW-metoden, hade aldrig hört talas om den tidigare, men tycker att det låter strålande med rutiner för den lilla!

Nu har jag lite frågor angående hur jag ska gå till väga och komma igång.

1. 'Vagna'
Jag bor 2 trappor upp utan hiss, och kan inte få upp vagnen till lägenheten. Hur ska jag lösa detta bäst. Kan jag t ex svinga henne i mjukliften, eller så, eller förstörs hela effekten då? Några råd?

2. Tillväxtfas.
Hur gör man när dessa införs? Nu vill min dotter ständigt bli buren eller ammas. Ska man ignorera detta och köra benhårt på kuren, eller tar man upp det efter fasen igen?

3. 6 veckor
Min dotter är som sagt 6 veckor redan. Hur fasar jag lättast in henne i de nya rutinerna, vart i programmet ska jag börja för att det inte ska bli en sådan brutal ändring?
Nu har jag fri amning och fria sovtider!
Börjar jag med 3-nätters-kuren, eller vad?

Är lite hönsig, förstagångsmamma som man är. :D

Tar tacksamt emot alla råd och tips jag kan få...
Tack på förhand!
Kram
Susanne
(mamma till Miranda 060914)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Tuss och välkommen :D

Jag skulle vilja att du börjar med att läsa det här om standardmodellen,och läs det noga :wink: och sen frågar du på :!:

Kram Mia

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Tuss :D

Grattis till din lilla tös och välkommen till forumet :!: :D

Mitt råd (som jag skulle ge alla nyblivna mammor) är att starta med "Standardmodellen".
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Standardmodellen tillgodoser barnets behov av mat, umgänge, delaktighetoch sömn. Du behöver inte bekymra dig om s.k. "tillväxtfaser". Små barn växer hela tiden och behöver alltid få sina behov tillgodosedda :D

Tycker att du skall avvakta lite med "kurtänkande" och starta med att genomföra bättre rutiner istället.

Vi köpte en begagnad liggvagn och använde den inomhus. Vår dotter sov i den både dag och natt tills hon var knappt 6 månader.

Lycka till :!: :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

( :wink: Oj, jag skriver inte så snabbt och såg inte ditt svar miar70 :lol: )
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nancy skrev:( :wink: Oj, jag skriver inte så snabbt och såg inte ditt svar miar70 :lol: )
:D Bättre med dubbla svar än inget alls :wink: :D
Kram :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tuss

Hej igen

Inlägg av Tuss »

Tack snälla ni för era snabba svar!

Jag hade faktiskt redan läst allt på denna sida 3-4 ggr, och hade ovanstående frågor iaf :)

Men ska skumma igenom allt en gång till, det är säkert nåt som inte gått in ännu. Ska även skaffa böckerna såklart, så fort jag har råd.

Har böjat dagen enligt metoden, (dock helt fel tider då vi "försov" oss, men jag ville verkligen komma igång nu!)
Men jag visste inte hur jag skulle lägga den lilla för att sova middag utan att vagna.
Jag började med att lägga henne i spjälsängen innan hon var övertrött, bara det var ett stort framsteg i den här lilla familjen!

När hon blev hysterisk lyfte jag upp henne (inte så exemplariskt, jag vet! :oops: men vad gör man utan vagn...).
Bar henne bara tillräckligt för att hon skulle lugna ner sig.
När hon var tyst men fortfarande vaken la jag ner henne igen, sjöng lite och buffade i rumpan tills hon såg sömnig ut, då lämnade jag rummet.
Har fått upprepa proceduren ett par ggr, men hon somnade till slut.
Så länge jag har lagt ner henne vaken, kan jag väl inte gjort alltför stor skada genom att bära henne, hoppas jag.

Sitter och kikar på begagnade vagnar nu, ska nog införskaffa en så snart ekonomin tillåter!
Tuss

EN sak till!

Inlägg av Tuss »

Pluggar på och planerar för fullt här.
MÅSTE bara få tag på en vagn nu, sen startar vi!

Har bara en till undran.

Min tjeja är som sgat 6 veckor (just idag!) och har väl inga speciella rutiner än, och jag vet inga tider när hon är trött/pigg/hungrig mm.

Ska jag starta med tiderna enligt standardmodellen då?
Jag vet att rutinerna kommer att behövas justeras och anpsassas efter oss så småningom, givetvis!
Men passar modellen en 6-veckors till att börja med?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tuss!

Jag skulle följa 2-2 (2h mat följt av 2 h sömn)principen. Det vill säga när hon vaknar imorgon bitti, mata omgång 1(bröst 1 tills hon släpper, rap, bröst 1 igen, truga i så mycket det går, rap) sedan byt blöja och låt henne vara med i det du gör hemma föra att få livet att fungera. Detta kallas social delaktighet, som ännu är passiv men snart kommer dottern att kunna delta mer och mer. Inom 1.5 från att du startade matningen, ger du nu omgång 2(samma sätt som ovan men med andra bröstet).
Umgås vidare och sedan när 2 h har gått så lägger du henne på mage, med larm i vagnen och det är nu vagningen träder in. Du hjälper henne att somna och även om hon vaknar för tidigt.

Gör så här dagarna igenom under två veckors tid och anteckna hur dottern reagerar. Hur mycket äter hon? Hur länge sover hon de olika lurarna? osv. Sedan kan runt 2 månader spika ett schema efter vad dottern visat.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tuss

Inlägg av Tuss »

Tack snälla för tipsen - ovärderligt.
Att jag inte tänkte på det själv, att registrera lite.

Fast att starta amningen igen inom 1,5h kan bli svårt.
Just nu äter hon ofta en hel timme i sträck! :o
Men det blir ju iaf kanske en kvarts social delaktighet då, efter blöjbyte, rapning och övrigt.. hmm..

Fast nu äter hon ju visserligen från båda brösten på en gång, kan ju dela upp dem i 2 olika omgångar enligt ditt förslag.

Tack igen för ditt rådiga inlägg.
Tuss

Inlägg av Tuss »

haha, kom visst på en till grej.
Under den här 2-2 perioden på två veckor nu..
Om det visar sig att hon vill sova längre än 2 h dagtid, ska jag väcka henne med glädje och skoj då, eller registrera hur länge hon sov bara?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Tuss
Jag har skickat PM till dig om vagn. :D
Det ser du o du tittar under meddelanden.
Där står fhpningsvis att du har 1 nytt meddelande.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"