sova borta

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
loket

sova borta

Inlägg av loket »

Vår son är 6-mån. Han har, efter att ha följt standardmodellen, sovit väldigt bra ända till han var ca 5 mån. Han började då vakna redan vid 4-5-tiden och skrek upp sig ordentligt. Vi har nu lyckats få honom att sova till vi gör morgon kl 7. På lördag är vi bjudna på en större middag och jag undrar hur jag ska göra med hans sömn. Han har fått så fasta rutiner med att läggas i sin säng kl. 19. Hur gör jag med sömnen på lördag? Ska jag lägga honom i vagnen? Isåfall bör jag lyfta över honom i sängen när vi kommer hem? Jag är så rädd för att förstöra hans sömnrytm. Snälla ge mig tips!!!
Eva mamma till Fabian född 00 , Ellen född 03 och Edvin född 06.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Eva!

Ingen oro, det här kommer gå jättebra! Jag ska berätta hur vi brukar göra när vi är bortbjudna:

Ska vi vara borta länge, kanske ett par timmer in på Olles natt, så tar vi med resesängen och söver honom där med ATTITYDEN laddad. Sedan bär vi ner honom till bilen, far hem och lägger över honom i sängen. Om det är kortare tid och/eller om vi ska promenera hem så söver vi i vagnen, traskar hem och lyfter över honom i sängen. Om han skulle vakna efter/under turen hem så gör vi om hela nattningsproceduren när vi kommer hem och då brukar han somna som en stock :sleep: Han har också vid ett par tillfället fått vara upp lite längre om vi bara är borta en stund in på hans natt. Det klarar en SS-säker sovare utan problem :D .

Alternativet är ju att ni ber någon som ni känner och han är trygg med att vara barnvakt och vara hemma med honom.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
T.P

Inlägg av T.P »

vet själv hur jag oroade mej för detta med dottern i början..men på med attityden av självklarhet!! Natta i vagn och lyft snabbt över i säng när ni kommer hem. Och skulle ngt bli "fel" så tänk EN gång är ingen gång
barn födda 04/06/08
T.P

Inlägg av T.P »

hahaha skrev exakt samtidigt som elle...a det så roligt på middagen föresten
barn födda 04/06/08
loket

Inlägg av loket »

Tack snälla fär era svar!!!! OK såklart det ordnar sig!!!!!!Kram
loket

Inlägg av loket »

En liten följdfråga bara;Om barnet vaknar i vagnen på väg hem nattar ni då bara om utan en påfyllnadsslurk välling? Det känns ju helt fel att ge välling eftersom det "är natt", men ändå så skiljer sig situationen från ett vanligt nattande. Tacksam för all hjälp!!
T.P

Inlägg av T.P »

beroende på situiation..hade jag gett en liten slurk i mörkret hemma å rätt ner i säng..men men det kanske inte alls behövs
barn födda 04/06/08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"