Hej alla som kanske shoppar mer gärna än vad jag gör...
Jag drar mig in i det längsta, utbudet är för stort tror jag. Jag får svindel.
Det är ju billigt ioförsig...
Nåväl, är det nån som vill hjälpa mig i vagn och spjälsängträsket?
Karla är snart 3 månder, hon sover på mage och jag undrar hur länge räcker en liggvagn? Vår är en gammal klassisk liggvagn från Brio. Den finns ett litet ryggstöd under madrassen.
Vilka sittvagnar har fullt liggläge? Vad har ni för sittvagnar som era magsovare med nöje sover i?
Vid införskaffandet av spjälsäng (hon sover i vagn nu) vad ska vi tänka på?
Hur viktigt är alla olika höjdlägen?
Hur viktigt är en långsida som går att fälla ner?
Hur länge har era barn sovit i spjälsäng?
Många frågor...
Nu ska tösen vakna!
Tack för hjälp.
Vår son är 14 månader och en stoor kille. Han sover på magen i vagnen(Brio duo), de gånger vi ej är hemma vid hans dagslur. Vad gäller fullt liggläge är det lättast att gå in och på de olika fabrikaternas hemsida och läsa.
Vad gäller spjälsäng, vänta att flytta över henne tills hon sover hela nätter. Här kommer lite åsikter: fällbar sida på sängen, har jag aldrig saknat. Vår spjälsäng har tre lägen och det har varit bra. Då kan man anpassa läget allt eftersom barnet växer. Spjälsängen planerar vi att ha kvar tills han är runt 3 år.
/Elle
Storebror född -05 kurad feb-06 Lillasyster född -07 SM från start
ja, inte är det lätt med alla vagnvarianter och att veta vad som är bäst!
Vi har en Brio-vagn (inköpt 2000) nu för vårt tredje barn. Vi har precis bytt liggvagnsdelen till sittdelen, nu när sonen är 7,5 månader. Så, det går att ha liggvagnen länge. Att vi bytte nu, var snarare för att han skulle sitta säkert. Han satt bra i liggvagnen också, men ibland, som när bussen tvärbromsade och liknande, hände det att han välte. Sittvagnen är ju på det sättet bättre med ett rejält ryggstöd och sidor som omsluter barnet på ett annat sätt än liggvagnen. Vår sittvagn har dessutom tre ligglägen, ett är mer eller mindre plant, fungerar för magläge.
Vad gäller spjälsäng, har vi en med sida som kan fällas ned. Vi har aldrig, med våra tre barn, använt oss av den! Däremot har sängen olika höjdlägen, vilket, som Elle, skriver, är bra att kunna justera efter barnets ålder och rörlighet. För våra två tidigare barn använde vi spjälsängen till 2 år för den äldsta (sedan behövde lillasyster den och storasyster har alltid sovit väldigt stilla), till c:a 3 år för den yngsta. För sonen lär det väl också bli till 2-3 års ålder. Det beror lite på hur stor barnet är, barnets personlighet och hur rörlig och "modig" barnet är för att våga lämna stora sängen. Som sagt, storasyster var inga som helst problem med , medan lillasyster hade betydligt mer "spring i benen" och därför fick stanna kvar längre i spjälsängen. Och, hon älskade verkligen denna säng!. Så, man behöver inte ha ngn brådska med att byta ut den.