Nyp-i-armen-barn... + avvikelse från schemat?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annjoh

Nyp-i-armen-barn... + avvikelse från schemat?

Inlägg av annjoh »

Min lilla dotter som snart är 11,5 månader, är inne på 3e natten av sin SHN-kur inatt.

:?: Min första fråga till er är hur jag gör då det känns som inget hjälper då hon ska somna om hon inte får nypa mig i armen för att lugna ner sig? (Detta gjorde hon även innan vi började kuren, men då i och med att hon somnade på mitt bröst.) Samtidigt med detta (min rygg håller på att gå av...) solfjädrar jag henne med lite "gung"/vaggning i sidled. Buffning tar jag till i liten skala då hon börjar sprattla igång sig. Hon somnar efter en stund med denna behandling, men det känns ibland som om hon redan somnat då hon släpper "nyp-grepp" och jag kan gå ut med ramsan.

:?: Nästa fråga gäller vad ni tror om att jag imorrn kväll, dvs den 4e natten, ber min sambo ta stafettpinnen med risk för att han inte riktigt "följer boken"? Han tror inte på metoder som denna, utan påstår att han har barn sen tidigare och vet hur man gör och att han inte klarar att dottern gråter då hon ska sova... Känns tufft att stå på sig, men jag har precis börjat jobba igen efter ett års ledighet, så att inte få sova på nätterna känns väldigt väldigt jobbigt... Därav har jag tagit detta beslut om att genomföra SHN-kuren utan att fråga honom till råds.
Frågan gäller då - om han inte gör "som han ska" - blir hela kuren onödig och jag måste börja om för att "reparera" hans ev misstag? Isåfall stannar jag hemma imorrn från min aktivitet för att slippa köra från början igen...

Tusen tack på förhand för hjälpen från en trött mamma som tvivlar på sin "mamma-förmåga" emellanåt... :?
Trollmamma
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och välkommen :!:

Synd att du inte hann få svar i går kväll. Vi var tydligen många kvällströtta :!: :sleep:

:!: Rakt på sak: Om du gungar/vaggar henne så gör du inte solfjädern! Solfjädern är statisk och ska bara hållas tills barnet slappnar av. Och hur får hon tag i din arm?!
:!: Hon ska inte somna medan du är i rummet - det är själva poängen att hon ska somna själv!
:idea: Har ni skrattat ordentligt innan? Hos oss är det väldigt avgörande.
:idea: Har du SHN-boken eller kurar du utifrån informationen här? Hur som helst tycker jag att du ska skriva ut lathunden och ha den framme hela tiden och läsa den om och om igen!

:!: SHN-kuren bygger på tre nätter och fyra dagars kurande och sen en uppföljningsvecka. Under denna tid ska schema och rutiner vara så precisa som möjligt! Detta för att barnet ska förstå att det tryggt kan sova för att föräldrarna vet vad de gör. Om man ändrar på rutinerna förvirrar man barnet och kan få motsatt effekt. Anna brukar jämföra det med att lära någon klockan och sedan hålla på och flytta om visarna lite då och då! Inte lätt att lära sig nåt i det läget. Mitt råd blir alltså att du stannar hemma. Sen tycker jag absolut att du ska försöka få med honom. Det är mycket lättare om man som föräldrar är ett team.

Har du läst den klistrade tråden "livet efter kuren - en uppmuntran"? Den finns här ovanför och är verkligen peppande! Kanske du kan skriva ut den till din sambo? Läs också Mammut Marias tråd "Förhållningssättet - det som avgör". I dessa trådar kan du nog hämta styrka!

Kramar från Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"