Fragor fore och under kurandet av Joanna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Great work dad! :D
You've done a perfect start of the "kur".
I am impressed that you were awake the second night. I mean she slept allthrue.

Now you know how to do it so I guess mother takes over tonight. :D Support her but/and let her do her job.

Så mamma, tänk framåt och med målet för ögonen. Hon ska sova. Det är inte omöjligt att hon ställer en ordentlig sista fråga inatt eller imorgon natt. Då måste du vara beredd att ge tydlgit svar om vad som gäller.
Eller så gör hon inte det utan har själv fattat galoppen och då kan du ju sova gott!
Men du behöver inte vaka inatt i alla fall. Du lär vakna om hon gör det, så sov om du kan! :lol:

Gör så lite som möjligt på morgonen. Ramsa besked, men underhåll inte. På natten händer ingenting - ju.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Tack for svar och tack for berommet halsar pappa! Som nu far valfortjant vila. Har ar allt lugnt an sa lange, laggningen gick pa ett kick. Har last pa massor och kanner mig peppad infor natten. Sa nu ska jag passa pa att sova medan jag kan!
/Katarina

Joanna född 14 april 06, kurad i oktober 06.
Samuel född 4 september 09, försöker oss på SM från början
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Har kommer rapport fran natt 3!

19.30 Gonatt. Somnar pa nagra minuter
03.58 Vaknar o gnaller. Ramsar kort. Tyst. Bekraftar. Tyst.
04.47 Gnaller. Ramsa x 6. Tyst. Bekraftar. Tyst.
05.00 Gnaller. Ramsa x 4. Tyst. Bekraftar. Gar igang igen. Ramsa x4. Tyst. Bekraftar. Tyst.
05.09 Stonar.
05.11 - 05.18 Pratar, pustar och stonar. Tystnar
05.27 Skriker. Ramsar hogt x 8. Tystnar.
05.31 Bekraftar. Gar igang igen. Ramsar x4. Tystnar.
05.33 Bekraftar. Gar igang igen. Ramsar x 4. Tystnar.
05.38 Bekraftar. Tyst!
05.45 Piper
05.55 Mycket ledsen. Gar in och buffar 1-2 minuter. Ramsar ut. Tystnar helt under ramsan.
06.00 Skriker lite. Avvaktar.
06.03 Bekraftar. Tyst!
07.30 Mamma och pappa vacker med tjo och tjim.

Tyckte sjalv under natten att jag var jatteduktig pa att avvakta men nu nar jag skriver ner detta ser det ju ut som jag var dar och sprang hela tiden...
Vad sager ni? For mkt ramsande?
Att jag inte drog ihop bekraftelsen med paminnelsen berodde pa att hon oftast tystnade efter att jag ramsat fardigt. Da maste jag val lagga in en separat bekraftelse?

Daglurarna har funkat bra idag men Joanna har varit mycket trott och gnallig...
/Katarina

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Strålande jobbat!

Morgnarna kan vara lite besvärliga i vargtimman, men du jobbade perfekt. Imorgon (om det hönder igen) så backa lite till. Ni är båda inne i en lärprocess.

Nu kommer tröttheten, när hon börjar sova. Det är inte ovanligt. Pigga gladisar, kan bli otroligt trötta efter några nätter med riktigt bra sömn. De slappnar av och tar igen sig helt enkelt. Men det kommer att vända och snart har du en glad och go tjej igen. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Tack tack, da vet jag sakert att vi ar pa ratt spar (sista vargen slinker ut med svansen mellan benen :wink: ) Det kandes ju bra inatt. Att hon till slut somnade om och sov till morgonen, aven om jag var tvungen att ga in och buffa. Och att hon anda var forhallandevis lugn sa pass lange.

En liten laggningsfraga: ikvall markeringsbuffade jag bara och ramsade ut. Hon for genast upp och borjade gnalla. Efter fem minuter gav jag en paminnelse och gick darifran. Hon fortsatte gnalla. Nar hon tystnade gick jag dit och bekraftade. Det var tyst men efter ett tag borjade hon gnalla igen. Hon tystnade efter nagra minuter. Jag gick dit och bekraftade igen efter en stund men da hade hon nog hunnit somna. Fragan ar: ar det okej att hon gnaller sig sjalv till somns? Jag ska val inte halla pa och ramsa henne tyst? Jag uppfattar att det ar "trottgnall", inte att hon ar ledsen.
/Katarina

Elle

Inlägg av Elle »

Nu börjar poletten trilla ner för dottern vad gäller ramsan. Du behöver inte ge någon separat bekräftelse nu utan "baka in den" genom att gå ner i tonläge de sista två verserna i ramsan/påminnelseramsan.

Det är helt okej att hon ligger och bökar och låter. Det är nog hennes sätt att varva ner för att kunna somna. Här gäller det att lyssna av dottern och känn när hon behöver hjälp eller bara vill varva ner för sig själv.

Ni är på helt rätt väg, bra jobbat hela familjen =D>

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tror också att hon sa: Jaaa, mamma, jag har fattat, du behöver inte buffa mer nu - gå. Och så gick du inte direkt och så blev hon lite fundersam.
Men du skötte det bra!
Nu, som Elle skriver, så får hon böka själv om hon behöver det.

Åter igen Bra jobbat!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Tack for all pepp! Det ar ju helt otroligt att fa denna omedelbara respons :D Ska visa min duktiga dotter stort fortroende inatt, jag kanner ocksa att hon borjar fatta vad det ar fragan om.
/Katarina

joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Jaha, da har vi klarat av fjarde natten. Laggningen gick bra, lite gnol men somnade efter 10 min. Sedan sag det ut sa har:

23.35 Skriker. Ramsar x 4. Skriker. Ramsar x 6. Skriker. Ramsar x 4. Tystnar.
04.00 Skriker till. Avvaktar.
04.20 Som ovan.
05.00 Som ovan.
06.30 Grat. Ramsa x 4. Tystnar.
06.40 Grat. Avvaktar. Tystnar.
06.42 Som ovan.
06.47 Som ovan.
06.51 Som ovan.
06.58 Skriker upp sig. Gar in och buffar kort. Tystnar. Ramsar ut. Gar igang igen.
07.02 Ramsa x 4. Smaskriker.
07.12 Fortsatter gnola. Mamma gar in for att vacka pappa sa vi kan ta upp henne lite fore 07.30.

Sedan gar allt pa tok. Fram tills detta tyckte jag att jag hade koll pa laget. Hon var inte overdrivet olycklig utan tystnade hela tiden med jamna mellanrum. Tankte ta upp henne sa fort hon tystnade efter 07.15, sa det skulle bli en positiv morgon. Men istallet borjar hon skrika allt mer. Jag tappar all sakerhet, pappa ifragasatter varfor jag inte gar in. Till slut gor jag det, buffar ett tag och ramsar sedan ut. Det funkade forstas inte alls, hon blev jattearg/ledsen, pappa o mamma blir sura pa varann och till slut gar jag in och tar upp nar hon ar tyst en sekund (borjar i princip snyfta igen nar jag gar over troskeln). Bla. Jag kande dessutom att nar jag gick in o buffade strax fore sju var det ocksa fel. Dvs endera borde jag inte ha buffat alls, eller ocksa skulle jag buffat langre (fast det ska jag ju inte gora sa har langt inne i kuren...) sa hon verkligen blev lugn. Nu blev det varken hackat eller malet. Morgnarna ar svara. Speciellt nar mamma o pappa inte ar overens...
Men, men, det finns ju massor av tradar om morgnar sa jag ska lasa pa (igen) och lagga upp en ordentlig handlingsplan infor imorgon bitti. Bort med vargarna! Och Rom byggde inte pa en dag, eller hur?

Super-positivt ar ju iaf att hon sov sig igenom vargtimmen! Jag tror att hon faktiskt vaknade till flera ggr, om hon skriker i somnen later det lite annorlunda. Hon har mao lart sig att somna om sjalv! Min superduktiga tjej.

Alla tips mottages som vanligt med tacksamhet :P
/Katarina

Elle

Inlägg av Elle »

Hej Katarina!

Ni jobbar på jättebra :thumbsup: Du har faktiskt besvarat dina egna frågor med mycket kloka svar :wink: Läs igeom trådarna om tidigt uppvak, prata ihop dig med maken och bestäm vad som är er handlingsplan för tidiga mornar. Håll er till det stenhårt så sover hon snart tills det är dags för GLAD morgon :D

Lycka till :D
/Elle
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Jaha, femte natten avklarad... Laggningen var lite trasslig, men hon somnade val efter en kvart.

Hon sov sedan till strax fore fyra (pep lite runt midnatt, men somnade om sjalv). Jattebra! Men vargtimmen var inte kul. Hon var vaken nastan precis mellan fyra och sex.

Lardomar fran natten: Mammas ramsa tar inte alls, orsakar bara ANNU hogre protester. Pappas ramsa lugnar henne oftast, men inte ngn langre stund. Nar hon till slut somnade var det pa egen hand, hon tystnade alltsa inte under ngn ramsa. Vi ramsade ganska mkt under dessa timmar och var inne tre ggr. Gott om trafik och underhallning alltsa...

Att min ramsa inte tar ar inte alls konstigt, eftersom jag tycker det ar asjobbigt och har extremt svart att hantera nar hon ledsen. Forsoker lyssna med oronen och inte med hjartat, men jag tycker bara hon later just ledsen hela tiden. Bla.

Nu pa forsta dagluren var det samma visa. Skrik direkt vid laggning, jag ramsade ut och gav flera paminnelser, men inga som helst tecken pa att hon lyssnar. Satte pa fonen igen och fixade haret, da tystnade hon. Efter ett tag satte hon igang igen. Da provade jag att s a s ramsa i forbifarten. Jag holl mig sysselsatt och passerade hennes dorr emellanat och ramsade pa gaende fot och verkligen STALSATTE mig.. Hon tystnade fortfarande inte under ngn av ramsorna, men daremot ganska snart och somnade. Kanske jag ar ngt pa sparet dar? Jag slappte ju overkoncentration, men jag kunde ju inte fa henne att lita pa mig och ta ramsan.

Nu anvander jag forumet for att skriva av mig lite kanner jag, hoppas det ar okej. Jag vet ju vad som maste till. ATTITYD. Tack och lov for pappa vars mantra ar "it has to be done". Och han har ju ratt. Fast han tycker ocksa det ar jobbigt och vill garna ga in.

Nu vaknade hon - ramsade nagra ggr till "i forbifarten". Den forsta gjorde faktiskt att hon tystnade. Men sen borjade hon igen. Da stallde jag mig och diskade. Da somnade hon om...

Om det ar ngn som vill skriva till mig om sina egna erfarenheter av att hitta attityden nar man ar en valdigt "gratmild" manniska, sa vore det en hjalp!
/Katarina

Elle

Inlägg av Elle »

Katarina, du analyserar verkligen ert arbete och slår huvudet på spiken hela tiden :D Det är alldeles för mycket trafik och underhållning, på natten händer ingenting... :wink: Ge EN pangramsa direkt när hon vaknar och sedan kan ni antingen: 1. Stoppa in öronpropaprna och somna om. 2. Sätt på klassisk musik utanför hennes dörr 3. Gå upp och gör ljud i huset. Läs mer om detta i flera trådar om tidga uppvak men också via search.

Välj det som känns naturligast för er och följ detta, som det är nu ger ni otydliga svar till dottern.

På dagsluren är det också mycket underhållning, mer förtroende år dottern! Busa och skoja innan luren, lägg tillrätta ordentligt, kort solfjäder och ut med ramsa x 4. Låt henne sedan reagera och låt vara. Om hon inte ger sig, ger du EN bestämd ramsa när du känner att DU fått nog av hennes gnäll. Sedan sysselsätter du dig med annat, som gör att du släpper fokus från dottern. Du har nu gett henne förutsättningarna för att kunna somna, sedan är det upp till henne vad hon gör med dem.

/Elle
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Håller med Elle.
Bara ett inlägg också:
Visst ska hon tystna av ramsan, men det viktiga är att hon får besked om vad som gäller. Sedan kan hon behöva fundera några sekunder till (det är nog inte längre än så, eller hur - titta på klockan), innan hon inser vad du faktiskt sa.

När hon förstår det så somnar hon ju lugn.

Om du känner dig osäker på om hon tagit till sig ramsan eller om hon somnat i gråten, så ge henne en bekräftelse. Då får du sista ordet. Men den måste vara lugn och försiktig så att du inte stör.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Tack for tips och rad kara ni! Laggningen gick bra, sa nu kanner vi oss peppade igen. Hon fick bara en ramsa, sedan ignorerade vi henne men gjorde gott om ljud i lgh sa hon horde att vi var dar. Somnade efter kanske fem-sju minuter. Sa det blir ju att hon somnar "i graten" (fast det var inte direkt ngn grat, mer "gu vad jag ar trott-klagan"). Men vi ska alltsa forsoka bekrafta forsiktigt?

Pappa ska ta vargtimmen och nu ska vi satta stopp for trafik o underhallning. Bara sa jag forstar dig ratt Elle, det ar alltsa ok att spela Mozart fyra pa morgonen? Eller galler det bara tidigt uppvak efter vargtimmen?
/Katarina

joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Glomde: LO, nja det ar mer an nagra sekunder :? Nar jag forsokte i natt kandes det som vi hade en match om vem som kunde skrika hogst. Hon vann. Det var snarare hon som ramsade mig, jag tystnade men inte hon... Pappa lyssnar hon som sagt pa, dvs hon tystnar av hans ramsa for det mesta, aven om hon sedan gar igang igen. Men da lite lugnare.
/Katarina

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"