5:e natten -hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sammyparents
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 15:23

5:e natten -hjälp!

Inlägg av sammyparents »

Hej på er.
Fredag kväll och kanske ingen här men försöker ändå....vill ha råd från någon klok som kan se klart i det hela.......

Kort bakgrund: Har en liten sessa på snart 6 månader jag kört standardmodellen på sedan födsel. Har funkat bra men jag har valt att behålla ett nattmål med något varierad tid mellan 4-5 tiden på morgonkvisten....Har glufsat i sig snabbt och somnat bra i sin säng snabbt igen med några få undantag då man legat och haft trevligt och pratat sig igenom en timme eller två istället. Förra veckan lite oftare och även några uppvak vid 1 eller 2----varningsklockor började ringa hos mamma så.....

Ville få full ordning på detta nu och slopa nattmålet och började i kurarstil i söndags. Jag har haft kontakt med sign. miar70 genom pm och fått bra hjälp av henne men nu känner jag mig lite frågande ikväll och vill gärna få råd av nån mer......hon kunde inte hjälpa mig mer ikväll......Någon annan kanske?

Första natten blev tuff i 2 omgångar och jag buffade och ramsade. Hon kan ramsan sedan innan så jag hade lite "gratis" känns det som. Andra natten ett uppvak med enbart ramsning i en kvart. Tredje natten 3 omgångar med 2 st a la 2 timmar :!: :!: Fjärde natten 2 omgångar med 2timmars turer igen.
Känns inte som det går åt rätt håll och att jag kan ge henne svaren hon behöver.......Vad gör jag för fel?

Problem: Hon vänder över sig till rygg och kommer inte ned i djupsömn - även om hon somnar ett par minuter emellan men drar sedan igång igen. De 2 sista nätterna har jag avvaktat och avvaktat tills jag inte "orkar höra" mer (har ofta gått en timme)och lägger då snabbt tillrätta och ramsar och hon tystnar och är lugn.....
Inatt dock tillbaka igen till rygg och så höll vi på.......från 3 till 6 tror jag. Och då tog jag till musik vid 5 snåret och mannen kom in och tyckte att jag skulle börja buffa igen.....och påminna och påminna och påminna mkt mer med ramsan än vad jag gjorde.......Men hon lyssnar ju och tar till sig ramsan - inte skall jag väl behöva buffa då....?

Jag läser och läser och läser allt vad jag orkar idag och börjar tvivla på att jag börjat rätt, var för dåligt påläst.... :oops: :oops: ......är det därför det blivit så "fel".....skall jag backa bandet och börja om med buffning och ramsa igen.....? Vi sov gott innan jag började med oftast ett uppvak per natt.....men vill ju få bort nattmålet......

Kan tillägga att jag inte tycker att det blir "kris" speciellt mkt utan då jag lagt tillrätta tycker jag verkligen att jag hört att hon bett om det.....-Nu vill jag sova men kommer faktiskt inte runt till mage själv mamma! (Hon har inte riktigt kläm på det på dan heller) Är det upprepning av tillrättaläggandet hon behöver om och om igen när hon hela tiden rullar runt.....jo, du skall ligga på mage nu och sova så gott.....Hur skall jag agera?

Blev lååååångt detta men jag måste ju ge bakgrunden oxå. Hon har schema på dagen med 15 timmars sömn - och daglurarna fungerar bra - lite frågor till emluren oftast bara. Ammar och äter grönsakspureer till lunch och gröt till kvällen + nattslurk.
Mvh mamman......som är villrådig ikväll vilket ju inte är någon bra grund inför natten............ :cry: :!:
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Är inte så haj på att hjälpa dig med kuren, men jag undrar vad du har för schema? VI kan ju börja med att eliminera alla enkla hinder (om dom finns alltså) menar jag :wink: :D .

Du kan gå in och lägga henne tillrätta 10 minuter efter att hon somnat, dvs från rygg till mage. Det borde hon inte vakna av, och på så sätt sover hon ju djupare sen.

Jag hoppas att någon duktig kurare kommer till hjälp inför nattens övningar :!:

/Jenny
sammyparents
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 15:23

Inlägg av sammyparents »

Hej JennyH

Schemat är som följer:

20.30 - 8 Sova natt
8-9 Mål 1 Ammas
10-10.45 Sova fm 45 min
11-12 Mål 2 Lunch, puré + ammas
13-15 Sova middag 2 h
15-16 Mål 3 Ammas
17-17.45 Sova em 45 min
18-19 Mål 4 Gröt + ammas
19 Bad med storebror
20 Nattslurk ammas

Så ser det ut.....
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

:D :oops: Ursäkta, jag somnade visst ifrån igår :sleep: . Hur gick natten?

Schemat ser fint ut vad gäller tider. Min enda lilla tanke är nattslurken vid 8 - hur mätt blir han på bröstmjölken här? Det är ju kanonbra att du kan amma så mycket fortfarande. På kvällen tenderar ju bröstmjölken att vara lite tunnare, kanske kan du pumpa ur tidigare på dagen och ge i flaskan? Eller fylla på med ersättning/välling efter amningen på kvällen? Då vet du säkert att han här proppmätt inför natten.

Amatörsvar på kurfrågorna:
:arrow: Jag tror du släpper in vargar till lilltjejen när du slut ändå går in och lägger och tillrätta. Först ramsar du, och betryggar att du har koll på läget. Efter ett tag (när du inte står ut längre) så går du in och lägger tillrätta. Då ger du dubbelt budskap - du har inte alls koll på läget. Förstår du hur jag menar? Lita till ramsan, som vid det här laget borde ersatt borde buffningen :!:

:arrow: Hur ramsar du? Jag antar att du vet att det ska vara med magstöd, högre än man tror och övertygande. Jag är ingen hejare på det :oops: , men teorin kan jag iaf :wink: . Jag tycker inte det låter som att du lyckas övertyga dottern att det är tryggt att sova. Hon måste vakna för att bara kolla om du har koll på läget. Och får svaret att "nja, lite koll har jag kanske, eller har jag det?". (Du ramsar först, men går sedan ändå in.)

:arrow: Vad gäller att hon rullar runt till rygg, så gäller det att vid gonatt så lägger du tillrätta på mage. Hur hon sedan väljer att sova är hennes sak. Om du går in och lägger tillrätta varje gång hon hamnar på rygg, så lär hon sig att du måste göra det innan hon kan somna. Du vill ju lära henne att hon kan somna själv, oavsett ställning. Det är när hon väl somnat, som du kan gå in och lägga tillrätta (efter 10 minuter). Vi har slutat lägga tillrätta, så här sovs det på alla möjliga håll nu.

Och så läs den här länken (lång men tänkvärd!):
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Om dessa svar är tokiga, ber jag ödmjukast någon dipl kurare att rätta till det!!

Kram Jenny
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej sammysparents :D

:idea: Du har fått utmärkta råd från kloka JennyH :D Ge dig själv en lugn stund idag där du läser igenom hennes svar och funderar på hur du skall omsätta det i praktiken.

:-k Jag får känslan av att ni gödslar lite väl mycket med ramsan, kan det stämma :?:

:arrow: Det är ingen lätt period när barnet lärt sig vända till rygg men inte tillbaks till mage igen. Det stämmer precis som JennyH skriver, att alla försök att "hjälpa" faktiskt drar ut på "plågan" för lilla barnet. Barnets utveckling måste här få ske utan den vuxnes inblandning. Viljan till utveckling är enorm och snart kommer barnet på hur man gör. Ur behovet föds färdigheten. Fram tills dess att barnet lyckas vända sig av egen kraft visar du genom ramsan att det är ok även att somna på rygg :D

Lycka till :!: :D
sammyparents
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 15:23

Inlägg av sammyparents »

Hej och hallå!
Tack så hemskt mkt för svar.....läser och läser om igen och instämmer.....det är dubbla budskap att först ramsa och ramsa igen och sedan gå in och lägga tillrätta.....Iaf som jag hållit på! Jag är inte orolig över att hon inte blir mätt faktiskt, det fungerar bra med maten. Länken Mammuten skrivit har jag läst förut och igen och igen....den är så bra.....Tack för tipset ändå :)

Likväl....natten blev bättre.....Gnölade till vid 23 och vid 2 utan ingripande från mig.

Klockan 6.02 vaknade hon och hojtade och jag gav en pangramsa.......som hon inte nöjde sig med så här gjorde jag "fel" :?: :?: och fortsatte ramsa. :evil:

Fram till 6.20 tre omgångar ramsa( :!: )(För många inser jag idag) , hon lyssnar varje gång och går sedan igång igen efter ett par minuter. Tänkte mer på vargtimmersanvisningarna om lilla Annie i Så här kan det gå till - Annie, 6 månader och vargtimmen.Ramsa som upplysning en gång - sedan får hon hållas...blir det kris och jag inte vill höra mer påminn igen men gå inte in och vid nödläge lägga tillrätta och sätta punkt.
Nu får hon ligga och ta hand om sig själv resonerade jag. Upp och ner, av och till men aldrig kris......emellanåt uttråkad, emellanåt sur, emellanåt ledsen......ibland svårtolkad med det får ju jag ta på mig eller....skall ju inte hon behöva bry sig om......

6.46 - lugnat sig.....snyftar lite men verkar lugn......Ja, nu sover vi då......eller ligger iaf lugnt (de måste ju inte sova varje minut vilket är svårt att släppa ibland tycker jag......hon "behöver" ju sova, men det kommer ju jag vet!)

6.50 Arbetat upp sig rejält - nej, nu vill JAG inte höra mer tänkte jag....Bestämd ramsa x 6. (Skulle väl gått in och lagt tillrätta här direkt istället om jag nu skulle in kan jag tycka idag, eller skulle jag fortsatt med ramsan bara..... :?: :?: :?: ) Tar emot på slutet men tystnar inte helt......går igång igen och mer än förut......Jag tycker här att det är "nödläge" och går in och lägger tillrätta och ger en solfjäder - ut snabbt med ramsan x 4. Hon lugnar sig direkt och sover till morgon kl 8.

Inser idag att jag ju "räddar" henne när jag lägger henne tillrätta :oops: :oops: :oops: , hon måste få komma på det själv......och det har hon ju i viss mån gjort eftersom hon somnat tidigare på rygg de andra nätterna men inte verkar komma ned i djupsömn. Och då har jag varit där och "pillat" och dragit tillbaka henne ett par steg...... :evil: :evil: :evil: Trög i huvet är man! miar70 gav mig rådet igår kväll att inte gå in och lägga tillrätta förns hon hade somnat....skit oxå att jag inte stod pall....men nu glömmer jag det och går vidare!

Inatt blir det andra bullar ( :idea: kanske får ställa mig och baka i vargtimmen, för att göra annat alltså, då blir nog mannen nöjd till frukost :D :!: )......Nu till middagsvilan hade hon ju rullat runt till rygg såg jag och 10 minuter senare när jag kollade rullat över till sidan och sov sött......Hon kan ju visst.....fatta det morsan! :roll: :)

Tusen tack för all hjälp igen! Jag läser och reflekterar och läser igen...ska försöka vila lite nu oxå....precis som de två små......Och speciellt tack till miar70 som stöttat mig via PM, även seeeeeent igårkväll, du är en klippa!

Nu skall vi framåt och framåt och framåt.....

Mvh mamman
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
sammyparents
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 15:23

Inlägg av sammyparents »

Hej igen.
Efter att ha vilat lite :sleep: ......vill ställa en förtydligande fråga.....

Från Annie 6 mån och vargtimmen i Så här kan det gå till (har inte koll på citera än..... :oops: )
Ramsa som upplysning en gång - sedan får hon hållas...blir det kris och jag inte vill höra mer påminn igen men gå inte in och vid nödläge lägga tillrätta och sätta punkt.

:?: När jag påminner även i vargtimmen, kan jag då hålla på flera gånger och ramsa, dvs besvara hennes frågor eller är det bara en gång då med? Givetvis inte i onödan utan om hon jobbar upp sig mkt och stannar där!
:(
Mvh mamman
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej du :D

Ramsa när du känner att du skulle vilja gå in till henne - men gå ABSOLUT inte in annat än vid total kris! Och "trappa ner" på ramsandet nu - risekn är att du stör!
Så ramsa i nöd och gå in vid fullständig kris :!:

Kram Mia
(tack för dina varma ord :heart: )
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sammyparents
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 15:23

Inlägg av sammyparents »

Hej igen!
Tänkte avlägga en liten rapport.......det går bättre.......mkt bättre....... :D :D

Efter miar70:s raka korta råd i lördags......ramsa i nöd och gå in vid total kris kom vi vidare.....Jag gich INTE in (speciellt efter drygt en timme när jag och hon tröttnat ganska ordentligt som jag gjort förut) nu skulle vi VIDARE tänkte jag om och om och om igen :!:

Vår kommunikation vidareutvecklades kan man säga.....nu fick jag höra riktigt ledsen (man lär sig ju :oops: :) )......och då ramsade jag (för då ville jag in) och hon tog det! Förhörde sig sedan en gång till riktigt ledsen.......på uppåtstigande......Oh oh, tänkte mamma.....nu då? Jag avvaktar och ger tillslut en till ramsa x 8. Då går hon snabbt ned igen och tystnar för att förbli tyst och somnar!

Tjihoooooooooooo - lycklig mamma som stod pall! Det tog 1,5 timme och jag ramsade nog (dvs störde :oops: :oops:) en eller två gånger för mkt första timmen, sedan fick jag ju veta hur "ledsen" lät! Och då funkade vi!

Söndag natt: Jag tar nog mer fasta på JennyH:s råd.....mera mat! Igår kväll blev gröten ngt försenad......19 istället för 18, jättenöjd tjej efter det. Somnade gott och sov sedan HELA natten till 7.50! :shock: :D Superdupertjej!

Och mammas SJÄLVSÄKERHET hade ökat under dagen, det är ju inget konstigt det här med att sova egentligen, man snurrar in sig så mkt emellanåt och då är det en himla tur att ni guldstjärnor finns här man kan stöta och blöta med. :heart:

Så nu får jag nog tratta i än mer även på dagen tänkte jag......kan ha varit lite hunger ändå som smugit sig in. Hon är ju en stor tjej nu. Flaska har vi inte lyckats så bra med än, skulle vilja ha välling oxå men det får vi jobba på!

Tack än en gång för alla råd, speciellt Mia igen! Vidare skall vi som sagt......

Kram mamman
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Vilken härlig rapport! Vilken härlig attityd! Vad glad jag blir för er skull :D

Det du skriver och berättar, visar så tydligt att shn-kuren inte är nåt trolleri, som över en natt eller två får barnen att sova som spädgrisar direkt - det är en process som kräver jobb och engagemang, och det har ni lyckats jättebra med =D>

Bra att du tänker på aptiten också, med sömnen ökar matinaget, så bara proppa i :wink:

Nu är det bara att titta framåt, och njuta av er tös, och beröm dig själv för ditt toppenjobb :!:

Rapportera gärna mer, ni inspirerar helt säkert andra som är i början av kuren eller funderar på att börja!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Hur går det?
Nyfiken :oops: och vill gärna ha en rapport :wink:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sammyparents
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 15:23

Inlägg av sammyparents »

Hej igen!
Här har vi inte haft tid att vara på ett tag :sleep: .......och har inte behövt heller för den delen :D .....annat än att inspireras av andra då förståss..... :)

Tackar som frågar.....det går bra.....mkt bra. :D Lillan sover väääääldigt bra om natten och om dagen......det känns som att det sitter nu.........HURRA! :thumbsup:

Hon har vaknat till någon gång i vargtimmen och undrat vad det är som gäller men tagit ramsan på en gång och somnat om eller vid tidigt uppvak legat lugnt och grejat själv tills jag har väckt. TJIHOO!

Efter lite mera reflektioner och avslappning hos mamma löste sig det mesta med vad jag tror MERA MAT! Hon sov ju väldigt "bra" innan egentligen, så det kändes som att hon ju kunde detta! (Tänk vad lite griller i huvet kan ställa till det...... :oops: )

Hon är ju en stor tjej nu - det behövs mer än bara bröstmjölk (som ju förståss är väldigt smidigt tycker mamman men.....) Gröt i stora lass på kvällen diggar denna lilla stora dam!

Fast det hade jag nog inte kommit på bara så där själv utan att "tjöta" med någon.....så TACK för råd och stöd i processen! Det är det verkligen, för alla tror jag!

Vi hör av oss om vi behöver nya ideér......

Kram Bodil :D :heart:
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup: =D>
Förstod jag väl att det skulle gå såå bra :!:
Må så gott, sjusovare :sleep:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"