Äta banan?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
MissLavinia

Äta banan?

Inlägg av MissLavinia »

Tänker snart börja med smakportioner åt min son, funderar på att börja med banan, råkade nämna det på BVC och det blev ramaski!!! Dom tyckte jag var helt pantad, det SKA ju vara potatis! Enligt BVC är det helt kört att få dom små att vilja ha "vanlig mat" om man väl börjat med sött (frukt). Men det kan väl ändå inte stämma?

Det är väl egentligen bara här i Sverige (okej Norden, kanske) som potatis är nummer ett? Jag undrar bara varför. Okej om nu dom små hellre vill ha något sött än något mer neutralt, men då får dom väl äta frukt ett längre tag då, förr eller senare blir dom väl nyfikna på fler smaker, eller är jag helt ute och cyklar?
Mallig mamma till busunge född i maj 06
och en bäbis i magen som kommer i april 08
Nancy

Re: Äta banan?

Inlägg av Nancy »

MissLavinia skrev: Enligt BVC är det helt kört att få dom små att vilja ha "vanlig mat" om man väl börjat med sött (frukt).
Leia motbevisade BVC riktigt tjusigt :lol: Vi startade med banan och fortsatte sedan hämningslöst med allehanda söta mango- och päronpuréer. Idag är hon 15,5 mån och det har aldrig varit några som helst problem att få henne att äta kött, fisk, grönsaker etc. vare sig från burk eller "vanlig" mat.

Ge du banan och sen precis lika självklart grönsaker och kött :D

:idea: Lästips: Barnaboken s.308-310 om lille Movitz. Efter genomläsning lovar jag att du vågar servera vad som helst med lika självklar attityd :wink: :lol:

Lycka till :!: :D
blomman

Inlägg av blomman »

Jodu, så sa de till oss också. Men lilleman motbevisade det totalt. Vi körde "riktig" mat först vilket han slukade glatt. Sen skulle då fruktpureérna fram, och dem HATADE han! :shock: Han spottade och fräste och tyckte det var pest. Helt tvärtom alltså. Fast nu så äter han alla frukter och bär så det gick över det med. :)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj! :D

Kör på du... och när andan faller på finns massor med tips här

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677

Må matglädjen blomstra! =P~
/Fjällmor
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Jag fattar faktiskt inte varför man inte kan börja med frukt med resonemanget att det är sött :?

I nästa andetag säger de att det är bra att börja med palsternacka, morot, majs, pumpa, och vad är det? SÖTT!

Det är ju onekligen det som går hem, och jag har då inte haft problem med vanlig mat med mina ungar :wink:

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Vi började både med katrinplommon och potatis mer eller mindre samtidigt.

Vega var redan då lite hård i magen emellanåt så katrinplommon fick vi faktiskt rekommenderat av BVC att börja med. Men även i min föräldagrupp propagerades det för potatis och/eller palsternacka i första hand.

Verkar vara ett bakvänt resonemang att man ska börja med saker som inte är så "goda" för det lilla barnet :shock: :shock:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Singoalla

Inlägg av Singoalla »

Barnaboken börjar med banan. BVC börjar med potatis. Vem brukar ge bäst råd :?: :wink:
Här började vi med banan, sött och gott och en god motivering till att försöka med det något knepiga att få ner fast föda. Sedan tog vi grönsaker, inget problem. Ej heller med gröt, kött eller fisk när det sedan blev dags med det. Servera bara allt med attityd!
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

:lol: haha! Håller med singoalla! Vem ger bäst råd? :lol:
Vi började också med banan och har hittils inte haft problem med maten! Tvärt om! Våran lille gosse är snart 7 månader, och äter i stort sett allt dom små kan äta. Vi har heller inte ställt en enda fråga på bvc! Allt man behöver finns ju i barnaboken!
:lol:
Mvh Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"