Om insomnandet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HannaManna

Om insomnandet

Inlägg av HannaManna »

Vi har kört med kur för vår dotter nu i två veckor, ungefär. Nätterna går så mycket bättre än nånsin förut, hon hade inte sovit en enda natt ensam i egen säng före kurstarten, men insomnandet är inte så roligt. Det har egentligen inte blivit just alls bättre sen vi började.

Vi får henne glad före vi lägger henne, hon ler, och skrattar lite ibland. (Jag skrev tidigare om att det är svårt att få henne att skratta) Sen önskar vi glada godnatt, pussar och lägger henne i sängen. Så fort vi släcker lampan, och går ut med ramsa blir hon jätte sur, eller ledsen, jag är inte alltid säker på vilket dera det är frågan om :oops: . Det måste väl vara ramsan som jag inte har under kontroll? Jag tycker faktiskt att det är svårt, att hitta rätt tonfall och läge, och att vara övertygande nog utan att vara "skrämmande"... Tänk om ungen ligger och undrar varför mamma är så arg! Men jag, vi övar hela tiden och försöker få allt att funka bättre! Vi VILL LYCKAS!!! Vi vill ge dottern goda nätter och söta drömmar !

Tror ni jag istället för att få henne att lita på att hon kan sova tryggt i sin egen säng, kommer att få henne att börja associera sängen till en obehaglig, tråkig känsla som sedan blir ett problem för all framtid? :cry: Nu gråter/skriker hon en god stund alltid efter läggningen före hon somnar. 30 -60 min är det frågan om. Jag försöker avvakta och se vad som händer ända tills jag tycker hon låter förtvivlad och ledsen, då går jag in och solfjädrar. Det får henne sen att lugna sig om en stund.

Hur fort har andras barn slutat vara ledsna vid läggning? Gäller det bara att vara envis, tror ni vi ännu en dag kommer att få höra joller istället för skrik när vi gått ut ur rummet? Jag är rädd för att jag aldrig kommer att få min lilla underbara älskling övertygad om att det är skönt att lägga sig och sova. :cry: Och det vill jag ju sååååå gärna.
JH

Inlägg av JH »

Hej HannaManna!

Vad bra att nätterna fungerar!! :D Skönt för er och lilla pyret! :thumbsup:

Vad gäller skrik/protester vid läggning så kan det sitta i länge! Elsa skrek visserligen aldrig så länge som 1 timme, men protester och gnöl vid läggning hade vi nog i knappt en månad vid kvällsläggning och längre vid dagslurarna. (Det är konstigt hur man glömmer! Har inte fört loggbok TYVÄRR :oops: :evil: och det går så snabbt innan man känner "nä, men det var väl läääänge sen det var problem med läggning? Hon somnar ju alltid utan ett pip! Men när man tänker efter så har vi bara haft det så i ett par veckor!)

Jag tror att det viktigaste är att inte oroa sig för mycket innan läggning. Då blir man osäker och det märker barnet på din ramsa. Försök att tänk att "idag kommer hon att somna direkt!" (jättesvårt jag vet! ](*,) ). Jag har också sett andra som skriver att de alltid låter överdrivet glada och glättiga i sin ramsa vid läggdax, och att man ska leeee när man säger den! Om inte annat så hjälper det till att få en själv att känna attityden :D

Misströsta inte! Tänk på att ni jobbar för att hon ska känna sig trygg själv i sängen och ni kommer att nå dit så småningom :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Hannamanna

Du ville inte att ramsan ska låta arg.
Anna ramsade på föreläsningen i Göteborg - för att vi skulle höra hur det kunde låta. Den var käck och uppåt och VÄLDIGT taktfast. "Go' NATTi med sig SOOV så gott". Räkna - å ETT två tre fyr FEM sex sju å(tt) - ETT två tre fyr FEM sex sju å....

Kom på en lite knäpp idé... :lol: :oops:
Nu när jag skulle försöka återskapa den i huvudet så fick jag den melodin som de har när de visar solens uppgång och nergång på TV-vädret. Man kanske inte kan ramsa precis så, men hör den i huvudet och träna på ramsan så att den låter GLATT bestämd.

Resten verkar ju gå galant, så det fixar sig med nattningen snart också, bara ni VET att det kommer att göra det.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Hannamanna!
Du ska inte ramsa argt, du ska gärna le medan du ramsar, det fungerar extra betryggande på min lille E. När han är extra arg ibland så skrattar jag till och med lite medan jag ramsar högt och segt och utdraget ÖVERTYGANDE, eftersom jag vet att jag är envisare än honom men tycker att det är lite sött av honom att han försöker :D, han vet ju vad som gäller EGENTLIGEN. Jag har alltid använt glädjen som krut mot gnäll och skrik, det känns kärleksfullt och bra för mig. Poängen är ju att du VET att allt är bra, det är tryggt och säkert att sova och det kommer att bli skönt för henne, det är det du talar om med ramsan. Den skall TRYGGA henne och ingenting annat. Om hon sen skriker länge och det börjar kännas som att hon nästan retas, då kan man lägga in en liten jäklaranammaton i ramsan - en ton möjligen av ilska men bara en liten ton - men fortsatt vänlig i tonen. Om du ramsar på det här sättet kommer det att kännas mycket bättre för dig och hon svarar kanske snabbare, dessutom laddar du insomnandet med glädje. Sova här ju KUL, SKÖNT OCH HÄÄRLIGT, tänk så UNDERBART att ÄNTLIGEN få gå och sova!!! Eller hur? :D
När hon väl tystnar till slut, efter flitigt avvaktande, så ger du bekräftelseramsan med ett stort ömt leende på läpparna, en bombastisk orgie i smeksamt kärleksfullt berömmande tonläge. SÅÅ gör man för att insomnandet ska bli kul tror jag! :D
Lycka till, ni är snart i mål med en unge som jollrar vid läggning!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
HannaManna

oj va ni är härliga!

Inlägg av HannaManna »

Det är så härligt att jag har hittat det här forumet!! Underbart att det finns ett ställe där man får så här fiffiga, kloka och bra råd. Just såna som man behöver få höra när man inte själv längre är så säker på sin sak.

Ska satsa stort på leende-ramsor i kväll. Tack!
viola theresa

Inlägg av viola theresa »

Min elvamånaders flicka började kuras samtidigt som din och hade inte heller sovit i egen säng förut. Hon är inte heller så glad i att lägga sej, men det blev faktiskt bättre när jag tog en liten extra stund på kvällen att sitta och mysa och kramas med henne i lugn och ro. Sedan badar hon och äter kvällsgröt så hon är mätt och sömnig. En annan sak som hjälpte var att ta det lugnt vid läggningen, jag var lite för stressig först för jag ville inte "fastna" inne hos henne. Nu tar det ibland bara en eller två minuter. Är hon stressad kan det ta en halvtimme - fyrtio minuter.
Hoppas det blir bättre!
kram
viola theresa,har en dotter f?dd 31 januari 2004
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Bara att lyssna på alla ovanstående. :D

Under en lång tid var vår lilla allt mellan arg och mycket arg vid läggning. Frågor i mängder alltså. 8) Det gav sig sedan och oftast somnar hon gott och vi skojar lite i sängen innan. Vissa dagar kan det dock bli någon protest men det är nu mycket sällan.

Fasta läggningsrutiner, massa mys och skratt samt en glad och självklar attityd från er. :D Vad hon gör är att fråga "är detta OK" så det är bara att svara på - lugnt, kärleksfullt och betryggande.

Vinka godnatt till lampan och släcka själv brukar vara populärt. :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"