Snart dagisdags

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Nemi

Snart dagisdags

Inlägg av Nemi »

Hej på er alla,

snart är det dags för vår lille son att börja gå på dagis. Han har här hemma sina rutiner med bestämda mattider och sovtider, vilket fungerar väldigt bra. Dessa tider stämmer inte med tiderna på dagis (gissar att det kommer att bli så iaf).
Det är framför allt sovtiderna som jag oroar mig lite för. Hemma sover sonen 1.5-2h med start vid 12. Bäst sover han i sin spjälsäng (han riktigt ber om att få lägga sig, så sött :D ) och nattsömnen blir bättre om han sover bra på dagen.

Nån som har erfarenhet av detta?
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Fråga helt enkelt när de sover och äter. Om det går så försök att lägga om hemmaschemat efter det också. Då blir det ju samma varje dag. Det vore ju självklart att ha det på dagis också - tycker jag i alla fall.

Vi håller på att skola in Vera hos dagmamma - ska gå tre halvdagar i veckan med början kl 9. Vi kom tillsammans med dagmamman fram till hur vi skulle göra med sömnen anpassat till hämtning, lämning och mattider. Det blir ungefär som tidigare, förskjutet en halvtimme.

Jag hade givetvis önskat att vi kunde vara hemma (som det är nu har jag det rätt bra, jag jobbar heltid och mannen är hemma...). Dock kommer vi att kunna köra tre halvdagar en längre tid, så jag hoppas att det blir bra.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Electrifying

Inlägg av Electrifying »

VI håller på med inskolningen för fullt men har lite tur eftersom Anton till en början bara är 3 timmar/dag (mellan 9-12) Där har man mat 11,30 och sen vid 12 så sover dom flesta. Vissa bara en stund (ev väcks dom) och andra så länge dom vill.

Tog reda på deras tider innan vi skulle börja så att vi kunde anpassa vårat liv till de. Innan sov Anton på fm vid 10 tiden men den sovstunden har vi tagit bort oc istället har han 1 sov vid 12. Funkar alldeles utmärkt!

Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Oroade mig helt i onödan inför Gustavs sovande på golv istället för spjälsäng. På dagis gillar han läget och somnar sött kl. 12.00.
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Nemi

Inlägg av Nemi »

Det var intressant att höra. Hoppas att vårt dagis kommer att vara hjälpsamma med sovtiderna.

Det var en bra idé att försöka anpassa så att det inte blir så stor skillnad mellan dagis och hemma. Fast samtidigt så vill vi helst inte ändra på det som fungerar så bra. Det tog nämligen lång tid att få det att funka...

Hur har ni gjort med ev gosedjur? Sonen har en nalle som han alltid fingrar på när det är sovdags. Kanske läge att skaffa en till likadan?
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
Electrifying

Inlägg av Electrifying »

De har jag faktiskt också funderat på.. Hur vi ska göra med nallen.. den har han alltid när han sover (utom i vagnen)

Har en nästan likadan nalle men i annan färg som jag tänkte lägga ner hos honom på kvällarn och testa om den får lika mycke kärlek som den han har nu..

Vad händer annars om man råkar glömma nallen hemma eller kvar på dagis?! Nu är det dock förhoppningsvis ett tag till innan han kommer bli tvungen att sova på dagis också men presonalen verkar vara bra förberedda för alla protester som kan komma. Skönt det i alla fall =)
Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
Bettty

Inlägg av Bettty »

Hej.

Min dotter har en liten vovve som hon älskar, hon har den alltid med på dagis för ingen annan duger. :? Det har gått bra, jag lovar, man glömmer den inte :!: :)
Mamma till tv? sm? gullungar, en p? 2 1/2 ?r (ej kurad) och en p? sex m?nader (kur startad 23 Januari, mycket lyckat!)
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag ville inte sända med Rasmus nalle till dagis för jag var rädd att den skulle komma bort. Vi tog helt enkelt ett speciellt gosdjur som han hade med till dagis när han sov där, det funkade jättebra! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"