Kristin! Nej man
måste inte ha en s k nattslurk. Eftersom du har natt kl 22 så krävs det ju inte lika många mål mat innan det är morgon igen. Det är ju hur man själv vill ha det. Jag ville gärna sova mellan 22-04 även om jag lade honom kl 20. Därav min påfyllning strax före kl 22. Jag ville inte heller vara vaken till, eller vakna, kl 24.

Men många andra är ju nattugglor och föredrar den varianten.
Om du ska tidigarelägga natten till 20 redan nu måste du avgöra själv. Hur vill DU ha det? Hur kvällspigg är hon? Gör du det så ta det lite stegvis.
Jag får ta en sak i taget. Första målet är att ta bort 5-målet. SUCK...

Attityden fram! Det här är investeringar för din dotter och er. Kom igen!

Äter hon BRA kl 02 så går det säkert smutt!
Mat i slutet av varje vakenperiod bör man sluta med efter smekmånaden så att barnet inte förknippar sömn med mat. Barnet bör lära sig att somna från "vaket" tillstånd samt få i sig all mat inom 1,5 timme. Runt 2 månaders ålder föreslår Anna att mattiden förkortas till 1 timme max. Så ingen knockout-slurk nödvändig.(Men jag vet hur lätt det är för man vill så gärna vara HELT säker på att ungen är mätt speciellt om sömnen stökar lite.

) Inför nattsömnen har jag alltid gett extra innan läggdags. Och det tror jag är godkänt.
Ditt förslag på uttökning av natten tycker jag ser bra ut.
Linnan - Vad skönt att du svarade henne så bra att hon sov vidare ända till 7-tiden.

Har du bestämt dig för när nattmålet skall inträffa? I så fall vet du ju när du ska ge svar alternativt mat.

. Och var säker på att hon får allt hon behöver av mat, mer mat, sömn och socialt umgänge i övrigt under dagen. (se BB-boken

)! Det är ju av största vikt om nätterna ska funka. 8)
Se "skriken" som "frågor" istället.

Och det är ju skönt att du kan svara henne, eller hur? Det skadar aldrig att läsa på om buffningstekniken en extra gång (här eller i BB-boken). Hon fattar snart galoppen om du är konsekvent och håller dig ifrån det många av oss besökt - vagnings- eller i ditt fall buffningsträsket.

Det blinkar lite rött när du skriver: "På dagarna är det inga problem med att bli bumpad till sömns". Hon ska alltså få svar på sina frågor, men inte sövas. När det gäller vagningen är det av största vikt att backa när poletten börjar trilla ner och ge barnet en chans att lösa insomningen på egen hand.
Ja, varför (kan) det ta längre tid på natten? Fler vargar nattetid helt enkelt. Vargtimmarna, då många små vaknar och frågar lite extra inträffar ju runt 04-06. :-s
Lycka till!
Hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.