Hej alla kloka, jag är ny här och funderar starkt på att kurera min 9-månaders som vaknar ofta (ofta, ofta..suck) på nätterna. Har dock ett par frågor som jag skulle bli lycklig om jag fick lite hjälp med först:
1 Jag har en fysiskt riktigt stark liten tjej och har eftersom jag är reumatiker svårt att få ner henne till liggande och även svårt att buffa eftersom handlederna är ömma. Kan man klara kuren med bara ramsan eller finns det buffningsalternativ?
2 Vi bor i en liten lägenhet och lillan har även en syster som fortfarande är liten. Jag har svårt med att våga köra kuren eftersom att jag bara kan ha storasyster sovandes borta ett par nätter, men om det drar ut på tiden och skriks mycket vet jag inte hur jag ska göra för att syster ska kunna sova gott. Tips?
3 Lillan sover hos oss nu, men meningen är att hon ska sova hos syster när hon har lärt sig somna om själv. Är det lämpligt att lägga henne i ett tredje rum (vårt lilla arbetsrum) under kurtiden för att senare flytta henne till syster när hon är kurerad? Eller tappar hon i trygghet då?
Alla tips och funderingar uppskattas!
Alternativ till buffning?
-
Lua
Hej där!
Buffningen ska i princip inte användas efter första natten utan då ska ramsan ha tagit över. Kan din partner eller någon annan redig person ta de fösta 4 nätterna, så har du lite marginal
Om du sedan behöver buffa vid KRISLÄGEN så rör det sig om 4 buffar, solfjäder och sedan ramsa. Skulle du fixa det
Hur gör ni nu när lillan är vaken på nätterna
Om hon inte stör den större nu borde hon inte göra det under kuren heller. I alla fall inte efter två-tre nätter.
Svår fråga tycker jag! Jag skulle personligen göra hela förändringen på en gång och alltså lägga henne i "rätt" rum direkt. Någon annan med tips och funderingar?
Läs på som galningar, ställ frågor här och KURA sedan! Ni kommer inte att ångra er! Viktigast är ATTITYDEN av självklarhet. Har ni läst Mammut Marias klistrade tråd om attityden under "Kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år"? Om inte så gör det!
Kramar från Lua.
Läs på som galningar, ställ frågor här och KURA sedan! Ni kommer inte att ångra er! Viktigast är ATTITYDEN av självklarhet. Har ni läst Mammut Marias klistrade tråd om attityden under "Kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år"? Om inte så gör det!
Kramar från Lua.
Hade jag varit du hade jag kurat henne i det andra rummet (arbetsrummet) och sedan flytta in henne hos syrran när hon är en sk säker sovare. Och göra det till en stor happening att de då ska dela rum.
Angående andra metoder än buffning så är hon ju faktiskt en ganska stor tjej och då funderar jag om du kanske skulle klara dig med solfjädern... Jag skulle tro att du klarar dit ganska gott med den och skippa buffning - tror du att du skulle fixa det? Har du läst om solfjädern? Och redan andra natten - som sagt - tar ju ramsan över helt.
Och syrran behöver du inte flytta på under kuren. Låt henne sova gott i sin säng. Ni tar ju hand om lillsyrran och det kommer hon att känna.
Angående andra metoder än buffning så är hon ju faktiskt en ganska stor tjej och då funderar jag om du kanske skulle klara dig med solfjädern... Jag skulle tro att du klarar dit ganska gott med den och skippa buffning - tror du att du skulle fixa det? Har du läst om solfjädern? Och redan andra natten - som sagt - tar ju ramsan över helt.
Och syrran behöver du inte flytta på under kuren. Låt henne sova gott i sin säng. Ni tar ju hand om lillsyrran och det kommer hon att känna.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Tack!
Tack för alla tips! Som vi har det nu är jag där och räddar lillan så fort hon skriker, mest för att jag vill undvika att stora tjejen vaknar. Hon lugnar sig oftast så fort jag klappar lite på henne eller ger henne nappen. Det har bara lallat på sedan hon var liten och hade kolik och det är nu jag känner att något behöver göras. Hon är 9 månader och en vanlig natt ammar jag henne tre till fyra gånger och klappar och vyssjar väl lika mycket till. Vansinne! Jag är så trött så trött och det är inget mot vad hon är. Dessutom är hon såklart inte hungrig på dagen för att hon äter sig igenom nätterna.
Har inte kurat än, men prövat lite olika buffningsvarianter de senaste dagar och nätterna för att se hur jag klarar det med händerna samt se hennes respons. Bara det har varit ett otroligt lyft! Jag buffar lite som jag klarar (har tom testat att använda armbågens sida och det funkar skapligt) och har bara med det kunnat få till hennes sömn mycket bättre! Inatt somnade hon om själv när hon vaknade alla gånger utom tre, helt otroligt! Dessutom sov hon i egen säng från 4 till 7.30 utan ett pip, vi som är vana att gå upp 5.45 tyckte det var toppen på lördagen!
Så nu ska läsas så ögonen blöder och kuras därefter! Jag tror vi kommer att köra i arbetsrummet och flytta henne sen, annars blir det för mycket för storasyster tror jag.
Återigen, tusen tack!
Har inte kurat än, men prövat lite olika buffningsvarianter de senaste dagar och nätterna för att se hur jag klarar det med händerna samt se hennes respons. Bara det har varit ett otroligt lyft! Jag buffar lite som jag klarar (har tom testat att använda armbågens sida och det funkar skapligt) och har bara med det kunnat få till hennes sömn mycket bättre! Inatt somnade hon om själv när hon vaknade alla gånger utom tre, helt otroligt! Dessutom sov hon i egen säng från 4 till 7.30 utan ett pip, vi som är vana att gå upp 5.45 tyckte det var toppen på lördagen!
Så nu ska läsas så ögonen blöder och kuras därefter! Jag tror vi kommer att köra i arbetsrummet och flytta henne sen, annars blir det för mycket för storasyster tror jag.
Återigen, tusen tack!
Härligt att du är på gång!
Och när du väl bestämmer dig så kör du på ett sätt som fungerar för dig. Med rätt attityd kommer det att gå. Tror att det faktiskt kan vara en fördel att du inte kan buffa allt för mycket - det är lätt att fastna i det. Det här kommer ni att fixa om du ser till att ha rejält stöd i ramsan!
Läs på så mycket du kan och fråga om något är oklart. Och sen är det bara att tuta och köra! Men använd inte henne så mycket som "försökskanin" vad gäller buffning etc innan du kör igång kuren, det är så lätt att hon blir förvirrad om du "provar" olika saker - när du väl kör så kör du till 100% och tar ledningen över situationen. Lycka till!
Läs på så mycket du kan och fråga om något är oklart. Och sen är det bara att tuta och köra! Men använd inte henne så mycket som "försökskanin" vad gäller buffning etc innan du kör igång kuren, det är så lätt att hon blir förvirrad om du "provar" olika saker - när du väl kör så kör du till 100% och tar ledningen över situationen. Lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".