Uppdatering Wilmer samt behöver lite råd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt Linda, bra jobbat du o mannen :thumbsup: Ge guldklimpen :heart: en puss på näsan. Lycka till med bebisverskstan, vi öppnar snart den också :wink:

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

\:D/ :heart: :D
lindaell
Kontakt:

Schemaändringsdax?

Inlägg av lindaell »

Hej alla hjälpsamma! :lol:

Lite frågor har dykt upp och jag vill gärna få lite feedback på hur vi kan lösa dem. Wille har i dagsläget 3 dagslurar på vardera 45 min, 1.5 timme, 45 minuter. Korta lurarna går jättebra men den långa luren börjar bli rejält svårt att få honom att somna på. Ofta tar det över en halvtimme innan han somnar och då är det mycket skrik och gråt innan det blir tyst, ofta vaknar han för tidigt på den luren också.

Nattetid har börjat trassla lite också, vissa morgnar vaknar han vid 5-halv 6 också och är ledsen. Han sover kanske för mycket på dagen? Han är ju 8 månader om några dagar så jag funderar på om det skulle vara dags för ett nytt schema? I nuläget har han en vakentid på 2,5 timme mellan varje sovpass men jag tror nog han klarar 3-3,5 timme utan problem. (Förutom direkt på morgonen då).

Har skissat lite på ett schema men får inte riktigt till det då det blir för lång tid att vara vaken, har ni några förslag på hur vi kan lösa det?

Kram Linda
Stolt mamma till "Wille-Bullen" född 060206
Kurad i Gastsjön aug-06
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej Linda! :D

Är ju ingen expert men jag tror absolut du kan byta till två dagslurar. Min syster har väntat för länge med både två och en dagslur säger hon med tidiga morgnar och lång insomning som följd. När det finns så mycket roligt att upptäcka och undersöka kan man ju förstå att det är svårt att avbryta aktiviteten för sömn alltför ofta! Sätt ett nytt schema som det passar er skulle jag säga. Tycker det är jätteskönt med ett långt sömnpass på förmiddagen när vi vi är hemma och kortare på em när vi ofta är ute men vet att många har tvärtom. Vi kör fortfarande som det bestämdes i Gastsjön; morgon 7, sova fm 9.30-11, sova em 14.00-14.45 (ca en kvart senare än vi sa, får ofta banan innan för annars blir hon lite grinig...), sova natt 19. Blir ganska långt sista vakenpass men det funkar jättebra! Hade ev. femminutare på eftermiddagen i schemat men det har inte hänt så ofta. Vi går ofta en sväng i vagnen då och hon vilar lite. Sen ammar jag ofta som efterrrätt till middagen också vilket är ganska vilsamt tycker Filippa.

Lycka till! :D

Kram Jenny
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Linda!

Dags att dra ner till två lurar när lilleman börjar bli stor :lol:
Lite beroende på hur Wilmers dygnsrytm ser ut så bör du fördela lurarna med en långlur och en kortare.

När Emma var liten sov hon 1,5 timme på fm och 45 minuter på em. Beroende på hur trött hon var till kvällen så la jag tidigare om det behövdes :lol:

Sen kan det vara så att 8-månaders ångesten kan vara i intågande då mycket kan stöka både när det gäller sömnen och vaknpassen :roll:

:arrow: Justera till två lurar. Om han är tröttare på fm än em så skulle ett förslag vara
10-11.30 Sova
15-15.45 Sova
Tror att de tidiga morgnarna kommer att lösa sig per automatik om du gör det :!: :lol:

Kram Tessan och Camilla :heart:

Puss till Wilmer från oss i fjällen också så klart :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"