Hur många mål per dag/dygn?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Hur många mål per dag/dygn?

Inlägg av Kristin »

Hej!

Hur många mål mat skall en 6 v bebis äta? Är det 4 dagmål + nattslurk och sedan ytterligare ett till två nattmål?

Blir inte klok på detta...

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Japp, du hade visst blivit klok på det! :wink: Det tidigaste (1-2-tiden eller vad det kan vara) nattmålet ska kunna tas bort nu så du bara har det som sker i ottan kvar, som senare ska kunna dras ihop med morgonmålet.
Lycka till! :lol:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Hej o tack för svar!

På förslag av Mammut (och någon mer hjälpsam forumist :D ) ger vi lillen en slurk i sömnen kl 22 och därefter en slurk vid 03-tiden. Detta är nyligen infört (vi ligger lite efter :oops: ). Detta funkar inte alltid, dvs lillen vaknar ändå vid 01.30 och sedan ca 05. Jag skulle gärna vilja att 22/03-upplägget satt sig innan något tas bort. Våra kvällar är lite struliga/ostrukturerade än (se min fråga om natt 19 eller 22). Matningen är inte heller "maximerad" dagtid så jag vet inte om han står sig på det han får (inför natten).

Natten som gick fungerade det med slurk 22 och påfyllning 03. God morgon gjorde vi 06.30 \:D/ .

Blir inte klok på hur vi skall få lillen att sova 6 h i sträck :roll: ? Han kanske gör det redan nu? Kanske behöver han inte ha 22-slurken. Vi har inte testat om han sovit över det målet än....

Hm... :-k
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Det finns säkert många olika knep för att få till det. Min lilla är 3 veckor tidig och fick RS när hon var 7 veckor och rejält sjuk ett tag. Jag körde SM och hon släppte själv båda nattmålen, dock senare än vad som "rekommenderas" i BB. Första nattmålet försvann när hon var 6 veckor, kom tillbaka när hon var sjuk (och hostade så att hon kräktes upp sina mål) och försvann sedan igen när hon var 9 v. Andra försvann eller skjöts fram gradvis så att hon gick från 6-7-8-9-10-timmarsnatt succesivt. Och jag lät henne sköta det och HENNES tider råda eftersom hon själv visade så fint att hon klarade sig utan. Sen förlängde jag natten till 12 tim med en minikur när hon var 5,5 mån.

Så antingen tycker man att man behöver hjälpa till med att få bort målen medelst vagning (eller buffning) för att man inte ser någon tendens till att lilla barnet själv lägger av eller också funkar det att låta de små sköta det själva (om man märker att de GÖR det förstås!).

Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"