Måste bara återberätta...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Måste bara återberätta...

Inlägg av JH »

...en diskussion som min man hade med en av sina vänner, som han inte pratat med på ett tag.

Min man berättade att vi använder oss av AW's filosofi och SHN, och då sa vännen att de också gjort det på sina två barn (3 o 5 år), vilket vi inte vetat om! Min man och hans vän kom fram till att de tycker att AW borde få nobelpriset (i vad vet jag inte riktigt :D ), för det jobb hon lagt ner och de metoder hon kommit fram till genom sin gedigna forskning. De menade att sömnbrist antagligen kan vara en av de faktorer som orsakar många kostsamma samhällsproblem (kriminalitet, psykisk sjukdom mm), och om föräldrar bara kunde/ville ta till sig de budskap som AW förmedlar så skulle världen se mycket bättre ut!

Jag kan inte annat än att hålla med dem! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Nej inte jag heller :lol: :thumbsup:
Lena

Inlägg av Lena »

Jag föreslår nobelpriset i medicin :!: :D Och om inte det faller nobelprisakademien på läppen finns ju alltid nobelpriset i litteratur, med tanke på Barnabokens många ljuvliga och stundtals även poetiska formuleringar =D>

Tillåt mig citera ur Barnaboken sid 88: "Det du ser är en varelse som inför dina ögon kommer att beskriva hela människosläktets utveckling genom miljoner år. Det lilla grodyngel som simmade i din livmoders havsvatten ska växa och förändras till en självständigt tänkande varelse på två ben. /// Du får följa vägen dit. Du står inför ditt livs möjlighet att lära något inte bara om ditt barn, utan om människan, hennes utveckling - och om dig själv. Det är ett äventyr fascinerande som få." (slut på citat ur Barnaboken)

I höstas hade jag förresten en sån där härlig upplevelse då en väninna med två tonårsdöttrar var hembjuden på lunch. Hon frågade hur det gick med sömnen och jag svarade försiktigt att det gick väldigt fint - utan att nämna Barnaboken (jag var då i en period då jag tröttnat på alla märkliga (avundsjuka?) kommentarer av människor som inte läst en endast rad ur denna eminenta bok... :evil: ) Hur som helst, min väninna började lite trevande nämna att om det skulle uppstå problem med sömnen så var det bra att buffa barnet till ro och att inte lyfta upp det, för man vill ju inte låta barnet tro att sängen är en farlig plats. Och när hon nämnde vargen i nästa mening kunde jag inte låta bli att fnissa och utropa: Hurra, du har läst Barnaboken :!:

Självklart måste man inte läsa Barnaboken för att det ska gå väl för ens små barn. Måste nämna en annan vän som INTE läst Barnaboken, en pappa till två halvstora grabbar. Vid något tillfälle kom vi in på ämnet sömn och barn, och pappan nämnde att han alltid haft fast nattningstid för sina grabbar och att han alltid lugnat dem på plats i sängen i stället för att lyfta upp dem. För den här pappan var rutiner, konsekvens och en trygg hand helt enkelt bara sunt förnuft.

Slutsats: Barnaboken=sunt förnuft :wink:
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Bjud din man på en RIKTIGT god middag i helgen! :D :wink:
Jag blir så LYCKLIG när jag förstår att det faktiskt FINNS en del män som tar till sig AW:s metoder och tankar, inte bara kvinnor! :D Och som dessutom diskutterar det män emellan! Härligt! :D
Tyvärr är inte min man av samma lera som din... :cry: så här får man kämpa emellanåt för att få honom att förstå vad som är bäst för barnen :roll:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Gjorde en reflektion häromdagen och passar på att skriva det här med anledning av Lenas inlägg.
Vi är ganska nya här på sajten men har mött vår son med Barnaboken i bagaget från första stund (både jag OCH min man - men jag har inte fått honom att läsa självmant, jag har haft högläsning :lol: ).
Nu är jag SÅ HIMLA less på att höra "vilken TUR vi har haft"!! :twisted: Och "hur bortskämda vi minnsann blir". Detta med anledning av att vår son 99 % av tiden är mycket nöjd och glad. Han har haft sitt lilla schema och sovit och ätit så gott som på klockslaget, vilket har gjort att vi kunnat äta middag och umgåtts i lugn och ro när vi varit på besök hos folk utan att han använt rösten till annat än jollra när han väl vaknat och fått mat. Tydligen är detta en utopi (vi vet ju inte för vi är förstagångsföräldrar)!
"Men det är klart, han är ju frisk, har ju inte haft kolik eller så....tänk hur det är för de som har kolikbarn", är andra synpunkter. "Ni fattar inte hur bra ni har det...." etc. etc.

Jag bara VÄGRAR att tro att det bara är tur att Simon är så gudomligt snäll och så nöjd och glad och förgyller vårt liv så till den milda grad. :D
Så hittar jag sidan 314-315 i Barnaboken (småfolk/vardagen ur led?) som jag inte läst hittills! :o
Jo, vi gör som Anna säger; håller med om allt i det lömska krypskyttet.
Någon gång har jag försökt säga att det inte är svårt om man följer Anna Wahlgrens tankar i Barnboken men det går sällan hem. :roll:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"