Ta avskjed uten å få respons?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
sigrid

Ta avskjed uten å få respons?

Inlägg av sigrid »

Hei :)
noen synspunkter på følgende? :

Ikveld var mine barns far her hos oss. Han og jeg bor ikke sammen, og barna er hos meg. Faren var i et dårlig humør og like før han skulle gå kjeftet/"grälade" han på meg angående barna blant annet. Da han skulle gå var han fortsatt veldig sur og han gikk uten å hilse hadet til vår yngste sønn.

Regelen er at han og barna sier hadetbra til hverandre og gir hverandre kyss før han går. Han kan gjøre en stor greie av avskjeden til barnas store begeistring (de vinker i vinduet).

Saken er at ikveld holdt yngstemann på med et spill og lek da faren spurte ham (i en sur og på forhånd forurettet tone): "Skal jeg få en kyss av deg, (navnet) ?"
Gutten sa nei i forbifarten og fortsatte leken, mens eldstemann ga kyss og klem.
Faren snudde dermed på hælen og forsvant ut av døra uten å si hadetbra i det hele tatt.

Dette er noe som skjer når faren er i dårlig humør (jeg kan se på forhånd at han vil komme til å oppføre seg slik).

Jeg lærer barna mine folkeskikk og jeg vil at de også skal ta avskjed når noen, også faren deres selvfølgelig, drar. Derfor er de vant med å si hadet og gi klem og kyss til ham.

Hvis det skjer at noen av dem ikke tar avskjed slik jeg ønsker så insisterer jeg vennlig at "jo, gi et kyss, du og si hadet!- og du kan jo få vinke i vinduet" (veldig populært). Det skal da ikke mere til før de skynder seg fornøyde til faren. Jeg prøver å gå foran med et godt eksempel i den grad faren går med på det og jeg sier iallefall hadetbra på en hyggelig og glad måte!

MEN, ikveld insisterte jeg ikke på at yngstemann skulle gi sin far kyss og hadet, noe jeg altså vanligvis ville gjort i en slik situasjon.
Grunnen er at jeg vet at faren ville ha startet en ny oppildnet tale om hvor meningsløst det er å si hadet når ikke barna lærer, tydeligvis, (så da er det ingen vits i at han han gjør det!!?) og han ville ha snudd på hælen da også.

Dette har nemlig skjedd tidligere og jeg tenker på hvordan opplever barnet det?
At faren likevel ikke vil si hadetbra når man jo likevel viser at man endrer sin oppførsel?
Er det ikke slik at faren da viser i praksis at det er egentlig ikke vits i å si hadet?
I tillegg til at barnet opplever et sint foredrag der det selv omtales på en negativ måte? Så jeg tenkte at nå er det vel bedre at jeg ikke får sønnen til å ta avskjed når faren likevel ikke vil ta avskjed med HAM.

Jeg har tidligere sagt til ham på tomannshånd at han kan vel ta avskjed med barna sine- så de vet at han har gått og så de ser at det er slik man skal gjøre (det kommer ikke av seg selv, slik han forventer det), men er han tilstrekkelig sur bare går han.

Bør jeg insistere likevel til barna selv om de ikke kommer til å få respons fra faren?

(Håper dere forstod norsken :!: )
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:( Jag måste säga att jag tycker att det är barnsligt av pappan att låta sitt dåliga humör gå ut över sina barn :!: Det borde vara förbjudet rent ut sagt! Jag tror att det är viktigt att barnen får se och känna att pappa alltid säger hejdå till dem /älskar dem/ är glad mot dem hur sur han än är -och vad som än händer! Pappan får aldrig börja använda barnen för att "komma åt" dig, om du förstår vad jag menar?
Jag hade blivit jätteledsen om jag var du -i barnens ställe- och hade inte accepterat ett sådant beteende... För barnens skull :(
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:shock: Surgubbe :evil: ursäkta!

Jag förstår dig. Det är ett dilemma :shock: Pappan kan du inte uppfostra :roll:

Men pojken som sa nej, för att han var upptagen med sitt spel, skulle jag nog ändå skickat till pappa, utan att pappa hörde - bara tisslat snabbt i hans öra: "Nu går pappa, skynda dig och säg hej." Han fick spela vidare sedan.

Hade jag inte hunnit med det, innan pappa stormat iväg sur, skulle jag beklagat: "Oj då, pappa var visst på lite dåligt humör, nu går vi och vinkar i fönstret!" och genomfört det, glatt och lugnt.

Du vill lära dem uppföra sig som folk och det gör du. Så låt dig inte smittas mer av pappas dåliga humör och särskilt inte inför barnen :!: Jag vet att det är lätt att säga, men det är det enda raka. Tar inte du det personligt, gör inte barnen det heller. Oavsett pappas humör :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sigrid

Inlägg av sigrid »

Takk for svarene :D
Jo, det er sant at faren kan jeg ikke oppdra. Virker ikke som mine oppfordringer til ham om å oppføre seg annerledes synker inn, tydeligvis.

Tidligere har jeg gjort som det påpekes; jeg har hvisket til barnet om å gå til pappa og si hadet. Men gutten var litt forsiktig og sjenert (merket spent stemning sikkert) og visste ikke helt hvordan han kunne gi pappa klem når det var nytteløst å forsøke og klemme rundt ham. Fordi pappa var høyt der oppe og satte seg ikke ned, brydde seg fortsatt ikke om guttens initiativ, men fortsatte å snakke opphisset til meg om hvor ille allting er og: uhu, enda verre, nevnte barna i negative termer.
Og når pappa har forsvunnet utenfor vinduet uten å se på eller å vinke til gutten i vinduet, forstår han ikke.
Jeg forklarer at pappa måtte skynde seg eller at han ikke hørte så godt eller så så godt.
Jeg har veldig gode gutter og jeg tror nok jeg klarer å "ro" situasjonen i land så godt det lar seg gjøre overfor så små barn, men det skjærer i hjertet.

Jeg skal fortsette å la barna mine få gitt SIN avskjed ialle, så blir de til å omgås også når de vokser opp forhåpentlig.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det är inte roligt för ett litet barn (eller vem som helst) att vinka till en ryggtavla, och det är inte roligt att krama om ett par sura ben. Jag har verkligen varit med om situationen du beskriver, många, många gånger. Det skär i hjärtat, men det får man behålla för sig själv :-#

Ungen ska lära sig att hälsa när folk kommer och säga hej då när folk går, oavsett hur DE bär sig åt :!: Kramarna och kyssarna kan man inte tvinga fram och ska ju inte heller, och där får vi hoppas livet uppfostrar pappa. Vill han ha dem, får han ta dem :-$
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sigrid

Inlägg av sigrid »

Takk, du har så rett, så rett :roll: :)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"