Har inte varit här på ett tag då jag varit bortrest med lilla Ellen som nu hunnit bli 8 månader och kurades i början av september. Nätterna går fortfarande bra utan större bakslag, oftast sover hon utan att vakna till 6.30. Dock under dessa 10 dagar vi varit bortresta så har hon vaknat lite tidigare varje morgon tills hon igår morse vaknade redan kl 6. Så jag hoppas att hon hittar tillbaka nu då vi kommit hem igen!
Vad jag nu behöver göra och skulle behöva lite hjälp från någon av er med är att få ett nytt schema. Ellen har blivit så stor att hon nu skall klara sig på två dagslurar. Det känns alldeles för sent att lägga henne att sova en sista nap vid 17 tiden, så nu vill jag istället ha två längre pass. Vad tror ni om detta:
7.00 God Morgon
7.30 Frukost
9-10.30 Sovpass 1, 1,5 h
11.00 Lunch
13.30 Mellanmål
14-16.30 Sovpass 2, 1,5 h
17.30 Middag
19.00 Nattslurk och sedan i säng senast 19.30.
Problemet är att få henne att sova 1,5 h på eftermiddagen, hon vill vakna efter 45 minuter, men då blir det för lite sömn totalt. Tror ni att jag lyckas förlänga det passet?? Tips?
Har någon förresten läst dagens Svenska Dagbladets serie om sömn som delvis handlar om barnsömn och en insändare på bästa plats i artikeln börjar så här: "Tänk om alla BVC kliniker i Sverige lämnade ut Anna Wahlgrens Barnaboken till alla nyblivna föräldrar", och så beskriver signaturen Utvilad precis hur SHN kuren fungerar och hur bra den är!
KUL!!!
Tacksam för råd om schema!
Ha en bra dag kram Jemma, även hon en utvilad SHN fantast