Nytt schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jemma

Nytt schema

Inlägg av Jemma »

Hej vänner på forumet!
Har inte varit här på ett tag då jag varit bortrest med lilla Ellen som nu hunnit bli 8 månader och kurades i början av september. Nätterna går fortfarande bra utan större bakslag, oftast sover hon utan att vakna till 6.30. Dock under dessa 10 dagar vi varit bortresta så har hon vaknat lite tidigare varje morgon tills hon igår morse vaknade redan kl 6. Så jag hoppas att hon hittar tillbaka nu då vi kommit hem igen!
Vad jag nu behöver göra och skulle behöva lite hjälp från någon av er med är att få ett nytt schema. Ellen har blivit så stor att hon nu skall klara sig på två dagslurar. Det känns alldeles för sent att lägga henne att sova en sista nap vid 17 tiden, så nu vill jag istället ha två längre pass. Vad tror ni om detta:
7.00 God Morgon
7.30 Frukost
9-10.30 Sovpass 1, 1,5 h
11.00 Lunch
13.30 Mellanmål
14-16.30 Sovpass 2, 1,5 h
17.30 Middag
19.00 Nattslurk och sedan i säng senast 19.30.

Problemet är att få henne att sova 1,5 h på eftermiddagen, hon vill vakna efter 45 minuter, men då blir det för lite sömn totalt. Tror ni att jag lyckas förlänga det passet?? Tips?

Har någon förresten läst dagens Svenska Dagbladets serie om sömn som delvis handlar om barnsömn och en insändare på bästa plats i artikeln börjar så här: "Tänk om alla BVC kliniker i Sverige lämnade ut Anna Wahlgrens Barnaboken till alla nyblivna föräldrar", och så beskriver signaturen Utvilad precis hur SHN kuren fungerar och hur bra den är!

KUL!!! :D :D :D

Tacksam för råd om schema!
Ha en bra dag kram Jemma, även hon en utvilad SHN fantast
Jemma

Inlägg av Jemma »

:oops: Förlåt, det var ju inte meningen att starta en ny tråd!! Var lite tankspridd efter en 10 dagars resa..
Vår tråd heter ju "Gör bara ännu djupare bakslag" där ni kan läsa om vår väg till dagens sköna nätter.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej

Det låter lite mycket med två långa sovpass tycker jag. Kanske ha ett långt på fm och korta ned till 45 min på eftermiddagen (eller tvärtom så klart)

Min dotter sov 10-11.30 samt 15-15.45, natt 19-07 när hon var 8 månader. Är hon en tröttis kan du kanske förlänga ett sovpass, tex 10-12 samt 15-15.45

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och välkommen hem :!:

Våran tjej är också åtta månader och hon sover natt 21-09. Lur 1 mellan 11.30 och 13.00 och lur 2 16-16.45. Just när vi tog bort tredje luren fick vi ibland lägga in en 5-minutare kring 19.00 men nu behövs den i princip aldrig.

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Hakar på tråden för att fråga vid vilken ålder ni erfarna :wink: har bytt från 3 till 2 lurar :?: Och hur vet man när?? :roll: :D

/Jenny
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Jag sitter och försöker minnas... Jag vet att hon sov tre lurar när hon var 4 månader och att hon inte gjorde det när hon var sex. Det var ovanligt tidigt har jag försått i efterhand. Vi tog i alla fall bort lur 3 eftersom hon somnade senare och senare och ibland inte alls. Vi lade på motsvarande tid till de andra lurarna så hon sov lika mycket men på två istället för tre tillfällen.

Kram Lua.
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej!

Vi har gått från tre till två lurar precis förrän åtta månader, så att det ska hinna lägga sig innan förändringens tid (8-månadersångesten) tar vid.

Vi har haft en 45-minutare på förmiddagen och en 2-timmars lur på eftermiddagen. Då pojkarna var åtta månader såg schemat ut så här:

7.30 Morgon
9.30-10.15 Lur 1
12.45-14.45 Lur 2
19.30 Natt

Många har också långa luren på förmiddagen, men för oss har det passat bäst på efetrmiddagen. Det är enkelt att utgå från det här schemat. Runt 1-årsåldern faller förmiddagsluren bort och eftermiddagsluren förkortas till 1,5 timme. Eftermiddagsluren har vi kvar ännu på vår (snart) treåring. Samma tid som då han var en liten :D .

Inressant artikel i Svenska Dagbladet :D !
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Jemma

Inlägg av Jemma »

Hej!

Tack för era svar. Att gå över till två dagslurar är det bästa jag gjort!!Nu fungerar allting så bra för 8 månaders Ellen. Hon somnar utan protester nu då hon får vara uppe lite längre mellan sovpassen, och sover en lång lur på förmiddagen (1,5 h) och en kortare på eftermiddagen (45 min) och det räcker galant. Då är hon också precis lagom trött vid läggdags 19.30 (öven innan, skulle kunna lägga henne redan kl 19 men då hinner hon inte busa ordentligt med pappa som ofta kommer hem lite senare från jobbet så 19.30 passar vår familjs tider bättre).
Måste säga att jag inte hade fattat tidigare att man inte ska kämpa för länge med ett schema som är lite fel, jag rekommenderar att finjustera, för plötsligt faller alla pusselbitar på plats och barnet följer tiderna nöjt och glatt. Kämpade onödigt länge med ett tredje sovpass, borde ha förstått att hon med sina protester försökte säga det till mig och till slut även började krångla mitt på dagen för att hela schemat låg lite fel.
Nätterna är fortsättningsvis fantastiska, hon sover lugnt och fint och somnar om själv, men morgonen helt fullt ut sover hon nästan aldrig, vill för det mesta vakna 6.30 och jollra till 6.45, men det är helt ok för hennes glada mamma som tidigare under kuren höll på att krisa ihop men till slut fick allt att fungera så här bra :D :D Kram till er alla som kämpar för era barns goda sömn!
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

:D Bra, bra :!:
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"