Sovschema inför kuren på ettåring

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammajenny

Sovschema inför kuren på ettåring

Inlägg av mammajenny »

Hej!

Inför att vi ska starta Kuren nästa helg vill jag se över sonens schema, för "sen ändrar vi det inte i modern tid" :D
Vad tror ni om detta upplägg, som vi haft i några månader nu och funkar bra? (Eftersom kuren inte startat ännu så är starttiderna cirkatider, give-or-take 30 min)

06 morgon
0930-11 långlur 1,5 h (vaknar han alltför tidigt får jag honom att somna om)
1430-1530 kortlur 45 min i vagn utomhus (här väcker jag efter 45 min)
20 natt

Detta blir drygt 12 h. Tänkte öka nattsömnen en timme till kuren så att det blir 11h, jag vill spara sömn så att det blir två lurar under dagen.
Jag blir tveksam eftersom jag läser här att morgonluren ska läggas redan 2 h efter att man gjort morgon. Men han verkar verkligen inte trött då..? Och vakentiden blir så lång resten av dagen?
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D 2 timmar vaket mellan morgon och första luren är för småttingar :wink: ! Här snackar vi stora karln och då tycker jag så här!

:arrow: 07 Morgon
:arrow: 11-13 Sova
:arrow: 16-16.45 Sova
:arrow: 20 Natt

:idea: Vid 14-15 månader brukar det vara lagom med en lur och då kan schemat se ut så här!

:arrow: 07 Morgon
:arrow: 12-14.30 Sova
:arrow: 20 Natt

:D Lycka till!
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Tack, jag tyckte väl att det var lite tätt! Ditt schemaförslag gav mig lite nya frågor:

Om sova 11-13, när lunch? Idag får sonen lunch 11.30, direkt efter långluren när han är utsövd och har en härlig aptit! Ska man klämma in en mellis före luren så att han inte blir för hungrig?

Om sova fram till 16.45, hinner han verkligen bli riktigt trött till 20? Som vi har nu är han vaken ca 4,5 h mellan sista luren och go'natt.
BB-barn från start!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Mat:

:arrow: 07 (välling/gröt)
:arrow: 10.30 (lättare)
:arrow: 14 (middag)
:arrow: 17 (lättare)
:arrow: 19.30 (välling/gröt)

:idea: Du kan vända maten "lättare/midag" som det passar - såklart. Detta är bara ett sätt att visa principen -resten fixar du!

:idea: Japp, han kommer att vara trött :P ! Du KAN ha sista luren som en 20-minutare om han är nära 1-årsdagen! 13,5 timma sömn/dygn ska han ha och i detta schemat ligger +15 minuter.
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej Mammut Maria och tack för dina kloka svar! Vad skönt det är att bolla med någon :D

Har noga tänkt över dina mat- och sovförslag och även tänkt igenom vilka förutsättningar som gäller i "flocken" och som unge herrn behöver anpassa sig efter. Tillexempel så äter han själv, och jag tycker att det finns en poäng i att han deltar i våra måltider så att vi äter och umgås tillsammans. Så äter han och jag alltså lunch ihop och middag blir det när pappa kommer hem. Han verkar tycka det är mkt trevligt och deltar livligt i samtalen :D

Efter lunchen är vi båda pigga på att komma ut och se annat än hemmet, fixa ärenden, gunga leka och slutligen sova ute i vagnen.

Så, med papper och penna, har jag nu kommit fram till följande. Jag har tidigarelagt första hälften av dagen men behållt dina föreslagna tidsmarginaler mellan lurarna. Vad tros? Han fyller ett om ett par veckor.

0630 morgon
0630 vällling
09 mellis, gröt
10 alt. 10.30 -12 sova
12 lunch
15-1545 sova
16 mellis, lättare
18 middag
1930 natt
BB-barn från start!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ser kanonbra ut! Lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Glöm inte nattslurken vid läggdags :D !
mamma may

Ettåringssömn

Inlägg av mamma may »

Hej
Loggade precis in för att jag behövde råd om min ettårings sömn och stötte på detta utmärkta inlägg.

Jag tycker att tiderna verkar bra. Min ettåring sover just nu som följer:

vakna 7
sova 9-11
sova 14-15
sova natt 19.30

Och har senaste veckan klagat :shock: när han ska sova. Jag förstår att han behöver sova mindre och mitt problem är att jag inte kan senarelägga tvåtimmarssömnen eftersom jag måste hämta storebror 7,5 på skola 12 två dagar och 13 en dag och 16 två dagar. Han får vara på fritids två em i veckan och vill egentligen vara där mer.

Är det nödvändigt med ett sovpass på två timmar? Eller kan jag ge honom kanske 1,5 tim på fm och 45 min på em?
Alltså som följer

7 vakna äta
9.30-11 sova 1,5 tim
11 lunch
14-15 sova 45 min
18.00 kvällsmat med familjen
19.00 kvällsslurk
19.30 sova 11,5 tim

Detta blir 13 tim 45 min. Vad tror du MammutMaria?
mamma may
mamma till Felix -97a och Leo f. 040110
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Självklart mamma may! Det går utmärkt!
mamma may

Inlägg av mamma may »

:D Tack för hjälpen, då kör jag på det.
mamma may
mamma till Felix -97a och Leo f. 040110
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"