Dagslurar... big problems..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nannapanna

Dagslurar... big problems..

Inlägg av Nannapanna »

(SHN) Kurade Ida för ca 1½ mån. sedan, och nätterna har funkat kalas, INGET bakslag :shock: :D Hon har sovtider 20.00-08.00. Visst, hon kan vakna ca 07.30 på morgonen eller nåt mellan 7 och 8, men har aldrig vaknat före 7 . Eller, vaknat har hon ju gjort men somnat om alldeles själv utan bekymmer, vi har inte ens behövt ramsa. Ibland kan man gå förbi sovrummet ca 10 min. efter läggning, och hör då hur hon sitter o pratar i sin säng och drar o speldosan ;) Sedan somnar hon nöjt när hon är "klar med sitt". Vackert... :!:

Men men... DAGARNA. Får ihop på sin höjd 20 min. X 2 :cry: Har ju provat (säger provat för det har ju uppenbarligen inte funkat) att ha henne sovandes i vagnen.
Idag lade jag henne i spjälisen, hon somnade i min famn efter ca 10 min. vankande (tungt, hon väger ju över 12 kg nu..) och jag lyckades lägga ner henne sedan. Hon sov 1 timme ganska precis.

Hon fyller 1 år 28 sept., och hennes sömnbehov är då ca 13,5 timmar. Det får hon ju inte ihop. Knappt 12 timmar/dygn när det är som mest "illa".

Ska jag korta ner natten istället så kanske hon blir tröttare på dagen? och således får lättare att somna och sova kanske 1,5 timmar?

Schemat ser ut såhär nu.

07.30-08.00 vakna, välling i sängen. Vi äter frukost ca 08.30 och då brukar även hon äta en macka.

11.00-11.30 lunch
brukar försöka få henne att sova därefter, men lyckas typ aldrig.
...så då går vi direkt på mellisen vid 14.30-15.00
därefter brukar hon kunna sova, 20 min. ... har hänt max 1 g./v. att hon sovit 45 min. då också.

17.00-17.30 middag

19.00 bad
19.30 välling
20.00 sova. Då brukar hon va så slut att vi får ta till marginalkvarten o lägga henne 19.45.

Ska vi dra ner till EN sovperiod mitt på dagen? Vad gör jag när hon vaknar efter sina berömda 20 eller 45 min.? Ska jag "kura" i spjälisen på dagen precis som på natten, men endast med ramsa? Gjorde faktiskt helhjärtade försök ett par dar, men hon var mkt värre ledsen o upprörd då så det gick bara inte :(

Please, hjälp... Jag är så TRÖTT på att ALDRIG få någon tid för mig själv mitt på dagen, det känns som non-stop från morgon till kväll. Sambon jobbar heltid, bygger garage på sin "fritid", och jag har många hundar som kräver sitt också. Skäll inte på mig nu bara, är lite känslig o trött just nu :oops:
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag råder dig att backa!!! även på dagen.
Det låter som om du sköter kvällen alldeles utmärkt. Hon läggs utan krussiduller och somnar efter ett tag av sig själv. Hur bra som helst. :D

Varför somnar hon då i din famn på dagen? (Inget skäll, bara en rak fråga)
Lägg henne i sängen och ha samma självklara känsla i magen som på kvällen - hon ska sova, ingen tvekan.
För att få ordning på lurarna på dagen är mörkläggning bra. Då försvinner alla synintryck och hon störs inte av allt runtomkring.
Ramsa på väg ut ur rummet - säg t.ex. "Hej på en stund, nu ska du sova" 4 gånger. Det är en upmaningn till henne så det ska göras utan att darra eller tveka och utan att kräva godkännande från henne.

Jag skulle också fundera på att lägga henne en halvtimme tidigare på kvällen. Det brukar inverka positivt på morgonen och dagarna. Det är större sannolikhet att hon är för trött för att sova än att hon är för pigg.

Kanske skulle du lägga in en 20- eller 45-minuters lur före lunchen. Sedan En längre lur, 1,5 timme, vid 13 eller 14. Jag vet att det låter omöjligt, men om du läser om "sova hela natten-kuren" och gör som det står (fast på dagen) så kommer det att gå jättebra. Det kan ta ett tag, men håll tiderna och ge henne möjlighet att somna själv.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Tack snälla för svar O:)

Om jag gör schemat följande då;

07.30 vakna, välling i sängen.
11.00-11.20 sova
11.30 lunch
14.00-15.30 sova (MEN då blir det 4 timmar mellan målen..)
15.30 mellanmål
17.00 middag
19.00 bad, borsta tänderna, pyjamas
19.30 välling
19.45 sova

Problemen tycker jag blir då först så lång tid mellan målen, sedan för tätt.
Kan hon sova så tätt inpå luren på f.m. tro? Om dagslur nr 2 ska vara vid 13.30 t.ex.? Jag vill helst inte ha middagen så tätt inpå kvällsvällingen heller, för hon tar tid på sig att äta och då dricker hon sällan upp all välling, om det blir för tätt inpå middagen. :roll:

Hade riktig attityd (jag måste vara på alldeles rätt humör för att ha den rätta attityden tror jag, vara så less så jag inte blir så förstörd när hon är ledsen) nu och provade lägga henne 10.55, satt utanför rummet o vek tvätt och ramsade lite när hon skrek upp sig för mkt. 11.10 somnade hon :!: :shock: :D Ska alldeles strax rusa o väcka henne, så det blir 20 min. precis :D
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jättebra jobbat!

Ett schema är ett pussel som man får fundera över vad som passar bäst.
Att det går 4 timmar mellan målen så tror jag inte att det är något bekymmer.
Om ni äter lagad mat till lunch så kanske det inte är hela världen om hon inte äter full måltid vid middagen, utan mest är med socialt och sitter med er och petar i sig lite mat.
Å andra sidan om hon äter bra vid middagen, så är ju påfyllningen på kvällen just påfyllning. Så mycket hon behöver för att klara hela natten utan mat.

Imorgon gör du som du gjorde idag, men backar ännu mer. Plocka ur diskmaskinen, eller städa skåp i köket. Vad som helst, lite längre bort och så att hon hör att du gör annat och så att du låter bli att överkoncentrera på henne.

Du klarar detta galant, med tålamod och envishet.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej
Ville bara säga att jag har haft samma tankar kring välling nära middagen men det verkar som om min lilla tjej fixar totalmängden mat alldeles bra själv. Om hon äter lite till middag äter hon mer välling och vice versa. Jag har haft (och har fortfarande några) vargar att jaga bort tro mig men detta verkar inte vara några problem. Nattsömnen påverkas inte av vällingmängden utan vad hon ätit sammantaget i så fall.
Lycka till
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"