Det här med att sova på mage....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Emils mamma
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 21:12

Det här med att sova på mage....

Inlägg av Emils mamma »

Nuförtiden ska man ju lägga barnen att sova på rygg (mindre risk för plötslig spädbarnsdöd) fick jag veta på BB. Inte vet jag om jag vågar låta min snart 4 månaders sova på mage då... :( Hur har ni gjort? Kan man buffa dem trots att de sover på rygg? Eller finns det nån annan metod?

Min Emil äter med ca 1 och en halv timmes mellanrum på dagarna, på eftermiddagarna varje timme. Det blir ju jättesvårt att gå över till att amma honom med 2-3 timmars mellanrum. Nån som har erfarenhet?

Han brukar somna vid 18-19-tiden och sover då 4-6 timmar innan han vill äta. Somnar direkt. Nästa gång vill han äta efter 2-3 timmar och sen varje timme (på morgonkvisten vid 5-tiden). Jag matar honom ca. 2 ggr/natt och sen flera ggr på morgonen.

Han sover inte heller mycket på dagen. Ca. 1 timme på fm. Ca. 1 timme på em. Sen är han jättetrött och grinig efter 16. Han kommer liksom inte till ro för att sova förrän det är dags för natt-sömnen. Så timmarna mellan 16-19 kan ibland vara jättejobbiga, för att han är så trött, men somnar ändå inte.

Jag brukar amma liggandes i sängen och han somnar vid bröstet. På nätterna har han sovit i vår säng och ibland i vaggan. Nu ska vi börja låta honom sova i spjälsängen, men det skulle vara skönt att slippa amma honom under nätterna då.

Någon som har nåt bra tips till mig? :?
Mamma till Emil, f?dd 7 augusti 04
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Det låter precis som att ni skulle bli hjälpta av att lägga honom på mage!
Ingen kan säga det bättre än Anna själv, är jag rädd! Så gå in på "Sova på mage -Risk för psd?" under Basbegrepp och förutsättningar här på forumstartsidan och läs. Så kanske du kommer en liten bit på väg åtminstone :wink:
br
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:28

några råd från mig

Inlägg av br »

Hej
vad gäller magläget så la vi sonen på mage tidigt bredvid mig. han sov bättre påmagen ( men inte jag eftersom jag låg och lyssnade på varje andteag). Vi hyrde ett andningslarm ocg sonen l¨åg på mage ett par månader innan vi "kurade".
Smamanfattningsvis ser jag Annas teorier som att man äter ordentligt när det är matdags och sover ordentligt när det är sovdags.

Om du styr upp sov o mattider så kommer Emil att vara hungrig och utvilad och äta ordentligt när det vaknkas mat och inte tillräckligt trött men mätt för att kunna somna!!

Det viktigaste när man drar igång kuren är att man tänkt igenom allt ordentligt, med det menar jag schema, vem som är ansvarig för de första nätterna, att det kan bli skrik osv.
Och för att kunna tänka igenomallt detta så är de texter Anna skrivit bara attläsa och läsa igen. Om du inte ska kura ensam så se till att övriga inblandade läser och att ni diskuterar så att ni har uppfattat lika!

NÄr vi startade fanns inte detta forum :( , s åvi hade ingen att fråga. Men oftast så fanns faktiskt svaren i Annas "instruktioenr" och fast vi läst de "hundra tusen" gånger så blev de ibladn en aha upplevelse.

Det skriv ibland om attityden här och det är fakiskt så att shn kuren provar man inte, den genomför man!!

Jag lovar att du kommer att få hjälp och försök till svar på dina frågor här påforumet
Lycka till
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Emils mamma
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 21:12

Tack..

Inlägg av Emils mamma »

..så mycket för svaren, Sagomamma och br! :)
Mamma till Emil, f?dd 7 augusti 04
HelBoB
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 22:53
Ort: V?rmd?, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Hej Emils mamma,

min dotter är 6 månader snart och jag la henne på mage för ungefär en månad sen. Hon har alltid legat mycket på mage under vaken tiden, och en av de första nätterna när hon låg bredvid mig i sängen så såg jag på henne när hon vaknade och tittade runt i rummet (mörkt) och sen la ner huvudet igen för att sova vidare.

Det kändes som att hon trivdes med att sova på mage, så vi har fortsatt med det. Under en period när hon var mycket hostig och förkyld så la jag henne på sidan istället, för jag tycker själv man blir så täppt i näsan när man ligger på mage och man är snorig... Eftersom hon ammar på natten (tyvärr, ej kurad ännu) så ville jag inte riskera problem med det.

Hur som helst, nu sover hon fortfarande på mage, men ibland väljer hon faktiskt att vända sig till rygg, så jag vet inte vad hon gillar bäst. Men eftersom vi ska kura snart så vill jag ha henne i magläge för buffningens skull.

Vi har inget andningslarm, men jag ska inte avråda från att skaffa det. Finns att hyra tydlingen. Hade dottern varit yngre hade jag skaffat det. Hon är väldigt rörlig, väldig van att ligga på mage dagtid, och har vänt sig första gången för två månader sedan. BVC säger dessutom att kan de vända sig själva så (från rygg till mage) är den värsta faran över.

Angående de övriga frågorna så tipsar jag om att verkligen läsa standard-modellen och bara bestämma när han ska äta och när han ska sova och sen INFÖRA det. Det gjorde inte jag vid den tiden, men efter att ha läst mycket på detta forum så förstår jag att det gör under för välbefinnandet. VARFÖR började jag inte tidigare med FASTA RUTINER? Det kör vi nu och det blir ju oerhört smidiga dagar. Schemat följer jag ordentligt förutom att jag fortfarande nattammar eftersom dottern inte lärt sig sina 12 timmar ännu. Det tar ju ett tag att läsa in sig på "kuren", så jag införde schemat efter att ha fört logg på hennes beteende någon vecka och gjort ett schema som passar henne och våra rutiner hemma.

Försök lägga sonen i spjälsängen istället för bredvid dig på natten. Det är sååå lätt att bara vända bröstet till när man inte orkar göra annat och då blir det så att man ammar "flera gånger på morgonen". (Det gör jag, fastän jag vet att hon egentligen inte är hungrig utan bara vill ha hjälp med att somna om).

Mitt tips till dig är att läsa på om Annas sova-hela-natten-kuren och sen köra!! Det ska jag göra så att min lilla solstråle får lära sig att hon faktiskt kan somna och somna om själv, så det så!!

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Emils mamma
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 21:12

SHN-kuren..

Inlägg av Emils mamma »

HelBob: Tack för ditt svar...nu är jag än mer tänd på att införa FASTA RUTINER för Emil! Det får bli "mission 1", sen får jag se hur det går med sovningen. Ska fixa till spjälsängen nu så han får börja sova i den till att börja med.
Mamma till Emil, f?dd 7 augusti 04
mammamy
Inlägg: 632
Blev medlem: lör 27 nov 2004, 12:27

Inlägg av mammamy »

Hej Emilmamma!
Jag tycker gott du kan börja med att införa några av alla goda råd som finns här på forumet och i Annas "bruksanvisning" först, innan du kurar. Så har jag gjort, har inte kurat än, behovet har inte riktigt blivit nog stort hittills. I takt med att man ser allt mer fungera, ökar också tron på metoderna och därmed "attityden" och i förlängningen möjligheten att lyckas med kuren utan större besvär :D.
Har funderat på er och tänker i samma banor som de övriga, är han mätt? Inte mätt bebis kan inte komma till ro och jag skulle tippa att Emil sover på tok för lite på dagarna (min 4-månadersprins sover 9.30-12, 14-16, 18-19 och 21-07med ett nattmål). Kanske är han trött och inte hungrig ibland dagtid när han gnäller eller skriker? Bröstet känns väl alltid bra för honom i de lägena fastän han kanske skulle må ännu bättre av att få sova? Jag är själv himla dålig på att skilja mat-skrik från sov-skrik osv, skrik är outhärdligt för mig i alla former!
Du skulle kunna prova att truga max med bröstet i några dagar och dessutom försöka införa fasta sovtider på dagen genom att tex promenera med vagnen den tid du vill han ska sova, ifall han sover när vagnen rör sig vill säga, det gör ju många barn i den åldern. (Ja, det kan bli långa promenader men jag tror det räcker med tre dar så sitter tiderna och du kan sluta gå, då har han vant sig vid att sova längre i sträck.) Motion ska ju va bra också har jag hört) :D
Slutligen vill jag absolut råda dig att skaffa ett andningslarm innan magsovning. Jag tjatar om detta och kommer att fortsätta att göra det för statistiken om plötslig spädbarnsdöd är entydig. :!:
Jag måste säga att jag är imponerad över att du orkar amma så ofta, jag skulle ha blivit galen på kuppen, du kommer säkert att kunna införa det du vill! Heja! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Emils mamma
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 21:12

Tack för svaret!

Inlägg av Emils mamma »

Hej mammamy!

Vad roligt, precis när jag skrivit mitt inlägg här om att jag börjat med standardmodellen så läser jag ditt inlägg! Jag tänkte som så att jag börjar lite lungt med att få ordning på rutinerna och få honom att ÄTA mer när han väl äter, precis som du skrev. Han har ju helt klart ätit för lite och därför velat amma oftare OCH många gånger skulle han nog behöva sova istället för äta. Man lär sig nåt nytt varje dag och jag är glad att jag får tips och råd från er här inne! Tack så mycket!

Vad gäller amninngen, så har det ändå gått rätt så bra, fast det har varit ofta. Jag har väl trott att det är så det ska vara och accepterat det... Fast det är klart att jag hellre ammar mer sällan (och istället längre stunder) och att Emil får en bättre vardag.

Jag har också hört att motion ska vara bra........... :wink: :lol: så det ska jag börja köra med...imorgon... :lol:

Kom gärna med fler råd till en vilsen................
Mamma till Emil, f?dd 7 augusti 04
mammamy
Inlägg: 632
Blev medlem: lör 27 nov 2004, 12:27

Inlägg av mammamy »

Vackert så, heja heja!
Man blir lite överraskad ibland över att de små liven kan en massa som man själv inte förväntar sig av dem, inte sant? AW skriver mycket om att man måste ha tilltro till barnets egen förmåga och jag har insett att det ligger enormt mycket i det. Det är väl mycket det den sociala samvaron handlar om också, att låta barnet vara delaktigt men IFRED så att det kan ägna sig åt vad det själv vill en stund och utveckla sina förmågor i egen takt. Jag vet med mig att jag överkoncentrerar mig på min gosse och det har gjort mig jättestressad i onödan och honom gnällig, men jag jobbar på det!
De flesta av oss har ju fått råd på BVC men de har bara handlat om det som AW kallar smekmånaden tycker jag, sedan förväntas man klara sig själv. Det fantastiska med barnaboken och det här forumet är att det ger mig som är en ohyggligt ambitiös men också osäker mamma en bruksanvisning som gäller även när barnet utvecklas. Skönt!
Slutligen är det härligt att ha likasinnade att diskutera med och skönt att se att även andra inte har det så lätt hela tiden :twisted: , det är lätt att känna sig som en dålig mamma!
Kämpa på, du kommer att lyckas i racerfart tror jag! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack mammamy, och lycka till, Helena :wink: MAn får komma ihåg att de små barnen inte ÄR särskilt hjälpsamma i början - dels förstås för att de ställer frågor (förståeligt nog) inför alla förändringar, stockkonservativa som de är :roll: dels för en så enkel sak som att de faktsiskt inte hinner bli hungriga som folk på dagarna förrän efter minst två, i regel tre nätter av icke-ätande. Varpå man står där med sin tv'ättade hals och ska lägga en liten unge för tio eller elva eller 12 tim natt, vad man nu har bestämt, och VET att ungen inte alls är proppmätt. Kanske inte har ätit någon nattslurk alls, t ex. Och barnet vaknar femtioelva gånger och man riktigt ser framför sig hur svältdöden är den varg som grinar både ungen och en själv i ansiktet. Men jag lovar - ett friskt och fullviktigt barn svälter inte ihjäl på en, två eller tre amningsfria nätter, även om aptiten på dagarna är skral. Den blir bättre. Kolossalt mycket bättre. Och då ska schemat säga fyra måltider om dagen plus nattslurk, inte mer :!: Så långt komna slipper ni 1. nattmål förstås, jobbigt för alla i längden, 2. ett barn som "vägrar" äta det ena eller det andra, 3. ömsesidig osäkerhet, i sig en sann aptitdödare :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"