Mättar inte bröstmjölken tillräckligt? (

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mindy

Mättar inte bröstmjölken tillräckligt? (

Inlägg av Mindy »

Hej!

Vi har börjat köra standardmodellen denna vecka med vår son men det går inte så bra. Vi har haft/har riktigt fina rutiner (3 timmars intervall; 1,5 tim mat/umgänge + 1,5 tim sömn men 4,5-5 timmar sömn i sträck på natten)tidigare förutom att han fortfarande äter vid vargtimmen, vilket är det vi vill plocka bort för mamma vill sova hela natten snart.
Mer info finns här:
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=939

Nu börjar jag tvivla på att bröstmjölken räcker för honom! :cry: Vi har haft de kritiska perioderna som AW beskriver men nu tycker jag att MÄNGDEN räcker. Det rinner till bra och han sväljer allt vad han hinner.
Han är en liten krånglare ibland, särskilt vid första morgonmålet så det är ömma järngreppet som gäller. :) Nu är dock frågan om innehållet ändå inte mättar tillräckligt för en hel natt :? :?: :?: Eller är vi lurade av vargen....... :?

Ännu har vi inte möblerat om något i vårt schema utan har börjat skriva upp för att få koll på när han är lite tröttare/piggare så att man kan utgå ifrån det sedan när man läggerschemat. Vi känner dock för start av dagen 07.00 och kväll ca 20.00 (med ett nattmål vid 23 efter tips).
Igår kunde jag svära på att han verkligen ätit fyra STORA mål + 3 mindre och en extraslurk i sömnen kl 23.30. (Vårt originalschema blev ruckat igår av diverse anledningar)
Allt var frid och fröjd under dagen, han åt tills han både såg äcklad ut och faktiskt kväljde när jag erbjöd honom bröstet. :oops: (Ingen påfyllning efter umgänget, målen ca 40 min/st) Han var som vanligt solig och glad. :lol:

Han åt riktigt fint 23.30 och small av direkt sen MEN vaknade 04.10 och ville ha mat. Igår natt drog vi vagnen i intervaller från 03.30 till 05.50 (vi hade 06 som smärtgräns.... :oops: ) och det gick men i natt VAR han verkligen jättehungig :!: :?: :?: , det hörde jag så jag försökte inte ens vagna. Det bekräftades också vid bröstet.

Ska vi fortsätta med standardmodellen men avvakta med att kräva hel natts sömn av honom 2-3 veckor till? Det kanske är för tidigt för honom att kräva att han ska sova hela natten (han är ju inte två månader riktigt ännu korrigerat) "bara" på min bröstmjölk?
Eller ska vi köra ersättning på kvällen tycker ni? Han har fått det en gång när mamma hade haft maginfluensa och åt riktigt duktigt ur flaskan men blev lite hård i magen men jag känner mig inte jättesugen på det.
Jag står absolut ut 2-3 veckor till för vi har så fasta rutiner egentligen och han somnar direkt efter vargimmens mål, bara det inte försämrar möjligheterna för hel natt senare.

Tacksam för tips av alla kloka härinne!
Kram/Mindy
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Mindy!
Känner du dig osäker så kan du alltid ge tillägg/bröstmjölksersättning till nattslurken. Ersättningen mättar ofta lite mer än den bröstmjölk man har i brösten på kvällen, då bröstmjölken då är tunnare och mer vattnig än övriga dygnet. Om du bara ger tillägg en gång per dygn så vänjer sig barnet vid flaska vilket kan vara bra och det borde inte påverka din amning nämnvärt ändå. Jag hade i din situation gett tillägg i nattslurken och den enbart, detta i ett försök att få honom att sova längre i sträck på natten. Fler funderingar?
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag tycker att du kan vänta lite med att införa 8 timmar natt! Han är ju inte riktigt 2 månader än (och nu pratar jag i form av att hans korrigerade ålder är den som gäller).

:idea: Standardmodellen måste få tid att sätta sej lite. Det tar 2-3 veckor innan den sitter som en smäck!

:idea: Man "kräver" inte av barnen att sova hel natt - man ERBJUDER dem att sova hel natt och visar vägen! Det är den mest luxoösa gåva man kan ge sitt barn!

:idea: Kör på 6 timmar natt och satsa på 23-målet genom att först amma tills han släpper sedan en 5 minuters paus med rap och därefer fyller du upp luftfickan efter rapen genom att återigen amma tills han släpper + trugning.

:idea: Han ska alltså äta vid 5 igen så därför är du på hugget när han vaknar till vid den tiden och nappar upp honom INNAN han börjar låta. Då kommer han inte märka att han vaknat och ätit och således kommer det gå lättare för honom att sova över vargtimman - då det ska ske.

:D Det var mina reflektioner - hoppas de kan leda dej vidare i dina tankar! Lycka till!
Mindy

Inlägg av Mindy »

TACK! :D
mammamy; Jag testar nog att köra utan ersättning 2-3 veckor till men om vi inte gör framsteg då ska jag absolut testa det till nattmålet! :)

Mammut Maria; han vaknade (började röra på sig) 04.57 i morse! :D =D>
Jag var snabb som en vessla och allt var frid och fröjd (han märkte knappt att han var vaken, somnade på studs) förutom att RAPEN uteblev :( trots ihärdigt väntande och buffande. Den ville upp 6.45 annars hade han garanterat sovit till 8-tiden för han var inte hungrig då.

Tack igen!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Toppen! Skolboksexempel med vesselimitation - kan det bli bättre än så :P ?!

:idea: Det brukar inte vara så noga med rapen efter nattmål. Vet inte varför men så har det varit med de mina i alla fall. Dessutom så brukar både rap och prutt komma av sej själva när de sover på mage!

:idea: Angående nattrapning!
:arrow: Pröva att lägga ner honom på mage i sin säng när han släpper taget första gången - låt honom "kravla" lite och se om rapen kommer. Ge det 2 minuter ca. Kommer rapen så låt honom amma igen tills han släpper + trugning.
:arrow: Rapar han inte så ta upp honom och försök få honom att rapa. :idea: Tips är att han rapar då du lyfter upp honom - brukar ge den effekten :D . Eller gå 10-15 höga steg (imitera att du går uppför en trappa...) med stuns i - det brukar också funka! Se till att han studsar lite i famnen. Amma när rapen kommit - tills han släpper +trugning.
:arrow: Kommer inte rapen trots detta så behöver han inte rapa 8) :lol: . Lovar.... :lol:

:!: Kör nu på med standardmodellen hela dagen och se till att hålla schemat med en attityd av självklarhet! Lita på standardmodellen och låt detta nya ta sin tid att få sätta sej. Härliga tider väntar.... 8)

:D Lycka till!
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej! :D
Här ska meddelas positiva nyheter, inget gnäll här inte! :wink:
Simon har sovit så här de tre senaste nätterna: :D
:arrow: 22.00-05.00 mat - sova vidare till 07.15
:arrow: 22.30-04.30 mat - sova vidare till 07.30
:arrow: 22.30-06.15 :!: mat och lite gos - somnade om till 09.15

Jag snurrade till det rätt mycket där ett tag... Läste här och litade inte på mig själv och gruvade för vargtimmen :evil: . Men som många andra så fick Annas inlägg mig tänka till och börja använda hjärnan. Varför inte njuta av det (dvs i princip allt) som fungerar så bra i vårt fall :roll: :?:
Så började jag göra det och tänkte inte så himla mycket, strunt i om han måste äta vid vargtimmen ett tag till, han somnar ju om så fint direkt och vips, se vad det går bra! 8)
Toppen också att vi kunnat komma en marginalkvart ÖVER 7.00 också i stället för som vi höll på en vecka, typ vagna till och från till 6.45! :D
Nu när han fått sova lite fler timmar i sträck så sover han också MYCKET lugnare och skönare på dagslurarna där vi tidigare fick vagna då och då under luren. :)

:idea: Jag har pumpat ur under dagen så han har fått både flaska och bröst vid sista kvällsmålet efter bad och skrattet till gonattet. Kanske är det som gör att han sover 6 timmar natt nu och faktiskt närmar sig 8 timmar, eller kanske är det bara mammas inställning?

Tack Mammut m.fl. :!: :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Skönt att det går bra.

Ja vill bara inflika att att ja helammade till Vera var nästan 6 månader (lite smakisar på dagen bara) Men inget tillägg på kvällen alltså. Och hon sov hela natten!

Det behöver alltså inte vara så att mjölken inte räcker :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Låter så himla bra och klokt resonerat av dig - vi har det inom oss om vi bara litar på oss själva och får "draghjälp" av Barnaboken 8) ! Härligt att han förlängt natten också - tacka dig själv och standardmodellen för det :D !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"