Några frågor inför kur-start

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Binca

Några frågor inför kur-start

Inlägg av Binca »

Hej!
Jag har en underbar liten tjej, Bianca, på 6,5 mån. Tidigare har hon sovit rätt så bra och långa nätter, men har nu börjat vakna flera gånger per natt och dagrutinerna är också nästan obefintliga. Det börjar bli riktigt jobbigt nu med sömnlösa nätter och oförutsägbar tillvaro både för lilla Bianca och oss föräldrar :( Vi, jag och min man, har nu bestämmt oss att vi ska genomföra SHN-kuren och lära vår lilla tjej att sova gott hela natten och somna om själv :D
Jag har dock några funderingar inför kurstarten. Vi har tänkt att schemat ska se ut så här:

7.30 God morgon. Frukost (amma)
9.15 Sova 45 min
11.00 Lunch (gönsakspurè och fruktpuré)
12.30 Sova 1,5 h
14.30 Mellanmål (amma)
16.30 Sova 45 min
17.30 Middag (gröt)
18.30 Bad, pyjamas osv
19.00 Nattslurk. Skrattet till go´nattet :D
19.30 Sova natt

Ser schemat ok ut?
Vi har planerat att börja kura på torsdag-kväll men jag funderar om vi ska avvakta pga att min tjej ska på läkarbesök på måndag (vilket blir alltså 1. dagen på uppföljningsveckan) och då är tiden 13.30 vilket är ju i mitten av hennes middagslur. Kommer vi att sabotera hela kuren om vi väcker henne för läkarbesöket, men sedan fortsätter dagen enl schemat? Vi börjar bli så trötta nu att det vore skönt att börja kura snarast och få ordning på tillvaron. Å andra sidan vill vi ju inte göra lilla Bianca helt förvirrad :? och förstöra mitt i kuren, så jag är lite kluven där.
:?: En fråga har jag också angående snuttefilt och gosedjur. Det är ok att barnet har dem på natten har jag förstått. Men jag tycker mig ha läst att på dagen ska det inte finnas något i sängen förutom en filt och barnet förståss :) Är det inte ok att ge snuttefilten och/eller gosedjuret till barnet vid dagslurarna :?:
Hoppas någon har möjlighet att svara på mina funderingar.
Med vänlig hälsning Eva
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Binca och välkommen :D

Lite nyfiken om du körde igång i går kväll, eller omdu bestämdedig förat vänta :!: :?:
Vad du än valde, så har det ingen större betydelse, ett avbrott på måndag för läkarbesök är "en-gång-ingen-gång". Men om du känner dig tveksam, är det lika bra du väntar :!:

Jag tycker du har ett jättebra, genomtänkt schema, och verkar påläst upp till tänderna - så det här är jag säker påkommer att gå fint :D

Vad gäller gosefilt/djur så har några av mina barn haft det, och de har sovit både dag-och nattsömn med sina snuttisar, så jag ser inget problem med det.
Saken är den, att sover hon dagsömnen i vagnen, kanske det blir trångt med gosedjur :?: Annars finns inget hinder :!:

Lycka till nu, kom GÄRNA med rapport hur det går för er :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

PS mellanslagstangenten har fått spunk, därför blir det lite konstigt ibland :oops:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Binca

Inlägg av Binca »

Hej miar70!

Tack så jätte mycket för ditt svar :D
Vi började inte igår. Funderade på det men vi kom fram till att vi inte vill röra till uppföljningsveckan med läkarbesök. Det ska ju vara lugnt, eller hur! Dessutom tror jag att vi måste förbereda oss ännu mer dvs läsa, läsa, öva buffning. Har tänkt fixa mörkläggningstyg att ha omkring spjällsängen och det har jag inte hunnit med ännu så det är bara bra att vi börjar först nästa torsdag-kväll.
Kommer säkert med fler frågor innan det är dags :oops:

Eva
Stolt mamma till Bianca 060217 och Lucia 081227
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Förnuftigt tänkt Eva, nu har ni tid för er att landa i kuren, läsa på mer och träna buffning så ni kan det ordentligt. Sen är det bara att köra på :!:

Lycka till.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Binca

Inlägg av Binca »

Hej igen! (långt)
Nu har vi laddat här hemma inför kurstart ikväll. Mörkläggningstyg uppsatt runt spjälsängen, andningslarm skaffat, buffning och ramsning inövat osv.

Men nu plötsligt den senaste veckan har min lilla tjej sovit rätt så bra igen utan kur. Hon har somnat kring 21 (försent, jag vet) då jag har ammat :oops: eller efter att tag själv i sin säng (med napp dock och hjälp med nappen 3-8 ggr innan hon somnat). Sen har hon sovit till 7-7.30, några nätter utan uppvak :D och några nätter med enstaka uppvak 6-tiden. Våra dagar har också fungerat rätt så bra. Hon har sovit ca 9.30 (1,5h), ätit ca 11, sovit ca 13 (1,5h), ätit ca 15 . Men sen har dock sista luren blivit lite sent och kvällen har dragit ut på tiden. Jag har börjat tveka :oops: om vi verkligen behöver genomföra kuren. Hon sover ju rätt så bra iallafall ca 14 h/dygn.

Jag har också funderat på detta med att ta bort nappen. Jag förstår fullt att Bianca kommer snart att sova bättre utan den, nu behöver hon ju den för att somna om under vargtimmen och behöver alltså mej för att stoppa in den i munnen. Men hur vanligt är det att barnen börjar suga på tumme/fingrarna efter att man tagit bort nappen? Bianca suger ofta på sina fingrar på dagen när hon är vaken. I framtiden är det ju lättare att avvänja från napp som man kan ge bort till tex fågelungarna än från tumme som man inte kan ge bort :?

Jag är fullt medveten om att jag inte får tveka om vi ska få kuren att fungera. Och vi vill ju att Bianca ska kunna somna om själv även de enstaka morgonen hon vaknar för tidigt. Dessutom vore det härligt om någon annan kan lägga henne och att hon kunde sova varsomhelst. Och hon skulle ju behöva sova längre natt- Jag ser ju att hon mår så mycket bättre nu när vi har haft bättre rutiner. Vi SKA genomföra kuren och jag ska sluta oroa mig, men måste få skriva av mig lite om alla funderingar.

Nu till några konkreta frågor om schemat!
:?: Som det har varit den senaste veckan har Bianca sovit 1,5 h på förmiddagen, 1,5 h vid middagslur och 45 min på eftermiddagen. Jag funderar hur hon ska orka med 45min på förmiddagen? Fast det kanske löser med den längre nattsömnen.
:?: Vi har tänkt att Bianca ska sova i vagnen den första luren. Nu är det så att hon inte på länge har sovit alls i vagnen, hon vill inte somna när man är ute det finns så mycket intressant att se på och inne har det inte heller funkat att söva henne i vagnen. När vi nu börjar lägga henne i vagnen för att sova, så lägger vi henne tillrätta enl. konstens alla regler och solfjädrar kort så att hon slappnar av och sen går bort med ramsan. Kan man buffa som markering eller vid kris när barnet ligger i vagnen? Tyckte jag läste att man under kuren antingen buffar eller vagnar, ej både och. Det är väl lite svårt att buffa i vagnen :? ? Eller ska vi vagna istället vid behov? (måste erkänna att vi inte övat på det då vi enbart tänkt köra med buffning :oops: )

Hoppas på lite uppmuntran på vägen!

Eva
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Eva :D

VAd skönt att ni fått så härliga nätter och dagar :!:
Nu är det så här, att ALLA behöver ju inte kura sina barn i stor stil, jag tror du kanske tvekar lite inför att det låter så... omständigt, kanske :?: Jag har aldrig behövt kura mina barn, vi har kört standardmodellen och vagnat bort nattmålen vartefter, och på så vis förlängt natten till slutliga 12 timmar. På din beskrivning låter det som om ni skulle behöva finslipa lite, använda några av verktygen för att få nätterna att bli 100% :!:

Det här med nappen... ingen annan än du kan besluta hur det ska vara - men eftersom du frågar :wink: Ju längre du väntar med att ta bort den, desto jobbigare för Bianca. Det kan jag lova dig, och det är INTE kul när de är tre-fyra år och det är dags att sluta, jag vet :oops: Så för din och hennes skull: plocka bort den nu, låtsas som om den aldrig funnits och tänk på att du hjälper lilltjtejen :!: Visst finns risken att hon kommer att använda fingrarna istället, men då väger fördelarna upp så mycket mer: tappar hon tummen på natten, vet hon ju liksom vart den är och kan själv stoppa in den, när hon blir större och leker kommer hon INTE att sitta med fingrarna i munnen, som det är så lätt hänt att barn gör när de har napp... Den bästa tiden att sluta med nappen är NU, jag lovar :!:

Jag tror benfast på det schema du gjort, jag tycker du ska köra på det :!:
Visst kan du ha lillan att sova i vagnen på fm, men du ska inte se det som något MÅSTE, mina tre senaste barn har alla sovit sina sovpass inne, vi har varit ute på deras vakentider. Fundera riktigt på hur du vill göra med det!

Så - jag tycker inte du ska tänka "kura" så mycket, utan helt enkelt få bort de här uppvaken under natten, som jag tror kommer att gå ganska fort, i och med att hon visar så fina tendenser till att VILJA sova! Du behöver bara visa henne rätt på vägen :!: Ingen mår ju bra av att vakna upp flera gånger under natten, och det vill ju inte Bianca heller :wink:

Lycka till nu, Eva, jag är säker på att du fixar det här HUR bra som helst :!:
Kram Mia
Binca

Inlägg av Binca »

Hej Mia!

:D Jätte snällt att du har tagit dig tid och svarat. Det betyder jätte mycket att det finns stöd att få med alla frågor runt sovande osv när man är förstagångsförälder och säkert för alla andra som funderar också.

Jag har ännu några funderingar. Jag har bestämt att nappen SKA bort ikväll och vi "kurar" så att Bianca lär sig somna utan nappen. Har tänkt köra med tillrättaläggandet (så klart), buffning och solfjäder samt ramsa. Så får vi se när hon somnar ikväll.
:?: Jag undrar om jag ska sitta uppe och redo för att ingripa hela natten då Bianca ändå oftast sover nästan hela natten igenom. Räcker det att jag är där med ramsa (vid kris buffning) när hon hojtar så att jag vaknar? Vi har dock planerat för ordentlig kur med att jag tar natt 1 och 2 (min man har tagit ledigt imorgon för att jag ska kunna sova på dagen) och sedan tar min man natt 3 och 4 (då med möjlighet att själv få sova runt varven). Så vi hade tänkt köra enligt lathunden. Vad tycker du?

:?: Jag har också funderat på detta med att sova alla lurarna i säng och gå ut medans hon är vaken. Men hur blir det sen? Jag vill ju inte vara låst inne för alltid vid hennes sovtider. Tror du det fungerar, att efter kur och uppföljningsvecka och lite till när allt satt sig ordenligt, gå ut på stan tex och lägga henne tillrätta i vagnen när det är sovdags fast hon inte sovit i vagn under kuren?

Eva
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Eva :!:

:!: Såklart kan du sova mellan "buff-och rams"-passen, speciellt om nu kanske Bianca kommer att sova gott mest hela tiden :wink: Det viktiga är ju att du ligger så att du hör henne direkt, och kan ingripa. Vad skönt att ni hjälps åt så bra, att du får chansen att sova i morgon om det skulle behövas! Jag tror att väldigt många kurar(mammor...) därute skulle vilja haft det stödet när det varit kurdags...

:!: Det här med att sova i vagn; visst kan du vagna Bianca om du vill ha ett sovpass ute, men det är bra om du kör samma rutiner i början, och låter henne sova ett bestämt pass i vagnen i så fall! Och precis som du själv tror, så kommer hon att kunna sova i vagnen vid andra tidpunkter sen, men låt allt sätta sig! Sen kommer ju sovpassen att minska vartefter, för att när hon är runt året bara vara ett per dag, och det sovpasset tycker jag har varit skönt att ha inne i sängen - men det är vad JAG tycker :!:

Det ska bli jättespännande att få höra hur nattningen och hela natten har gått för er, hoppas det funkar bra med nappavslutet också! Håller tummarna för er :thumbsup:

Kram Mia
Binca

Inlägg av Binca »

Hej!
Nu en liten uppdatering om hur vår natt gick.
19.30 la vi ner en glad tjej i sängen. Hon grät lite men slappnade av och tystnade nästan direkt med buffning. Ut med ramsa x4.
Skriker upp sig (vad är detta? var är nappen?)
19.40 in igen och buffar lite snabbt, slappnar snabbt av och tystnar. Ut med ramsa x4 . (börjar gråta direkt när jag släpper taget med solfjädern och börjar gå ut med ramsa). Hon gråter och är förvirrad. Går in ännu två gånger för att lägga tillrätta och buffa som markering och ramsar mig ut, ramsar utanför flera gånger.
20.09 ramsar x6. tystnar (hon lyssnar :D )
20.10 bekräftelseramsa x4. snabba förvirrade frågor.tyst.
20.11 bekräftelseramsa x4. Hon sover :D
01.44 gnyr i sömnen (ingen åtgärd)
02.03 gnyr i sömnen (ingen åtgärd)
02.28 gnöl, svårt att veta om hon vaken. In och lägger tillrätta, buffar x3 som markering, ut med ramsa x4. tyst 02.29 (var hon vaken överhuvudtaget?). Glömde bekräftelseramsan :oops:
03.32 vaknar och gråter. rusar in och lägger tillrätta (hon har hamnat i fotändan :shock: ). buffar x3. ramsa x4. svaga frågor/protester, tystnar nästan direkt.
03.34 bekräftelseramsa x4 . tyst.
03.35 gråter till snabbt, tystnar snabbt
03.37 bekräftelseramsa x4
07.07 vaknar och gnölar. in och lägger tillrätta, buffa x2.ramsa x4. tyst.
07.11 börjar prata lite för sig själv. pratar lite och är tyst om vartannat.
07.29 vi stormar in i stor stil och gör god morgon, Bianca jätte glad :D

Jag är jätte glad över hur snabbt läggningen gick, 40 min tog det innan hon somnade. Natten gick överförväntan! Jag var uppe hela natten och vaktade på vargen. Nu funderar jag om jag ska vaka i natt också eller kan jag sova lite själv? Hon var ju så duktig i natt! Vaknade bara 2 gånger (varav den första gången är jag inte helt säker på att hon var vaken). Räcker det att jag är hos henne med ramsan om jag vaknar till när hon gnölar/gråter? Eller ska jag iallafall sitta uppe och hålla vargen stången så att inte första nattens arbete blir försört?

Min man har följt schemat benhårt nu på dagen. Vid förmiddagsluren tog det 4 min innan hon somnade (buffa x3, ramsa x4) och vid middagsluren 7 min innan hon somnade. Min man har dock tydligen inte riktigt förstått vikten av hur viktig bekräftelseramsan är :? som jag nu har påminnt honom om. Men annars har det ju funkat kanonbra :D

Jag är jätte glad över hur bra det har gått och vilken duktig liten tjej vi har :D
Med vänlig hälsning
Eva
Binca

Inlägg av Binca »

Ska tillägga ännu att vi självklart kastade napparna igår kväll :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vilken otroligt rolig läsning - och vilken tillgång du är för de som är i kurarfunderingar!Jag applåderar =D> :!:

Ni har visat, både du och din maken, hur otroligt viktigt det är med rätt attityd, då är det inte hela världen om det inte blir alldeles perfekt alla gånger :!:

Jag tycker nog du kan sova inatt, om du är säker på att du vaknar av lillan OM hon vaknar, ligg nära bara så att hon inte behöver skrika upp sig!
Och tänk nu på att backa med buffning, ramsan ska ta över i natt!

Och napparna rök också - ni är SÅ duktiga!
Pussa Bianca på lilla näsan!
Kram Mia
Binca

Inlägg av Binca »

Tack Mia för de fina orden!
Det är helt underbart att du och andra tar er tid att hjälpa oss alla här på forumet!
Jag ska sova mellan varven inatt, ska ha gråtlarmet brevid och på hög volym så att jag ska vakna så snabbt som möjligt om jag behövs för att jaga bort vargen!
Kram Eva
Binca

Inlägg av Binca »

Uppdatering Natt 2 av SHN-kuren:

19.29 Lägger en relativt glad tjej i sängen, svårt att locka till skratt i kväll :( Buffar x3 (tyst direkt). Ramsa x4. Gnöl, ej ledsen.
19.33 Tyst. Bekräftelseramsa x4. tyst
19.34 Gnöl igen, pratar för sig själv. 19.37 börjar låta ledsen
19.39 Påminnelseramsa x4 (högt och betämt), tystnar och lyssnar
19.40 frustrerad gnöl, som ökar och sedan tonas av snabbt
19.43 tyst. bekräftelseramsa x4 (tar emot med tystnad) Var jag ute för sent?

Efter 10 min går jag in och lägger till rätta en i vänstra hörnet uppknölad liten tjej :) . Nattningen gick på 14 min, jag är så stolt över min dotter :heart:

4.28 skriker till ramsar direkt x4. tyst
4.41 gnöl, tystnar nästan direkt själv (som nade hon här, bekräftelse hade behövts :?: :?
4.54 skriker och gnölar. ramsa x4, tyst under ramsan men börjar snart gnöla igen, tyst 5.01. bekräftelseramsa x4, gnöl, tyst, gnöl, tyst, bekräftelseramsa x4 5.06, tyst, gnöl 5.09, tyst, bekräftelseramsa 5.10 tyst
sover 20 min
5.26 gnöl, ramsa (hög, lite småarg) x4 och direkt bekräfteleramsa x4, tyst
Vaknar ännu 4 gånger efter att ha sovit pass på 20 min. Är vaken 5-8 min åt gången. Behöver påminnas emellanåt, ibland somnar själv med bekräftelseramsa.
7.32 stormar vi in och gör god morgon, hon hann sova 17 min sedan senaste uppvaket och var jätte trött och nästan bröt ihop av vårt hojtande (vi var visst ute lite för tidigt) men ler snart åt oss.

Så blev alltså andra natten, kanon tycker jag :D Hon vaknade visst 6 gånger mellan 4.30 och 7.30, men var duktig på att somna om efter påminnelse. Jag var inte alls in och buffa efter första beskedet igår kväll \:D/

Jag har en fundering gällande bekräftelseramsan. Om hon vaknar på morgonen för tidigt och bara gnölar och jollrar lite glatt och sen tystnar av sig själv, ska jag då säga bekräftelseramsan när hon tystnat :?: Eller ska hon få somna in utan något ingripande? Fast i så här tidigt stadium ska jag väl säkert bekräfta när hon tystnat själv, senare när allt lagt sig så kanske det inte är nödvändigt (man kanske inte ens märker att hon vaknat och somnar om själv om man själv sover djupt).

Kommande natt ska min man ta över. Hoppas han kan hålla sig tillbaka och låta Bianca gnöla i fred så att hon kan göra vidare framsteg.

Eva
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Eva.

Vilken härlig läsning! Applåder. :thumbsup: Var rädd om attityden du har - med den kommer man långt.

Passar på att svara på frågan om bekräftelseramsan. Nu när dottern lyssnar på ramsan och tystnar UNDER den drar du ihop den med bekräftelsen. Låt alltså tredje/fjärde "versen" gå ner i en bekräftelse.
Vaknar hon och jollrar och är glad behövs inga bekräftelser, däremot om hon varit ledsen. I vargtimmen kan det vara läge att dra sig tillbaka med bekräftelseramsan då den nu stör. Hon har ju hajjat galoppen redan innan eller hur?

Kommande natt gäller det att backa ännu mer, även med ramsan. En del uppvak kommer hon att reda ut själv.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"