När servera middagen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lena

När servera middagen?

Inlägg av Lena »

Hej alla! Vår dotter har tio timmar natt, men har nu blivit stora damen :D så jag håller på att planera ett nytt schema med längre nattsömn. Sovtider idag: 21.30-7.30, 9.30-11.30, 13.30-16, 18-19. I nuläget får hon middag ca 19-19.30 och nattslurk 21.

Det verkar vara vanligt att vid 12 tim nattsömn servera middag 1,5 tim före läggning, dvs ca 1 tim före nattslurk. Med det nya schemat innebär det isåfall att tösen får vara uppe en hel timme under sista vakenpasset innan middagen serveras. Är det för lång tid eller bara en vanesak :?: Eftersom jag helammar undrar jag även om det funkar för brösten att ge nattslurk så tätt inpå middagsamningen - erfarenheter kring det :?: (har börjat med smakportioner men vet inte när jag ska införa kvällsgröt som måltid)

Om jag istället serverar middag 2 tim före nattning behöver dottern bara vänta 30 min på maten vilket känns som att det skulle funka utan problem. Det skulle innebära middag 17.30, nattslurk ca 19.00 och nattning 19.30. Eller det kanske inte spelar nån roll alls när middagen serveras så länge nattslurken finns :?:

Tacksam för lite synpunkter. Jag behöver tanka lite trygghet :roll: så att jag inte befarar att hon blir hungrig när nattsömnen förlängs :) Ev satsar jag på 11 tim natt några veckor innan jag ökar till 12 tim :?:

Vad har ni för erfarenheter av allt detta :?:

/Lena
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Love

Inlägg av Love »

Hej Lena! Min dotter åt bäst när hon var nyvaken så vi hade middag 3 timmar innan läggning och nattslurk 30 min. innan läggdags, men du ska gära ett schema som passar dig och din dotter så valet är ditt. Det spelar inte så stor roll så länge du har 4 standardmål + nattslurk i schemat.

Väljer du att ge middag så att nattslurken kommer bara 1 timme efteråt så är det dock inget problem med mjölktillgång i brösten. Kroppen ställer så finurligt in sig så det produceras mer mjölk direkt om du väljer att ha det så.

Jag hade 11 tim. natt när hon var 4 månader för att dottern behövde sova mer dagtid för att vara pigg. Du väljer!

Lycka till! :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Lena

Inlägg av Lena »

Tjena Love! Intressant att läsa ditt svar. Det får mig att sannolikt satsa på att ge middagen ganska direkt när hon vaknar och låta nattslurken fungera som en rejälare påfyllning snarare än som en mindre kolla-så-att-tösen-är-proppmätt-slurk. Tror även att jag börjar med 11 tim natt genom att kapa 30 min på fm-luren och 30 min på em-luren för det känns som att det blir en rätt bra balans i ett sånt schema. Införde du 12 tim natt senare och isåfall när :?:

Kul förresten att du också är mamma till en liten solstråle :wink:

/Lena
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Love

Inlägg av Love »

Vi införde typ 12 timmars natt när dottern endast behövde sova 2 ggr/dag vilket skedde för en knapp månad sedan.

Vårt schema är:
07.00 Morgon och välling
9.45 Mellanmål
10-11.30 Sova
13 Lunch
15-15.45 Sova
17 Gröt
18.45 Välling
19.00 Sova natt

Är dock lite flexibel så ibland sover hon ända till 12 och då brukar det istället bli natt först 19.30. Likaså kan eftermiddagssömnen ibland bli en timme och då blir det också läggning först framåt halv åtta. Tycker att det funkar bra att vara flexibel inom detta halvtimmesintervall nu när hon bara sover 2 ggr så jag "syndar" lite emot AW-filosofin men det funkar kanon för oss. När dottern sov 3-4 ggr per dag så var jag slavisk med schemat inom marginalkvartarna men nu när hon sover mer sällan så är vi lite "friare".

Lycka till! :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"