Jag misslyckades med att kura min 6-månaders tjej för ett par veckor sen. En anledning var att mitt mamma-hjärta inte var övertygat om att hon var mätt. Hur kan jag veta? Hon vägrar ta flaskan, fast jag försöker vaaarje kväll. Det slutar alltid med att hon får snutta istället. Schemat ser ut så här:
08.00 vakna, äta (amma)
10.00 sova (45 min)
11.30 äta (smakportion - det mesta är äckligt)
13.30 sova (1,5 tim)
15.00 äta (amma)
17.00 sova (45 min)
18.00 äta (gröt - ibland går en hel portion ner... oftast inte)
19.30 äta (välling - vi har tur om nåt alls går ner, kanske 30 ml)
20.00 sova (12 tim - vaknar 5 ggr eller fler och snuttar)
Är hon mätt?
Kör du standardmodellen? Dvs. så mkt mat som det bara går ner under 30 minuter? Jag fick rådet av AW att köra ömma järngreppet eftersom dottern endast åt cirka 5-10 min. på bröst ett och sedan vägrade att äta mer. AW rådde att köra ömma järngreppet på bröst 2 och efter cirka vecka hade dottern vant sig och åt alltid från bägge brösten och jag var trygg att hon blev riktigt mätt.
Låter du dottern snutta 5 ggr på natten så blir hon ju självklart mindre hungrig på dagen!
Lycka till!
Låter du dottern snutta 5 ggr på natten så blir hon ju självklart mindre hungrig på dagen!
Lycka till!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
-
Lillamolntuss
Det där snuttandet tror jag faktiskt inte gör henne så jättemätt utan det är av vana hon vaknar och vill snutta: inte för att hon är hungrig. Men ändå tror jag att hon skulle sova bättre om du fick i henne lite välling. Har du testat att ge i pipmugg? Har en bekant som testade det istället och det gick hur bra som helst. Jag hade svårt att få Adrian att acceptera flaska men till slut gjorde han det bara helt plötsligt: jag hade testat varje dag en lång tid, provat alla världens nappar och flaskor. Det var apotekets napp och flaska som han till slut accepterade och vill inte byta trots att hålet är lite för litet för vällingen. Så tjata på med vällingen, han tar den nog till slut. Annars kanske du kan ge honom nåt annat än gröt sista målet och ge honom gröten som nattis istället.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022