ska det vara så här på dagarma????

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
idel

ska det vara så här på dagarma????

Inlägg av idel »

Hej!
har gjort två nätter av shn-kuren o det har gått jättebra! första natten tog det 45 min o sen sov hon i en halvtimme sen blev det ca en timme för att få henne att somna om, hon vaknade till ngra gånger men somnade om själv o vaknade 07.00. nu andra natten somnade hon på 20 minuter, vaknade till o somnade om själv några gånger, o behövde ramsas vid tre tillfällen (somnade då om hysat snabbt). super alltså. MEN dagarna är så jobbiga! Hon stupar formligen när hon ska sova, gallskriker klarar inget (blir sur vid matning, blöjbyte, klädpåtagning) o det är en del gnäll men framföralt gråt o skrik.
har i en period innan kuren kört så att hon fått sova så länge hon velat på dagslurarna och haft två vakentimmar därimellan, då - glad tjej som aldrig gnällde (utom kanske vid matning) och nu känns det bara så fel att hon är så ledsen.

frågor
- förstår att man måste hålla tiderna så att de sätter sig i början men varför kan man inte låta barnet sova en extra kvart (tex ska sova 9 - 9.45 men låter sova till 10.00, eller till 10.30 då nästa programpunkt (mat) kommer?

-en 5 minutare när hon ändå håller på att somna finns inte på kartan, däremot har jag buffat henne när hon gallskrikigt o hon hardå lugnat sig o varit på bättre humör ett litet tag - är det helt fel????

tacksam för svar!
Sofia
mamma till ester f. 28/1 2006 och Holger f. 30/8 2010
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej idel.

Vill be dig att hålla dig till en och samma tråd för samma barn. Det blir svårare att följa och hjälpa om du sprider ut det på flera.

Grattis till de lyckade nätterna. :D Fortsätt så. Hon verkar lyssna till ramsan och då är resten bara en transportsträcka. :thumbsup:

Under kuren är det superviktigt att hålla tiderna.
a) för att barnet ska få en chans att lära sig det hela. Är du inte konsekvent med tiderna gör du det svårare för henne att ta till sig. Jämför Annas exempel med att försöka lära ett barn klockan men hela tiden flytta om visarna.
b) för att tala om i handling att du har koll på läget, när det ska ätas, när det ska sovas så att hon slipper oroa sig för det. DU som överlevnadsgarant ser till att inga faror hotar henne och att alla hennes behov uppfylls.

När barnet äntligen börjar sova bättre brukar de också bli mycket tröttare till en början. När de fått kläm på hur man gör har de lite sömn att ta igen så att säga.

Jag skulle nog hålla mig ifrån buffning när tösen ska vara vaken, för att inte blanda ihop saker och ting. Du har gjort två kurnätter varav jag antar att du buffade under den första och det kan lätt skapa förvirring om du buffar henne lugn vid vakentid. Förstår du vad jag menar?

Håll schemat klistrat på näsan, som Anna brukar säga och håll henne vaken med tjo och tjim. Plocka fram dina undangöma cirkustrick och spela apa. :wink: Glöm inte den sociala delaktigheten där hon får känna att hon gör nytta.

Lycka till :!:

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"