Hejsan!
Tänkte kolla om ni kände till menskoppen? http://menskopp.se/index.htm
Jag har köpt en nu, och den är faktiskt jättebra! När man väl lärt sig hur den ska sitta är det nästan som att inte ha mens.
Jag använder mooncup och jag är jättenöjd. Jag började med den mellan mina graviditeter och strulade med den under två mens, men sen funkade det bra. Nu efter andra födseln (11mndr sen) har jag bara haft mens två gånger och det blev strul med båda, så jag hoppas att det blir som innan; efter två omgångar strul så sitter den som den ska!
Den är billig (i längden), förorenar inte och är bekväm
Efter att ha totaläcklats av namnet länge, länge så valde jag ändå att bortse från min afördomar med tanke på hur många det var som lovordade menskoppen! Och självklart blev jag som alla andra helnöjd! Det är verkligen en bra grej!
Men kunde de inte hittat på ett bättre namn...? Eller är det bara jag som tycker det låter lite halvtokigt ? (Plasttampong? )
Å jag har aldrig hört talas om menskopp förrän jag läste denna tråd och mitt intresse fångade denna lilla plasttampong allt
Det här bara måste man ju prova!
Det är lite konstigt att den inte är mer känd. Jag kommer nog aldrig att vilja ha bindor och tamponger igen. Jag har mycket mens så jag var tvungen att ha båda samtidigt. Skönt att slippa äckliga klibbiga bindor och snöret :lol:
Och så slipper man problemet med var man ska slänga dom. Urk :-& Och "byta" d.v.s. tömma den behöver jag mer sällan nu, mest morgon och kväll. Man slipper verkligen nästan allt besvär.
Jag blev tipsad om det på ett annat forum. Den är helt super, kommer aldrig mer att använda något annat! Billigt och miljövänligt dessutom, och man kan bada när man vill.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215 BILD
Jag har en DivaCup och kommer aldrig mer att använda vanliga tamponger!
Den känns inte alls när man har den inne, man behöver bara ta ut den 2 gånger per dygn (morgon och kväll), man kan bada och vara på stranden en hel dag utan att behöva bekymra sig om att tampongen måste bytas, det är mycket fräschare och mer hygienisk, man riskerar aldrig att ha slut på mensskydd när mensen kommer, den är mer ekonomisk (300 kr för ca 10 år).
Jag har bara positivt att skriva om menskopp även fast jag kan tycka att ordet menskopp låter lite ofräscht.
Köper man en DivaCup har man dessutom 3 månaders ångerrätt och kan skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka om man inte är nöjd. Så - vad har ni att förlora?
Testa, testa, testa, testa!
Mamma till Emmy f?dd 2005-10-07
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)
T.P skrev:oj har aldrig hört talas om den Är den verkligen inte obekväm??
Nix, känns inte ett dugg! Men det kan vara ganska klurigt att få den på plats i början så man får vara lite envis och inte ge upp. Efter två mensperioder så fick jag det att fungera perfekt och sen har det aldrig varit några problem.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215 BILD
har alrig hört om menskopp, men det låter ju bra. eller så kan man göra som jag.... sedan vi gifte oss för 20 månader sedan har jag bara haft mens två ggr... jag har nämligen varit gravid 14 av de månaderna
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Jo det är väl en risk att det sölar, men nu när jag lärt mig så spiller jag inte. Mensen är ju inuti så man får inte vicka ut den, men det är lätt. Man kan hålla sig över toaletten.
Angående tömningen, så har jag aldrig sölat...
Man tar tag i koppen, klämmer ihop den lite så att vakumet släpper och sedan drar man ut den och vinklar den så att den kommer ut lodrätt eller hur man nu ska förklara. Är man osäker i början så kan man ju hålla sig över toaletten eller kanske till och med stå i duschen. Men jag tycker att det är lättare att ta ut den och sätta in den om jag står upp och har ena benet på toalettstolen. Hm, kanske lite väl detaljerat...
Mamma till Emmy f?dd 2005-10-07
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)