Uppdatering Wilmer samt behöver lite råd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lindaell
Kontakt:

Uppdatering Wilmer samt behöver lite råd!

Inlägg av lindaell »

Hej allihopa!

Tack så mycket till alla kursare och Anna för vår kickstart i Gastsjön, det har nu gått snart 3 veckor sedan första kurnatten och vi har kommit en bra bit på vägen och några nya frågor har dykt upp. Hoppas ni kan hjälpa mig!!

Alla läggningar går toppen, både dag som kväll, lurarna sover han nästan inpå minuten och vi väcker i 99% av fallen. Nätterna går bra, sen själva kuren avslutades har han vaknat till nattetid 2 ggr och då somnat om på ramsa ganska omgående. MEN problemet är att runt halv 6 varje morgon vaknar han, vi hör att han låter lite inne på sitt rum men avvaktar, när vi hör att det finns tendens till mer ger vi en ramsa x 4 vilket brukar funka - i ca 10-15 minuter är det tyst sedan, sen brakar det loss! Han SKRIKER och STORGRÅTER, vi avvaktar och avvaktar efter att gett en till ramsa men han lugnar sig inte, han ställer sig upp i sängen (nåt nytt han lärt sig) men har ingen vidare balans så han drattar oftast bakåt och slår i huvudet i sängen och då gråter/skriker han ju såklart ännu mer!!!! Som det är nu så somnar han inte om såvida han inte skrikit konstant i över en timme och då är så slut så han slocknar av utmattning eller så lugnar vi så gott det går med ramsa (nån gång buff) för att sedan springa in och säga godmorgon till en urledsen liten kille som snyftar och är helt förstörd! :(

Vad ska jag göra??
Stolt mamma till "Wille-Bullen" född 060206
Kurad i Gastsjön aug-06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ingen fara :P Han tror att han är utsövd, eftersom han sovit längre och bättre än - får man anta - någonsin förut i sitt lilla liv. Men det är han inte.

Detta är det klassiska vargtimmes"problemet", och det går förbi.

Avvakta inte utan ge honom en upplysningsramsa så fort ni hör honom. Glad och fin, gärna riktigt hurtig och verkligen trevlig och just upplysande. Med tonen: "Älskling, det är NATT fortfarande :!: Kan du tänka dig :?: Yes, sir :lol: " Gärna x6 som verkligen tar, högt, i ett svep.

Gör sedan andra ljud i huset. Hög Mozart är inte fel. Köksskrammel skadar inte. Man kan också spola toaletten sjutton gånger, dammsuga, sätta på Nyhetsmorgon och föra allmänt hullabaloo. Poängen med det är att han 1. hör hur ni håller koll på vargen (kanske rentav skjuter honom och hans följe som bäst :?: Så man ska inte vara rädd för höga ljud :!: ) 2. inte hör sig själv lika hispigt skrämmande som det kan bli när man skriker i tystnaden och inte riktigt fattar att det är man själv som skriker, ännu mindre varför. Lilla nyfikenheten tar över, och man lyssnar på vad som händer därute, känner sig betryggad, tröttnar på att ligga vaken - och somnar om i rena förnöjsamheten.

Men visst, det kan ta lite tid. Det kan pågå av och till i ett par veckor. Låt det göra det och ta inget extra för det :!: Skjut orosvargarna (era egna) :!: Gå INTE in och buffa - gå inte in alls. Då talar ni helt kallt om att morgonen har kommit, och det har den ju inte :!: Vi vill inte luras, eller hur :?:

Tålamod, tålamod :wink: :lol:

Och så är du så snäll och trycker världens smällkkyss på honom från mig. TACK :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lindaell
Kontakt:

Tack! Nu känns det bättre inför imorgon bitti!

Inlägg av lindaell »

:D

Okej, med dessa råd i minne inför imorgon bitti blir det förhoppningsvis lite lättare för honom att somna om!

Jag håller er uppdaterade.... :lol:

Självklart fixar vi till lite gos tillbaka från honom! :wink: Speciellt nu när han lärt sig sträcka upp armarna för att få komma upp i famnen, man kan ju inte motstå då.... :D
Kurad i Gastsjön aug-06
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Herre milde, säg inte så där, jag smälter som glass i solsken :shock: :? :lol:
lindaell
Kontakt:

En fråga till!

Inlägg av lindaell »

Kom på en fråga till;

1. Han vaknar för tidigt, vi ramsar x 6
2. Han blir tyst
3. Vi för liv i huset - han är fortfarande tyst
4. OM han börjar gnälla/gråta/skrika - ramsar vi igen om det gått lång tid från förra ramsningen för att markera att det fortfarande är natt eller låter vi honom vara och förutsätter att han kommer ihåg förra påminnelsen som kanske var för 30 min sen?

Tickelitack! :wink:
Kurad i Gastsjön aug-06
lindaell
Kontakt:

Gick jättebra!!!

Inlägg av lindaell »

Vi körde som du föreslog Anna och det gick super!!! Han vaknade 45 min för tidigt, vi ramsade högt x 6 och satte på musik, jag gick upp och började fixa mig, satte på duschen, blåste håret osv. Det var hela tiden tyst från hans rum. När det var 2 min kvar tills väckning gick vi in med buller och bång, och där sitter han i sin säng - SUPERGLAD och leker i mörkret!!!! Han skiner upp som en liten sol när vi kommer in och ställer sig upp och sträcker upp armarna mot en! SÖTNOS!!!

:lol:
Kurad i Gastsjön aug-06
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ge Gulle-bullen Wille en stor kram från mig. Han är så klok, så klok. Bara mamma leder så följer han. :)
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren

Re: En fråga till!

Inlägg av annawahlgren »

lindaell skrev: 4. OM han börjar gnälla/gråta/skrika - ramsar vi igen om det gått lång tid från förra ramsningen för att markera att det fortfarande är natt eller låter vi honom vara och förutsätter att han kommer ihåg förra påminnelsen som kanske var för 30 min sen?
Strålande morgonrapport :lol: Tack för den :lol: Och fick han sin puss :?: :!: Här ligger ett gäng pussar till och väntar, så det vill till att du håller undan...

4. Ni låter honom vara. Han kommer ihåg. Men OM han somnar om mitt i alltihop och sedan vaknar igen och det fortfarande är för tidigt - DÅ kan han få en ny upplysningsramsa. Då har han hunnit glömma, eller också ställer han helt enkelt bara en ny fråga, eftersom han ju faktiskt sovit - "Är det morgon NU, då :?: "
lindaell
Kontakt:

Tack!

Inlägg av lindaell »

Tack för snabba svar och pepp när det behövs som bäst! :wink:
Kurad i Gastsjön aug-06
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

:thumbsup:

Jag blir så GLAD av att läsa om lille Willes sköna nätter :!:
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

STOR gosnäsa mitt i magen på KUNGEN från mig :heart:

Fy bubblan va ni e braaa! :thumbsup:

Kram!
/Fjällmor
Elle

Inlägg av Elle »

En puss på näsan till Wille-Bullen från mig o en kram från Olle :D

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lindaell
Kontakt:

Uppdatering - allt går såååå bra!

Inlägg av lindaell »

:lol: JIPPIE!! :lol:

Tänkte bara meddela alla hjälpsamma som hjälpt oss med Wilmer rutiner och nattsömn att nu går allt som på räls, ungefär 4 veckor tog det men nu sitter allt som det ska. Han somnar nästan omgående när vi lägger honom, väcks glad eller vaknar själv ibland hojtandes att han vill upp och nätterna är lugna och sköna. Hans aptit har blivit mycket bättre, äter som en liten häst! Jag har nu slutat amma och vi kör med välling morgon och kväll istället och det funkar toppen. Livet är underbart!!!! (Man blir ju onekligen sugen på en till när allt funkar så bra, så i januari öppnar vi bebisverkstaden igen.... :wink: )

TACK!!
Kurad i Gastsjön aug-06
miar70
Kontakt:

Re: Uppdatering - allt går såååå bra!

Inlägg av miar70 »

lindaell skrev: i januari öppnar vi bebisverkstaden igen.... :wink: )
SÅKLART ni ska öppna verkstan igen :!: Första försöket blev ju så OTROLIGT lyckat! Vad jättekul att höra att allt funkar så bra :!: Och vad roligt för alla som är mitt uppe i kurandet att läsa om er, och samtidigt bli påminda om att det faktiskt tar ett tag innan allt sitter som det ska :!:

Pussa lilleman :heart:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"