Hej!
Jag har två döttrar med 10 månaders mellanrum. Den stora tjejen är nu 15 månader och kurades med stor framgång när hon var 8,5 månad. HOn sover som en gudinna.
Mitt problem gäller den lilla tjejen som är nästan 5 månader. Jag inser att vi gjort fel med henne. Har försökt tillämpa standardmodellen men har inte orkat vara jättekonsekventa med den tyvärr. Matning har avbrutits ibland och behövt återupptas när tillfälle har funnits pga storasyster. Nätterna har blivit värre och värre för den lilla. Hon somnar in fint kl 19 och sover till 23-tiden. Då stoppar vi in nappen (som vi tyvärr inte haft energi att ta bort än men det ska ske) och drar något enstaka tag med vagnen så sover hon vidare. Därefter vaknar hon och skriker efter uppmärksamhet (inte nödvändigtvis mat) flera gånger under natten. Vi har läst gamla barnaboken och vagnat till sömns. Vi vagnar ordentligt så det är inte problemet men det tar ofta 30 minuter innan hon somnar. Hon får även mat en till två gånger per natt.
Vi är helt slut av allt spring till vagnen och undrar om vi kan köra en "vagnkur" med henne eller om hon är för gammal. Vi vill inte kura henne ordentligt ännu eftersom vi vill att hon ska kunna vända sig innan vi lägger henne på mage (vill inte använda andningslarm). Vet inte heller om hon räknas som problembarn när det gäller sömn. Hon är inte alls som storasyster var som vaknade varannan timme eller oftare och krävde mat. Vi skulle vilja ha redskap som fungerar på henne nu men är rädda att vi förstört vagning genom att vagna till sömns i evighet.
Vad ska vi göra?
vagna eller kura 5 månaders?
vagna eller kura 5 månaders?
Mammor till tjejerna f?dda -05 och -06
-
Nancy
Hej annifrid
Vad härligt det låter att ha fått två små flickor så tätt
Blir lite avundsjuk kan jag erkänna
Eftersom du redan kurat storasyster förutsätter jag att du är insatt i "basic SHN" och då vet du nog att jag kommer att be dig överväga andningslarm och magläge trots det du skriver. Ryggläget är inget garanti för att undgå PSD (om det är det du syftar på). Dessutom riskerar ni att flickans bakhuvud blir platt och det går inte tillbaka av sig själv. Inte meningen att skrämma dig men jag vet vad jag talar om. Min dotter sov på rygg första tiden och låg även på rygg dagtid. Hennes huvud är platt på ena sidan och är det fortfarande då hon är snart 14 månader. Magläget främjar dessutom den motoriska utvecklingen
Mina råd:
Ta kommandot och inför schema för mat och sömn. Flickan behöver ca 15 tim sömn/dygn. Om ni inför 12-timmarsnatt ger det 3 tim kvar att fördela under dagen. Föreslår 45 min på fm, 2 tim mitt på dagen och 20 min på em. Eller helt annat, det väljer ni ju som det passar er familj
Vagningen får nog anses som "förbrukad" ifall ni vant henne vid att vagnas till sömns. Jag skulle buffa istället. Viktigt att läsa på så man inte fastnar i buffningsträsket...
Inför ramsa
Som du säker redan vet skall den sägas rytmiskt och med hög, betryggande röst. Finns massor att läsa på forumet ifall du behöver uppdatering.
Ta bort nappen
Enklare ju yngre barnet är så det finns ingen tid att spilla.
Jämför inte de båda flickorna, det tjänar ingen av dem på och inte ni heller. Tänk här och nu och med en blick in i framtiden.
Om ni framhärdar med att inte lägga på mage skulle jag ändå rekommendera uppstyrning gällande tider för mat och sömn.
Jag tror att du skulle vara hjälpt av att läsa på mer här på forumet (och/eller i SHN-boken) och tänka om lite gällande det du skriver om "uppmärksamhet" och "kräva mat". Barn gör som vi lär dem och frågar efter besked tills de får svar 
Vad härligt det låter att ha fått två små flickor så tätt
Eftersom du redan kurat storasyster förutsätter jag att du är insatt i "basic SHN" och då vet du nog att jag kommer att be dig överväga andningslarm och magläge trots det du skriver. Ryggläget är inget garanti för att undgå PSD (om det är det du syftar på). Dessutom riskerar ni att flickans bakhuvud blir platt och det går inte tillbaka av sig själv. Inte meningen att skrämma dig men jag vet vad jag talar om. Min dotter sov på rygg första tiden och låg även på rygg dagtid. Hennes huvud är platt på ena sidan och är det fortfarande då hon är snart 14 månader. Magläget främjar dessutom den motoriska utvecklingen
Mina råd:
Tack för ditt svar!
Synd att vagningen är förbrukad, mycket tråkigt, för vi tänker inte kura henne ännu. Jag är väl insatt i shn-boken och kuren och vet vad Anna skriver om andningslarm. Trots detta väljer vi att vänta tills hon är 6månader med en kur. Det är faktiskt bara en månad kvar så det känns överkomligt. I nuläget vill vi bädda för kuren och kommer göra små saker som att ta bort nappen. Vi vill även bättra på nattsömnen för oss. Ett bra tips vi läst här är att ställa klockan för nattmålet (som vi vill ha kvar ännu). Plattskalleproblematiken får vi leva med i så fall. Det är inte det minsta platt utan snarare lite toppigt
Dagrutinerna fungerar okej. Sovtiderna sitter fint men hon ihärdar med att själv styra över när hon vill äta, även om mönstret där är hyfsat regelbundet (fyra timmars intervall pluss minus en halvtimme) Vi har barn otroligt tätt och det gör att vår situation är lite speciell, storasyster är mindre än storasyskon brukar vara och ammar fortfarande själv till och med!
Det känns som att det kommer gå betydligt lättare att kura den här gången eftersom det finns rutiner på dagarna och eftersom kvällssömnen sitter.
Det vi egentligen undrade är: Måste hon kuras? Eller finns det mindre ingripande metoder att ta till?
Synd att vagningen är förbrukad, mycket tråkigt, för vi tänker inte kura henne ännu. Jag är väl insatt i shn-boken och kuren och vet vad Anna skriver om andningslarm. Trots detta väljer vi att vänta tills hon är 6månader med en kur. Det är faktiskt bara en månad kvar så det känns överkomligt. I nuläget vill vi bädda för kuren och kommer göra små saker som att ta bort nappen. Vi vill även bättra på nattsömnen för oss. Ett bra tips vi läst här är att ställa klockan för nattmålet (som vi vill ha kvar ännu). Plattskalleproblematiken får vi leva med i så fall. Det är inte det minsta platt utan snarare lite toppigt
Dagrutinerna fungerar okej. Sovtiderna sitter fint men hon ihärdar med att själv styra över när hon vill äta, även om mönstret där är hyfsat regelbundet (fyra timmars intervall pluss minus en halvtimme) Vi har barn otroligt tätt och det gör att vår situation är lite speciell, storasyster är mindre än storasyskon brukar vara och ammar fortfarande själv till och med!
Det känns som att det kommer gå betydligt lättare att kura den här gången eftersom det finns rutiner på dagarna och eftersom kvällssömnen sitter.
Det vi egentligen undrade är: Måste hon kuras? Eller finns det mindre ingripande metoder att ta till?
Hej annifrid och välkommen
Nancy har gett dig jättebra svar, och själv kan du ju det här med kurning, efter att ha lyckats så bra med din "stora" flicka
Nej, man behöver inte kura
Jag har själv aldrig behövt kura någon av mina fem barn, regelrätt, eftersom jag kört standardmodellen från start, och vagnat bort nattmålen eftersom. Lite kur blir ju det också
Jag tycker du ska börja med att införa ett schema för lillan, sätt dig ner och fundera över hennes tider, utgå från detta och spika ett schema. Både för dag och natt, eftersom du vill ha kvar nattmålet, så ska du spika en tid för det också. Nu vet du ju säkert att hon egentligen inte behöver nåt nattmål, om hon är fullväxt och frisk, men det bestämmer du ju själv.
Överhuvudtaget gäller det att styra upp, ta kommandot, så du VET när hon ska äta och sova. Då blir det så mycket lättare att hålla tider osv...
Jag förstår att situationen är speciell med två barna så tätt, men just därför tror jag du skulle vara extra betjänt av att införa ett schema att luta dig emot
Nu har alla mina barn varit magsovare, så jag vet faktiskt inte hur man buffar en ryggsovare
Du verkar dock väldigt bestämd på den punkten (?) så om du backar vagnadet lite, kanske
Meningen med vagningen är ju att du ska sluta vagna henne när hon är lugn, inte sover, och att vagningen verkligen är REJÄL,och ingen smyg-skön-vagning
Meningen är ju att hon ska kunna somna av "egen maskin" och din uppgift är ju bara att lugna henne så att hon kan det
Dock skulle jag verkligen vilja få dig att än en gång tänka över magläget
Köper du ett larm har du garanterat pengarna tillbaka den dag du inte behöver det längre, de går som smör i solsken. Det är helt enkelt så att små barn sover godare på mage, och är lättare att få att sova... Ta inte illa upp, men det är i all välmening
Hoppas du blev lite klokare
och lycka till med tjejerna
Kram Mia
Nancy har gett dig jättebra svar, och själv kan du ju det här med kurning, efter att ha lyckats så bra med din "stora" flicka
Nej, man behöver inte kura
Jag tycker du ska börja med att införa ett schema för lillan, sätt dig ner och fundera över hennes tider, utgå från detta och spika ett schema. Både för dag och natt, eftersom du vill ha kvar nattmålet, så ska du spika en tid för det också. Nu vet du ju säkert att hon egentligen inte behöver nåt nattmål, om hon är fullväxt och frisk, men det bestämmer du ju själv.
Överhuvudtaget gäller det att styra upp, ta kommandot, så du VET när hon ska äta och sova. Då blir det så mycket lättare att hålla tider osv...
Jag förstår att situationen är speciell med två barna så tätt, men just därför tror jag du skulle vara extra betjänt av att införa ett schema att luta dig emot
Nu har alla mina barn varit magsovare, så jag vet faktiskt inte hur man buffar en ryggsovare
Meningen med vagningen är ju att du ska sluta vagna henne när hon är lugn, inte sover, och att vagningen verkligen är REJÄL,och ingen smyg-skön-vagning
Dock skulle jag verkligen vilja få dig att än en gång tänka över magläget
Hoppas du blev lite klokare
Kram Mia
Hej och tack för ytterligare ett svar! VAd vänligt med så snabba råd! Är vagningen alltså inte förbrukad trots allt? Nu blev jag lite förvirrad... Det vore skönt att slippa "kura". Jag är lite nyfiken: om man inte kurar barn nummer två och de två små delar rum framöver, hur gör man då när den lilla vaknar till? Hur gör man vid läggningen med nummer två? Om man kurar den andra, använder man då samma ramsa som storasyster har eller får den lilla en egen?
Vi har faktiskt ett schema för lillan redan som följs ganska bra, åtminstone när det gäller dagsömnen. När det gäller maten så är lillan väldigt lättstörd och slutar äta när storasyster kommer stormande, alldeles oavsett min säkra attityd av självklarhet. LIllan blir då distraherad och nyfiken (ibland ledsen) och helt omöjlig att förmå att forsätta äta. Det gör att hon vill ha mat igen fortare än schemat medger.
Vi kommer inte att lägga henne på mage även fast jag vet att Anna rekommenderar det. Vi dyrkar verkligen Anna och hennes metoder för sömn och klokhet när det gäller barnauppfostran hyser vi den allra största respekt för, men det är upp till oss som föräldrar att välja att avvakta med magläge tills barnet är 6 månader om det känns bäst för oss. Men hon fyller 6 månader om bara en månad så det är inte hela världen.
Tack igen för alla kloka synpunkter!
Vi har faktiskt ett schema för lillan redan som följs ganska bra, åtminstone när det gäller dagsömnen. När det gäller maten så är lillan väldigt lättstörd och slutar äta när storasyster kommer stormande, alldeles oavsett min säkra attityd av självklarhet. LIllan blir då distraherad och nyfiken (ibland ledsen) och helt omöjlig att förmå att forsätta äta. Det gör att hon vill ha mat igen fortare än schemat medger.
Vi kommer inte att lägga henne på mage även fast jag vet att Anna rekommenderar det. Vi dyrkar verkligen Anna och hennes metoder för sömn och klokhet när det gäller barnauppfostran hyser vi den allra största respekt för, men det är upp till oss som föräldrar att välja att avvakta med magläge tills barnet är 6 månader om det känns bäst för oss. Men hon fyller 6 månader om bara en månad så det är inte hela världen.
Tack igen för alla kloka synpunkter!
-
Nancy
Hej igen
Jag skulle avvakta med att dela rum tills båda sover hela nätter. Ha samma nattid. Använd med fördel samma ramsa för båda. Om det ena barnet vaknar till ramsar man, det stör inte barnet som sover. Ramsan signalerar ju "sova" så varför inte fortsätta sova...
Då jag skrev att vagningen var "förbrukad" menade jag att det kan bli svårt att ge tydliga besked då ni så länge vagnat till sömns. Buffningen skulle istället signalera "nyordning" eftersom barnet istället skall lära sig somna på egen hand.
Några förslag på din fråga om rutiner/metoder
-schema för mat/sömn
-fast föda i tillägg till amning/mjölkersättning
-ensamlek på morgonen
-utevistelse varje dag
-delaktighet, passiv och aktiv
-göra storasyster delaktig i skötsel av lillasyster
-magläge i vaket tillstånd
-kvällsbad
-skrattet till godnattet
-attityd av självklarhet vid nattning
-tillrättaläggande och "skak" i handtaget
-fast tid för nattmål
-glatt godmorgon varje dag oavsett hur natten sett ut
Vill också påminna om kapitlet "Fem och sex månader" i Barnaboken (s.317).
Hälsningar från Nancy
-schema för mat/sömn
-fast föda i tillägg till amning/mjölkersättning
-ensamlek på morgonen
-utevistelse varje dag
-delaktighet, passiv och aktiv
-göra storasyster delaktig i skötsel av lillasyster
-magläge i vaket tillstånd
-kvällsbad
-skrattet till godnattet
-attityd av självklarhet vid nattning
-tillrättaläggande och "skak" i handtaget