Hjälp, kaosnätter nu

Skriv svar
Bittan

Hjälp, kaosnätter nu

Inlägg av Bittan »

Min lille Oliver har två nätter nu (ej i rad, en natts uppehåll emellan) haft över en timmes uppvak. Han är 7 1/2 månad och kurad sedan drygt fyra veckor, han har sovit som en prins, haft ltie problem med nån timmes för tidigt uppvak. Helt plötsligt i förrgår natt, vaknar han 04.00 och börjar "prata", jag avvaktar ganska länge men ger honom en ramsa utanför dörren efter ca 10 min, han fortsätter och så småningom övergår det till ilsket vrål. Han för en ramsa till men verkar inte "lyssna", han fortsätter. Tystnar efter ca 1 h och 15 min. Jag var inne en snabb sväng och la till rätta och kände på pannan (han är förkyld). Inatt var det ännu värre, han vaknade 02.30 och somnade inte förrän 04.30 efter mycket skrik (argt :twisted: ) , då jag ramsat ett par gånger och även varit inne en gång och givit nezeril. I hans lilla liv händer mycket nu, han får sina första tänder och han har lårt sig åla fram och upptäcka världen. Vad ska jag göra, det känns intre som ramsan tar ett dugg och min man muttrade i natt att det är barnplågeri att låta honom skrika så där. För första gången känner jag mig faktiskt osäker på vad jag ska göra, :oops: , snälla hjälp mig fort. Är rädd för vad som händer i natt och hur jag ska bemöta det. Bör jag minikura honom igen, dvs köra med en bekräftelseramsa då han tystnar??
Ska tillägga att dagslurarna krånglar också, är precis i tagen med att gå ned till två lurar per dag.
En trött och förtvivlad Bittan med Oliver 060103
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Bittan! :)

Var inte förtvivlad - jag tycker det låter som om lille Oliver är på väg in i sitt åttamånaders-tjohejsan... :roll: Finns det några andra tecken på detta förutom oroliga nätter? Får du lämna rummet utan att Oliver hojtar till (eller mer än så), blir han ledsen över helt oförklarliga saker, hur är det med främlingar?

Om detta känns igen så kan det som sagt vara så att ni helt enkelt närmar er åttamånadersångesten.

Vad skall man då göra åt en gosse som hojtar och har sig mitt i natten? :shock:

:arrow: Vad har du för krishantering?

Själv hade jag en CD med lugn, klassisk musik som jag tog till vid sådana här tillfällen. Det fungerade suveränt! :wink: Gossen kom liksom av sig, och började lyssna på musiken istället... :P Det betyder inte, att han nödvändigtvis somnade alla gånger, men i alla fall lugnade ner sig!

Obs: musiken måste vara på såpas hög volym att han hör den, även genom värsta ilskna vrålet... :roll:

För övrigt tänker jag på följande:

1) Han lär sig massvis med saker just nu, som du själv skriver. Sådant påverkar visst nattsömnen, och dagsömnen. Se till att du har en krishantering att ta till som du själv kan lita till 110%, vad det sen än må vara...

2) Om åttamånadersångest, så se till att han dagar är så vanliga som bara går... det händer så mycket i hans liv ändå, så minsta lilla förändring får honom att bryta samman. :shock:

Slutligen rekommenderar jag en klassisk CD-samling (tre skivor) som heter lugna blå stunder... :wink:

Lycka till och skriv hur det går! :D
Bittan

Tack för snabbt svar,

Inlägg av Bittan »

Oliver har just vaknat och haft en liten kris, 2h efter läggning, aldrig hänt förut. Så det måste pågå saker inom honom just nu. Ja, han "hojatr" efter mig när jag försvinner, det har blivit mer och mer ledset hojtande, och han är inte alls lika glad mot främlingar längre. Jag är ganska övertygad om att han är på väg in i 8 månaderskrisen.
Hmm, jag har ingen krishantering, jag inser att jag borde ha det. Inget annat än att jag försöker forsätta som vanligt men det känns onekligen som det behös något mer när han beter sig så här. Klassisk musik har jag hört om här tidigare, jag har dock en 4-åring i rummet brevid men om han inte vaknar av Olivers vrål så ska väl lite musik inte göra mer skada? Jag har redan tagit ut en CD spelare utanför Olivers rum nu, ssk köra det i natt. Vad gör man sedan ungen lugnat ned sig, ramsar en gång eller låter man honom somna in själv sedan?
Hans dagar är inte särskilt stökiga alls, vi är mest hemma och till o från dagis, men nu ska jag tänka lite extra på det. Berättar mer om hur det går, tack för din snabba hjälp!! :lol:
Bittan med Oliver 060103
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen! :)

Om du väljer klassisk musik som din krishantering så behöver du inte ramsa när Oliver lugnat sig. När du hör att

:arrow: han har lugnat sig kan du till att börja med sänka volymen på musiken lite,

:arrow: sedan stänga av när han somnat

skulle han inte somna, så kan du succesivt sänka volymen låt för låt, och slutligen, efter en avslutad låt bara stänga av. Och låta honom somna själv, som vanligt. :wink:

Detta har jag gjort vid behov, och det har alltid fungerat...

Hoppas att det löser sig! :D
Bittan

Det funkade!!

Inlägg av Bittan »

HAn har inte vaknat någon mer gång under natten men väl tidigt 05.50. Efter en ramsa ville han inte somna om så han fick lyssan på grieg, tog ca 20 min innan han somnade om och jag väckte kl.07. Morgonen efter vaknade han lite senare och fick mer Grieg men då somnade han aldrifg om men lugnade sig. Känns jätteskönt att ha något att jobba med vid kris och tidiga mornar :lol: !
Tack för hjälpen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

"... och så vet jag att jag har skrivit en del helt vedervärdiga saker i "Bergakungens sal," men tyvärr misstänker jag, att folk kommer att gilla det..."

Grieg, om sin komposition "I Bergakungens sal"

:lol: :P :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"