Hej Bittan!
Var inte förtvivlad - jag tycker det låter som om lille Oliver är på väg in i sitt åttamånaders-tjohejsan...

Finns det några andra tecken på detta förutom oroliga nätter? Får du lämna rummet utan att Oliver hojtar till (eller mer än så), blir han ledsen över helt oförklarliga saker, hur är det med främlingar?
Om detta känns igen så kan det som sagt vara så att ni helt enkelt närmar er åttamånadersångesten.
Vad skall man då göra åt en gosse som hojtar och har sig mitt i natten?

Vad har du för krishantering?
Själv hade jag en CD med lugn, klassisk musik som jag tog till vid sådana här tillfällen. Det fungerade suveränt!

Gossen kom liksom av sig, och började lyssna på musiken istället...

Det betyder inte, att han nödvändigtvis somnade alla gånger, men i alla fall lugnade ner sig!
Obs: musiken måste vara på såpas hög volym att han hör den, även genom värsta ilskna vrålet...
För övrigt tänker jag på följande:
1) Han lär sig massvis med saker just nu, som du själv skriver. Sådant påverkar visst nattsömnen, och dagsömnen. Se till att du har en krishantering att ta till som du själv kan lita till 110%, vad det sen än må vara...
2)
Om åttamånadersångest, så se till att han dagar är så vanliga som bara går... det händer så mycket i hans liv ändå, så minsta lilla förändring får honom att bryta samman.
Slutligen rekommenderar jag en klassisk CD-samling (tre skivor) som heter lugna blå stunder...
Lycka till och skriv hur det går!