Trotsålder

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Jenny K skrev:Men igår märkte han att jag inte svarade på hans tilltal utan gav bara ramsan som svar vilket gjorde honom frustrerad.
:D Precis. Det är inte stolsittandet som gör susen i sig utan ramsan, icke-svaret på tilltal. Stolsittandet visar att du finns där, håller vakt mot vargen MELLAN honom och vargen och har koll på all eventuell trafik, som alltså inte får/kan hinna ske, eftersom du sitter där. Och även om du inte ser - tittar - så hör du. Och kan genast svara, så fort det pratas och kacklas och gnälls och stönas. Och då är det ramsan, oberörd, säker, lugn och underbart tjatig, som är vad han får. Inget mer. Men den ska han ha, lika många gånger som han babblar/gnäller/kommer med nya "förslag" - och en gång till, tills den får sista ordet.

Det gjorde du och det funkade. Klart han blev frustrerad, först! Men han fick också besked, och det beskedet löd: "Det spelar ingen roll, älskling, vad du än har för dig och tänker och tycker och vill och inte vill, för nu är det natt, och PÅ NATTEN SOVER MAN. Vad man än har för problem eller önskningar eller påhitt för sig här i världen, tar man hand om det på dagarna." Orubbligt lugn, alltså, tjatar ramsan på om sakernas tillstånd: på natten sover man. Ingenting annat är intressant.

Så det enda du behöver ägna dig åt nu är att odla ditt tålamod :!: Det är bara att fortsätta, och det kallas att ge en liten minikur. Lugn och fin och konskevent sitter du synlig på stolen och ramsar som "svar" (medan du är vaaansinnigt upptagen av något annat och komplett ointresserad, tillsynes, av vad han har för sig eller inte har för sig, så länge han inte går upp ur sängen). Då kommer du att se att saken är klar på tre-fyra kvällar.

Missa bara inte skrattet-till-go'nattet! Lika enormt rolig och engagerad och koncentrerad på honom och skrattig som du är då, lika komplett "likgiltig" är du sedan och kan med gott samvete vara det. Förstår du :?:

Inkom med vidare rapporter är du snäll, det är så roligt att höra :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej :!: Här kommer lite rapport från gårdagens nattning.

Nattade som vanligt, herrn har börjat med att han inte vill pussa och krama godnatt till varken pappa eller mig, men så fort jag lagt honom och ramsat så vill han plötsligt promt ha godnatt puss från både pappa och mig :? Några tips på hur man löser detta smidigast :?:

Första 20 minuterna var det mycket cirkus från herrn, jag satt utanför liga dötrist och upptagen som de tidigare kvällarna. Men igår så var det tydligen mycket roligt att resa på sig i sängen eller smyga ur benen utanför sängen, då jag gick in så skrattade han bara :shock: men urtråkig som jag var och likgiltig inför hans påhitt tröttnade han efter ett tag. Fick ett fnatt efter ca 30 minuter att jag helt plötsligt skulle krama hans nalle :shock:

Men hela nattningen tog igår ca 45 minuter men tyvärr var det mycket gnäll och stön :(

Men inget spring på nätterna de senaste 5 nätterna, här tycks poletten att PÅ NATTEN SOVER MAN ha trillat ner i allafall :!: :D

Återkommer med vidare rapporter

Kram Jenny k
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Då fortsätter rapporten :!:

Ikväll gick det sämre :( mkt spring upp och fix o trix. Kevin har börjat med att inte vilja säga godnatt och ge puss o kram innan han ska sova för att sedan då jag lagt honom o gått ut med ramsan bli ledsen och sur för att han inte pussat oss båda m.m :evil:

Så ikväll tog nattningen 1 tim o 10 min :shock:

Jag fortsätter att vara lika tråkig och tjatar på med ramsan som svar på allt men detta tycks inte gå in i den lilla herrn :x

Så vad gör vi nu :?: Nu behövs lite råd och tips och peppning :cry:
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Jenny :!:

Hoppas nattningen gått bättre ikväll...
Min fundering är hur hans sovtider ser ut, när sover han middag resp lägger sig för kvällen :?: Kanske ligger middagssömnen för nära inpå nattsömnen :?:

Han verkar ju vara en kille som går att prata med (och som hela tiden försöker hitta nya sätt att dra ut på läggandet!) - har du förklarat innan läggningen vad som gäller :?: Att ni pussas och kramas när han lägger sig, att det INTE går att göra det senare :?:

Sen tror jag nog att jag skulle kunna tillåta mig att bli lte förb :evil: ad, om han tokbråkar för mycket :!: Inte gapa och skrika, såklart, men VÄLDIGT bestämt säga att "NU ÄR DET NOG!", lägga ner honom och se honom stint i ögonen. Sen lämna honom lugnt med ramsan, inte dikutera det mer.
Men nu hoppas jag att du inte behöver det, utan att han somnade fort ikväll :wink:

Lycka till
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Nattningen i kväll gick inget vidare....... :cry: Nattade som vanligt men jag han inte ens ut ur rummet eller ramsade klart och han var ur sängen eller på väg ur :x nattningen tog 1 tim och 45 min ikväll. Jag satt som vanligt på en stol utanför hans rum och var lika dötråkig som tidigare kvällar och konsekvent. Men icke sa nicke, inte för att det var något gnäll eller prat men han skulle bara upp eller ligga och dingla med benen utanför eller slå med benen mot sängkanten :evil: när det gått 1 tim o 20 minuter ilsknade jag faktiskt till och sa till honom med arg röst :oops:

Så hur går man tillväga nu då poletten inte tycks falla på plats :?:

Kevin sover middag mellan 12.00-12.30 0ch ca 1 timma, ibland 1,5 timma sen är det natt 19.30.
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag hoppas någon kan komma med något klokt svar till dig, Jenny, för jag tycker du verkar göra allt enligt "regelboken" och vara tydlig och konsekvent, men vill ändå inte ge mig :oops: angående sängen.

Som det är nu ger du ju verkligen förutsättningarna för lillemans egen förmåga att somna på kvällen, och MÅNGA barn tar tid på sig att somna, likaväl sommånga vuxna behöver tid att komma till ro. Så länge han faktiskt inte är uppe och springer, utan är i sin säng, så är det ju lite hans "business", vad han har för sig där - eller hur :?:

Och en spjälsäng funkar ju trots allt som hinder också, när man har barn som vill ränna, den förmågan har inte vanliga sängar...
Det är det enda jag kan komma på, att fysiskt hindra honom att springa omkring, och säkert är det trots på gång också, vilket inte gör saken lättare :?

Men som sagt, kanske någon annan kan ge dig något mer konkret tips, hoppas nu att den här kvällen avlöpt bra :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej :!:

Igår vid nattningen så tog pappa över, men herrn var uppe och sprang som vanligt men igår tog nattningen bara 45 min vilket var skönt för oss alla :D

När vi hade spjälsängen så var han lika fort ut ur den han flög ur den och var mindre nöjd samt att han även kom upp på nätterna sen han fick sin lilla "vanliga säng" så har han inte varit uppe och sprungit på nätterna och han är mer nöjd och tillfreds med den. Vi vet att det tar lite extra tid för Kevin att komma till ro, men då han gör det till en rolig grej att mamma och pappa sitter utanför och nattningen tar uppemot 2 timmar då är det inte kul för någon :(

Jag tror att det hjälpte lite igår då pappa sa till på skarpen vid två tillfällen efter det att Kevin slängt sitt gosedjur på golvet och ville att vi skulle plocka upp :evil:

Jag kommer med vidare rapport ikväll :!:
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Åter då till kvällens nattning som idag tog 1,5 timme :x

Nattade som vanligt och det blev mkt skratt, gick ut och satte mig på stolen som står precis vid dörröppningen och var djupt intresserad av min nya bok. Kevin sprang upp men inte lika många gånger. Det var inte mycket gnäll men lite pust och stonk som att han hade det svårt att slå sig till ro. Några gånger ropade han på mig och försökte göra konstiga ljud för att få min uppmärksamhet.

Jag sa till på skarpen vid tre tillfällen och han verkade lyssna och låg då kvar långa stunder i sin säng men vred och vände på sig och pustade. Efter ca 1,5 timme somnar han klockan då 21.00, nattar vid 19.30.

Så ska vi fortsätta i samma anda tills poletten trillar ner :?:
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Jenny K skrev:Kevin har börjat med att inte vilja säga godnatt och ge puss o kram innan han ska sova för att sedan då jag lagt honom o gått ut med ramsan bli ledsen och sur för att han inte pussat oss båda m.m :evil:
:D Detta i förening med att han ville att du/ni skulle komma in och pussa hans nalle... Ack, är inte de små barnen våra bästa pedagoger :!:

För det han ber om är att ni ska ta ledningen. Befria honom från "ansvaret". Tala om, i handling, hur det ska vara, så han slipper undra, frågasätta, tveka och tvivla - allt som verkligen försvårar för lilla polletten att trilla ner :cry:

Jag ska försöka förklara.

När ni förväntar er att han ska säga godnatt och ge er puss och kram, förväntar ni er att han ska medverka till, godkänna, bekräfta det ni nu far efter med minikuren, nämligen att han ska lägga sig snällt, somna så gott, sluta ställa frågor, vara tyst, hjälpa till, göra som NI vill och tycker, därför att då skulle NI må jättebra och ha sköna kvällar och rå er själva och vara nöjda och belåtna på era villkor, med hans höga instämmande, godkännande och - därmed - delade ansvar, eller t o m fulla ansvar, som han förväntas ta själv eller åtminstone hjälpa er med.

Förstår du :?:

Att ta ledningen i det här fallet (som så många andra) betyder att NI säger godnatt och ger puss och kram. Utan att vänta er något i gengäld. Ni ger - han tar emot. Ni kommer inte överens i stor stil, det är alldeles för tidigt :!: Först måste verkligen den pollett ha trillat ner som säger honom att HAN tycker det är skönt att sova och trist att ligga vaken och att HAN vill sova, för sin egen skull, inte för er. Han vill sova så skönt därför att han av egen erfarenhet kommit på hur skönt det är, hur tryggt det är och kan vara, när man ostörd och fredad för vargen i alla dess skepnader njuter sin trygghet i sig själv och dessutom vet att i morgon, när man vaknar, väntar ett trevligt liv som inte försvinner för evigt bara för att man somnar - tvärtom, som garanterat kommer tillbaka och kan njutas desto mer just för att man sovit så gott :!:

Den insikten, den personliga erfarenheten, tar lite tid att erövra. Ju tydligare ni visar vägen, alldeles själva och med eget ansvar/självklar ledning, desto lättare blir det för honom att gå den, tro på den och följa den :wink: :lol:

Konkret: ställ alltså inga "frågor", fika inte efter godkännande och bekräftelse. Odla Attityden av Självklarhet. Ta ledningen utan att darra på handen. Klart, koncist, enkelt, orubbligt.

Skrapa rent i vinglet. Ångrade icke-pussar och icke-kramar bemöts med ramsan; besvaras inte. Nalle-pussandet likadant. (Men pussa gärna nallen alldeles kolossalt när det är jublande trevligt God Morgon :!: ) Odla tålamodet. Saker och ting har sin tid. Håll målet för ögonen: lilla barnet ska sova så gott och inte behöva ifrågasätta det. På natten händer ingenting (för honom). Lika skönt det - eller skönare, är budskapet :lol:

Det är inte meningen att du/ni ska fastna på stolen för evigheten. Vi vill inte ha något fastnande alls :shock: Processen måste fortgå, och framåt. Risken om du/ni sitter kvar i evigheten är att ni mer eller mindre omedvetet väntar på att HAN ska göra det möjligt för er att gå, dvs somnar så ni kan slippa hänga där. Men då är vi där igen - "ansvaret" blir hans, ledningen hans. Det orkar han inte med och vill inte ha och ska inte behöva ha.

Så öka på skrattet-till-go'nattet, TA era pussar och kramar, dvs ge honom dem och bär er åt som om han var översvallande lycklig över era ömhetsbetygelser, vare sig han är det eller inte, och lägg honom sedan enkelt och geschwint; i favoritställningen med ett litet trevligt avslutande tryck över paketet utan att prata, och så ut direkt med näsan mot dörren och ramsan x4, som knappt ska hinna påbörjas ens förrän den som lagt redan är ute, och fortsättas utanför och på väg bort.

Springs det sedan upp, är det slut på trevligheterna och ni säger t ex med en ton som verkligen inte tål några invändningar: DU LIGGER NED! Barnet ska då i säng själv, under övervakning. Därefter följer trevlig, "självklar" ramsa i rätt likgiltig ton, medan vederbörande ömma sätter sig på stolen och gör annat.

Första prat, rop, fråga, vädjan etc möts av ny ramseomgång, varefter man på det här stadiet i minikuren lämpligen lämnar stolen (utan att någon gång titta inåt rummet) för ett ögonblick, några minuter. Man kommer tillbaka OPÅKALLAD, sitter en stund, gör sitt, i en attityd som visar att där skulle man suttit ändå. Man tar alltså ansvaret för och ledningen över sitt stolsittande. Det är inte barnet som styr den saken.

Han får röra sig, mumla, småprata, dingla med benen, vara vaken - det är hans "problem" och det stör ingen. Han kommer att tröttna på det just för att ingenting händer. Det är smartare att sova för då blir det morgon mycket fortare (därför ska morgonen vara verkligt glad och härlig :!: ).

Men han får inte gå ur sängen, och då är det högst tillåtet att använda både stora och sura bokstäver. (Dock inga utläggningar och absolut inga vädjanden eller förklaringar eller returnerade "frågor".) Tillbaks i säng ska han själv och då ska det inte duttas, stoppas om, läggas tillrätta eller tryckas till med någon avslutande handpåläggning. Ingenting. Mer än ramsan, som oberört tjatar på som om ingenting hänt och som i sitt lugna, smått likgiltiga tonfall bekräftar att allt är som det ska, i motsats till vad som nu råkade hända nyss. Det låtsas vi inte om. För det händer ju naturligtvis inte igen :!: Är Attityden.

Och så går man igen från stolen, och gör andra ljud i huset, medan man har öronen på vakt. Barnet kommer att hinna upp ur sängen och t o m ut ur rummet, om han verkligen ytterligare måste övertyga sig om att ni verkligen vet vad ni gör och att NI tar ansvaret och vet var ni står, i handling, och då är det bara att upprepa enligt ovan, småargt och icke roat. Samt avsluta med ramsax4 eller x3 eller t o m x2, enligt ovan. Orubbligt.

Jag hoppas du känner dig lite vägledd nu så du/ni kan fortsätta framåt - utan att "fastna" och utan att be om ursäkt för det ni gör som faktiskt ligger alldeles kolossalt i HANS intresse :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej!

Nu tänkte jag att det var dags för mig, Kevins Pappa att göra ett inlägg.
Senaste tiden är det jag som har lagt unge Herr Kevin. Då vi har passerat vecka 6 på detta maraton kan man säga att man är lite frustrerad.
Jag har varit väldigt konsekvent, använt mig av stolen och inte fastnat där.
Det som bekymrar mig mest är:
Vad är hans drivkraft att gå upp den femtioelftegången trots att man får honom att lägga sig gång på gång? Hur kan han tycka att det är kul och trotsa en genom "prutta med munnen", härma suckar o andra ljud. Det är som att han har roligare vid nattning än på dan. Jag har sagt med min mörkaste :evil: röst: ligg ner! Som ingen levande vågar ha invändningar mot. Trots det dyker han upp igen som inget hänt.
Precis när man tror att han sover och man andas ut poppar han upp som gubben i lådan.
Han kommer hela tiden med nya beteenden och frågor, likt en kameliont.

När jag lägger honom är jag så konsekvent det går in i det längsta.
Det enda tillfället jag gör något annat än att ramsa är:
1, När jag säger en-två gånger ligg ner..
2, När han som igår ångrar icke pussar som ej finns och skriker som om man skulle hälla skållhett vatten på honom, mellan varje gång man kommit in och nekat honom puss. Jag säger då att efter den pussen, blir det ingen mer puss efter denna.

Det har tagit allt mellan 40 minuter till 1 1/2 timma att få honom att sova.
Det är svårt att vara mer orubblig och mer självklar än vad jag har varit, men endå faller polleten inte ner. Jag flyttar stolen längre o längre bort. Jag har kontroll över mitt stol sittande och går ifrån och kommer tillbaka på mina villkor. Hur gör jag det tråkigare för honom ? Han t.o.m skrattar mellan varven.

Hur går vi vidare? Jag har ett enormt tålamod, men det går inte i rätt riktning. :cry:

Hälsningar
Kevins Pappa
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Dessvärre har jag inget vettigt att tillföra i den är frågan men jag vill verkligen ge er, Kevins ömma föräldrar, en eloge för att ni arbetar hårt med målet i sikte - att lilla sonen ska sova gott hela natten.

Förstår att man nästan kan bli gråhårig på kuppen och att Kevin har en uthålliget som han kommer dra stor nytta av i framtiden även om den i dags- eller nattläget är något påfrestande.

Jobba på kära föräldrar, ni är helt fantastiska :thumbsup:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej på er,både Kevins pappa och mamma :!:
Har försökt komma med bra tips tidigare till er, och trodde nog att gossen "lärt sig" vid det här laget :wink: En lite envis herr Kevin, har ni :!:
Jag måste, precis som SusanD, prisa er för ert enorma tålamod, och hoppas verkligen att det snart ger utdelning...

Det jag funderara över är fyra saker:

Kanske ska hans middagssömn kortas under dagen :?:
Hur är det med skrattet till godnatten :?:
Brukar ni klargöra för honom vad som gäller ang. kramar/pussandet vid läggning :?:
Den sociala delaktigheten under dagen - får han jobba ordentligt :?:

Det är det enda jag kan fundera kring, för själva nattningarna verkar ni ju sköta ENORMT bra...

Fundera lite på de här sakerna, ska försöka klura lite mer :?

Kram till er
Mia
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jösses - vilket maraton :lol: !

:idea: Här har du en kille som ni lärt att få uppmärksamhet och stor underhållning. Dessa saker ska han givetvis ha - men på dagtid! Inte vid läggdags. Se till att han får desa grundläggande behov tillfredsställda i form av social delaktighet och skratt tills han kiknar varje dag. Det behöver vi alla dagligen :wink: ! Då behöver han inte se till att få detta vid läggdags :thumbsup: .

:idea: Vid nattningen skulle jag skippat stolen med en gång. Jag hade lagt honom och sedan hade jag låtit honom vara. Jag hade gjort mitt och honom hade jag inte sett för i min värld ligger sonen i sängen och sover. Eller - åtminstonde så är han i sängen eller på sitt rum:wink: . Självklart :!: Jag hade småpratat för mig själv om detta och om allt jag måste göra och varit fullt koncentrerad på det.

:idea: Att göra detta - det oväntade :P - har oftast en enorm effekt! Jag hade låtit tiden gå tills han självmant gått och lagt sig. Punkt. Less is more :D ! Ge det en vecka.

:idea: Det ni har nu bara drar ut på det hela. För varje gång du ger honom uppmärksamhet (i viken form den än är och hur lång tiden än är mellan gångerna ) så tar nattningen en halvtimma (typ) längre vid varje uppmärksamhet från dig. Utebliven uppmärksamhet och med en förälder full av självklarhet med fullt fokus på sitt (INTE PÅ HONOM), ger lugn och skön nattning. Han kan själv. Som ni ju vet :wink: !

:idea: Han är inte envis - han gör det som han lärt sig funkar och blir han uppbjuden på dans så är han ingen panelhöna direkt :wink: :lol: ! Han är precis som han ska :wink: !

:D Lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag hade också tänkt på taktiken med att " :arrow: Ja ha - du ska inte sova :shock: ?! Nä hä - då får du sitta HÄR då :D ! Där sitter man om man inte ska sova. Det blir ju bra. Fast om det är trist att sitta där så har du ju alltid sängen :thumbsup: . Nåja - sitt du där :D." Och så hade han fått sitta på ett rätt trist ställe utan uppmärksamhet så som ovan beskrivet. Sedan hade jag sagt "Ser rätt trist ut det där - kanske skulle du sova istället :roll: ?" Och då kan jag garantera att svaret till sist bir "ja".... :wink: Och då hade jag sagt att han var klok och visste hur man gör när man lägger sig - för att sitta där för sig själv verkar ju trist. Hurra för sängen och sonens visdom - liksom :wink: :lol: !
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej :!: Stort Tack för uppmuntran :!:

Svar på det som Mia frågade: Kevin sover allt mellan 1 tim och 1,5 tim och dagsluren ligger mellan 12.00-13.30.

Kevin skrattar mycket om dagarna liksom vi, och skrattet till gonattet får han givetvis :lol:

Vi har klargjort vad som gäller för herrn ang pussar o kramar.

Socialt delaktighet får han verkligen massor av. Här hemma hjälps vi åt med det mästa. Matlagning, tvättning m.m. När vi är ute så går vi långpromenader i skogen eller är ute vid landstället och leker med Kevins mormors två stora hundar :D

Vi hoppas innerligt att poletten ska trilla ner.

Igår tog det oss nästan 1,5 timme innan han somnade, dessutom så kommer han upp minst 1 gång/natt men då är det bara att leda honom tillbaka utan några som helst protester.

Det som Mammut Maria skrev om att inte låtsas om honom och göra andra saker i huset, prata för sig själv m.m. Vi gjorde så innan stolsittandet men det har ändå fortsatt, precis så som Mammut skrev gjorde vi, sen så blev det stolsittandet som vi nu mer och mer har lämnat för att göra något annat viktigt i huset.....Någon uppmärksamhet får han definitivt inte, vi svarar inte på tilltal, frågor han ställer utan de besvaras med ramsan.

Men vi ska lyda Mammut Marias råd :D Men om han nu sitter där då i timmar eller envisas med att springa ut i vardagsrummet eller några andra tokiga ideer, ska vi då hänvisa till sängen och ramsa på som vanligt :?: Då gäller det ikväll att fatta modet och ta ledningen på nytt lika orubblig, självklar och coll som vanligt 8)

Återkommer med rapport i kväll

kram Kevins mamma och Pappa
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "