Vi åker ju till Japan på torsdag....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Vi åker ju till Japan på torsdag....

Inlägg av Kristin »

... och då vi inte har ställt om plutten för att bättre matcha japansk tid undrar jag nu hur ni skulle hantera sovschemat.

Vi lyfter fr Göteborg 13.45, vilket är i slutet av hans långa middagslur (11.30-ca 14). Om vi inte får låna flygplatsens vagn kommer vi att bli tvungen att väcka plutten ca 13.15. Hans lur kommer då att förkortas.

Nästa lur är enl schemat 16.00 och då har vi precis lyft fr Köpenhamn så den borde vara ok. Likväl, om vi måste väcka honom 13.15 så kommer plutten att kanske inte kunna vara vaken ända till 16. Kanske, kanske inte..

Han kommer att sova för natten kl 19 som vanligt, MEN den kommer att avbrytas hela FYRA timmar för tidigt så vi går ned för landning i Tokyo..!!!!!! När vi landar är kl 03.00 i Sverige och 11.00 på fm i Japan.

Frågan är nu hur ni skulle hantera hans sovschema ankomstdagen? Det enda jag vet är att han kan vara vaken ca 2 h mellan varje sovpass....

Huga, hur gör jag??

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
camilla

Inlägg av camilla »

Det kan ev bli svart att fa honom att sova ens pa sina riktiga pass, har ni flugit forr? Da jag flog med mina sa var det omojligt att fa dem att somna och allt sparade ur den dan... Jag personligen hade latit honom sova sa mkt han ville tills ni kommer till tokyo sa att han dar kan hoppa in i japansk tid, dvs kl 11. Da ska han ju sova 11.30 sa det ar val ide att ha honom vaken 2 tim innan dess sa han somnar som vanligt 11.30. Tror du far anvanda den dan som 1 gang e ingen gang for det blir mkt strul pa och av plan in och ut ur bilar etc inget e sig likt och det marker nog aven Plutten.
LYCKA TILL!!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o tack för dina synpunkter!

Vart flög du då?

Jo visst räknar jag med att det inte blir som vanligt, åtminstone inte när vi kommer fram.

Frågan är hur han reagerar på att få så lite nattsömn?... Jag har ju bara så svårt att tro att han bara vill sova 2 h som vanligt fr 11.30 eftersom han har fått så lite nattsömn, men å andra sidan det kan ju vis styra själva. Det är ju bara att väcka honom.... Lite kink får vi nog räkna med denna dag. Fr oss också...

När vi kommer fram skall vi åka tåg in till centrala Tokyo.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
camilla

Inlägg av camilla »

Mellan Sverige och Spanien flyger vi da och da (pappa e spansk) och det ar ju forstas ingen tidsskillnad. Pa langflighterna brukar det ju finnas en liten babysang som man faster pa vaggen langst fram (ni har val bett om det?) sa om du har tur sa kanske han sover mer an normalt pa dan sa han sedan kan fa dag igen liksom.... Om du tjatar lite pa flygplatsen (pa Landvetter maste man TJATA) sa kan du fa ha med dig din vagn anda till gaten dar de tar hand om den. Vet inte hur lanevagnarna ser ut men jag kan ju forestalla mig dem efter att ha sett lanerullstolarna...
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du måste kunna låta honom fortsätta sova natt efter landningen. Använd sedan marginalkvartarna (se verktygslådan om tidsskillnad) och "krymp" dagen allteftersom. Han bör vara rätt mot slutet av dag två :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
tokfjant

Skulle vilja säga att

Inlägg av tokfjant »

det inte är så mycket att göra åt tidsskillnaden. Det sägs att det tar ungefär en dag per timme i tidsskillnaden att anpassa sig, och det stämde perfekt på Emil när vi åkte hem till Sverige över jul från USA. Efter tio dagar när det var dags att åka hem, var han perfekt anpassad till Sverigetid! Ta det med ro, försök att hålla rimliga tider men jobba på att få rätt på det när ni kommer tillbaka istället.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Nu är vi på plats i Tokyo, Japan :D! Den långa flygresan mellan Köpenhamn och Tokyo gick jättebra. Med lite mindre sömn än vanligt för plutten (middagsluren på flygplatsen krånglade..) gick vi ombord planet till Tokyo. Lite kink var det allt, men det berodde ju på minus på sömnkontot. Han fick en 45 minuterslur efter ca en timme ombord, sedan väckte vi honom. Oj, oj, oj DET var inte populärt... Men vi tyckte det var bäst så att han skulle kunna sova för natten kl 19. Han behövde ju ha i sig en del mat också. 19.15 lade vi plutten för att sova natt och han somnade utan ett pip :D ! Jag hade färgat ett gammalt lakan svart och det satte vi upp med tejp ovanför/över vaggan. Fungerade perfekt! Han fick ca 7 h nattsömn innan det var dags att landa. Därefter var det mycket svårt att få honom att somna om på flygplatsen. Trots filt för suffletten fanns det ju så otroligt många nya ljud.... Han sov väl ca 45 min ytterligare på flygplatsen.

Nu är kl 19 här och vi har kommit in i andra andningen. Plutten har sovit totalt 1 h 45 min sedan vi kom till lägenheten.

Vi vet faktiskt inte riktigt hur vi skall göra med hans sovvanor. Utgår från att det kommer ta några dagar att få ordning på dygnsrytmen, precis som för oss vuxna.

Nu skall jag äta sushi. Har aldrig provat det förr.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej på er!

Är uppe med en mycket kinkig plutt som vaknade ca 1 h 45 min efter det vi lagt honom (vi lade honom 20.30 vår tid, 12.30 er tid). Kl hos oss är kl nu 23.00. Man kan väl säga att han sov sin middagslur då... Jag vet inte riktigt hur jag skall hantera det här med tidsomställningen. För honom kommer det att vara natt omkring 03.00 japansk tid. Det är 4 h kvar dit.... :roll:. Skall jag sedan ta upp honom 07.00 japansk tid efter bara 4 h nattsömn???

Han kinkar rejält. Han blir inte ens nöjd i famnen....

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

hej igen,

nu är vi uppe alla tre :sleep: ......Plutten vaknade efter först 10 min (då jag var uppe förra gången) och nu då efter ca 1 h. Mycket upprörd!!!!!!!!! OK, att jag inte trodde att han skulle fixa tidsomställningen, men jag var inte beredd på denna upprördhet (läs hysteri..). Nu är kl 01.30 japansk tid, 17.30 svensk tid. Normalt sett är det dags för mål nr 4, men hos oss är det natt... :roll: ... Nu är han lugn. Vi avvaktar ett tag och ger honom sedan ett mål mat.

Synpunkter? Kommentarer?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"